• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
2

اولین خروج پول از صندوق‌های طلا پس مدت‌ها

  • کد خبر : 40522
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
اولین خروج پول از صندوق‌های طلا پس مدت‌ها

اکوایران: نظرات نامزدهای ریاست جمهوری همچنان مورد توجه محافل اقتصادی و نخبگان جامعه است.

اخبار اقتصادی، بازارها امروز بهانه های بیشتری برای توجیه رکود خود داشتند. علاوه بر انتخابات، تعطیلات عید قربان نیز بهانه ای برای رکود شدید بازارها بود. در بازار ارز امارات متحده عربی به دلیل تعطیلات عید قربان، نرخ درهم وجود نداشت، اما دلار تهران کاهش یافت و در محدوده 58 هزار و 700 تومان معامله شد.

تحلیل فنی دلار نشان می دهد که محدوده 58 هزار و 450 تومانی حمایتی است که در صورت حفظ آن می توان از اصلاح بیشتر دلار جلوگیری کرد. محدوده 60 هزار تومان مقاومت در برابر دلار آمریکا است.

تتر طی شبانه روز گذشته چندین بار به محدوده حمایتی 58 هزار و 700 تومانی حمله کرده است، اما تاکنون نتوانسته است کف این محدوده حمایتی را تثبیت کند.

در حالی که بازار جهانی بسته است، طلای مذاب در جهت مخالف دلار تهران به حرکت خود ادامه داد. امروز فقط طلای آب شده افزایش یافت و حتی نیم سکه و ربع سکه کاهش یافت. حباب نیم سکه در محدوده 40 درصد است، حباب نیم سکه از اوایل خرداد در این محدوده نبوده است.

پول واقعی از جعبه طلایی خارج شد.

با فرا رسیدن تعطیلات عید سعید قربان، ارزش معاملات در صندوق های با درآمد ثابت و ورود پول واقعی به این صندوق ها در آن روز افزایش یافت. اغلب در آستانه تعطیلات، ارزش معاملات و ورود پول واقعی به صندوق های با درآمد ثابت افزایش می یابد. خروج پول واقعی از بورس سه روزه است که بالغ بر 400 میلیارد تومان است. اما آنچه معاملات امروز را از معاملات روزهای دیگر متمایز می کند، برداشت پول واقعی از صندوق های طلا است.

امروز یک میلیارد و 600 میلیون تومان پول واقعی از صندوق های طلا برداشت شده است. این اولین بار از 2 می است که پول واقعی از صندوق های طلا برداشت می شود. صندوق های طلا از ابتدای امسال شش روز خروج پول واقعی و بقیه روزها فقط ورودی پول واقعی را ثبت کرده اند.

بازار سرمایه سرخ امروز ادامه داشت و شاخص کل منفی تر از شاخص کل هم وزن بود.

وعده اقتصادی که باعث تعجب فعالان اقتصادی شد

اظهار نظر نامزدهای ریاست جمهوری همچنان مورد توجه محافل اقتصادی و نخبگان جامعه قرار دارد. یکی از کاندیداها وعده بزرگ اقتصادی داد که تعجب کارشناسان اقتصادی را برانگیخت. وی اعلام کرد که اگر ده پالایشگاه نفت مانند پالایشگاه های خلیج فارس ساخته شود، دیگر نیازی به فروش نفت نداریم، بلکه نفت می خریم.

امکان تامین مالی آن نیز وجود دارد، منابع مالی زیادی در دست مردم است که می توان به این موارد اختصاص داد و نه به بازارهایی مانند طلا و ارز.

این اظهار نظر که در گفتگوهای تلویزیونی این نامزد مطرح شد، در نگاه اول باعث تعجب همه فعالان اقتصادی شد، از جمله اینکه خوراک پتروپالایشگاه ها گاز میعانات است نه نفت. موضوع دوم، اغراق منابع ارزی و مالی در دست مردم است که تاکنون هیچ نهاد رسمی این میزان از منابع را در دست مردم ارزیابی نکرده است.

پیش از این همه دولت ها برای این منظور تلاش زیادی کرده اند اما شکست خورده اند. به همین دلیل فعالان و تحلیلگران اقتصادی در اولین نگاه این توییت با مشکلات راهبردی مواجه شدند. البته ایجاد 10 میلیارد دلار در تنگه هرمز از دیگر اظهارنظرهای جنجالی این نامزد در میان کارشناسان اقتصادی بود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40522

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.