• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

انواع دتکتور در سیستم اعلام حریق (5 دتکتور و کاربردهای آن ها)

  • کد خبر : 43605
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
انواع دتکتور در سیستم اعلام حریق (5 دتکتور و کاربردهای آن ها)

سیستم اعلام حریق از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دتکتور است. دتکتور در واقع تشخیص دهنده آتش بوده و می‌تواند در کسری از زمان و پس از تشخیص آتش، خطر را به گوش افراد برساند. استفاده از سیستم اطفا حریق در کنار یک اعلام حریق با کیفیت امکان‌پذیر است. علاوه بر این، این دتکتور است که با تشخیص اولیه آتش می‌تواند به سرعت امکان نجات جان و مال مردم را فراهم کند. در ادامه شما را با انواع دتکتور در سیستم اعلام حریق آشنا می‌کنیم.

دتکتور چیست؟

دتکتور (آشکارساز) یکی از انواع محصولاتی است که در سیستم اعلام حریق استفاده می‌شود و نقش بسیار مهمی را در تشخیص به موقع آتش ایفا می‌کند. دتکتورها می‌توانند دود، شعله‌های آتش و بسیاری از موارد دیگر را با دستورالعمل خاصی تشخیص دهند و با توجه به پنل‌های موجود، آتش را به کل افراد حاضر اعلام کنند. در نهایت اگر دتکتور بتواند به درستی عمل کند، سیستم اطفا حریق نیز فعال شده و عمل اطفای آتش سوزی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

انواع دتکتور در سیستم اعلام حریق

دتکتور نقش بسیار مهمی را در شناسایی حریق ایفا می‌کند. طبیعتا هر چقدر تشخیص دهنده بتواند با قدرت بیشتری کار کند، نجات جان و مال انسان‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود. از این جهت در تمامی ساختمان‌ها به ویژه صنایع حساس، استفاده از دتکتور باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. بسته به نوع حساسیت این تشخیص دهنده‌ها، می‌توان آن‌ها را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دتکتور چیست؟

  1. دتکتور دودی

یکی از انواع دتکتورهای موجود در سیستم اعلام حریق، دتکتور دودی است. همانطور که از نام این محصول مشخص است، به دود حاصل شده از طریق حریق حساس است و همین موضوع باعث شده تا در هنگام به وجود آمدن حریق، این دتکتور عملکرد خود را انجام دهد. خود دتکتورهای دودی به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و مکانیسم تشخیص دود در آن‌ها متفاوت است.

در حال حاضر آشکاسازهای دودی از جمله متداول‌ترین آشکارسازهایی‌اند که در اعلام حریق استفاده می‌شوند. ساده‌ترین عملکرد این آشکارسازها به واسطه وجود یک ارسال کننده امواج مادون قرمز و دریافت کننده آن انجام می‌شود. در واقع آشکارسازهای خطی می‌توانند امواج مادون قرمز را از فرستنده به صورت مستقیم دریافت کنند؛ اما در زمان وجود دود، این امواج به صورت مستقیم قابل دریافت نیستند. بنابراین، آشکارساز متوجه دود و خطر آتش سوزی می‌شوند. البته عملکردهای متفاوت دیگری نیز برای دتکتورهای دودی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشت.

  1. دتکتور حرارتی

دتکتور حرارتی نوع دیگری از انواع سیستم‌های تشخیص دهنده در سیستم اعلام حریق است. این محصول می‌تواند حرارت حریق را کشف و سیگنال مربوطه را برای کنترل پنل ارسال کند. این نوع تشخیص دهنده برای مواقعی که محیط حاوی رنگ و حلال‌هایی همچون الکل و تینر و … است و تشخیص دهنده دود نمی‌تواند عملکرد مناسب و سریعی را داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود دتکتورهای حرارتی به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند و باید در هنگام خرید آن‌ها اطمینان حاصل کرد که مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کنید.

  1. دتکتور شعله

یکی دیگر از انواع دتکتورهای استفاده شده برای سیستم اعلام حریق، دتکتور شعله است. این نوع دتکتور برای محیط‌هایی مناسب است که فقط شعله حریق وجود دارند، نه سایر علائم حریق مانند دود و حرارت و گاز. از این رو تشخیص دهنده می‌تواند شعله‌های آتش را شناسایی کند و با اعلام خطر به ساکنان ساختمان، از بروز خسارات جدی جلوگیری کند. در پمپ بنزین‌ها و سایر صنایع که شعله در ابتدا به وجود می‌آید و تشخیص آن اهمیت بسیار زیادی دارد، باید از این نوع تشخیص دهنده استفاده نمود.

  1. دتکتور گاز

دتکتور گاز نوع دیگری از انواع تشخیص دهنده‌هایی است که برای اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تشخیص دهنده می‌تواند برای مکان‌هایی که حاوی گازهای سمی و با خطر انفجار هستند، مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت قبل از اتفاق افتادن خطرات جدی، این دتکتورها می‌توانند گازهای سمی را شناسایی کنند و خطر را اعلام نمایند. در اتاق‌های باتری پست‌های برق که گاز اسیدی هیدروژن وجود دارد و احتمال انفجار آن بسیار بالا است، بهتر است که از این تشخیص دهنده استفاده نمود.

نحوه انتخاب بهترین آشکارساز در سیستم اعلام حریق

  1. دتکتور ترکیبی

یکی از انواع دتکتورها در سیستم اعلام حریق که می‌تواند با ایمنی و دقت بیشتری آتش سوزی را تشخیص دهد، دتکتور ترکیبی است. همانطور که از نام این محصول مشخص است، می‌تواند از ترکیب دتکتور دود و سایر تشخیص دهنده‌ها تشکیل شود. از این رو ضمن تشخیص دود، می‌تواند حرارت و سایر عوامل ایجاد کننده آتش را نیز تشخیص دهد. یکی از متداول‌ترین انواع دتکتورهای ترکیبی، دتکتور حرارتی دودی است. این محصول می‌تواند به راحتی دود و حرارت را به صورت همزمان تشخیص دهد. از این رو عملکرد آن بهتر از تشخیص دهنده‌های تک جانبه است.

نحوه انتخاب بهترین آشکارساز در سیستم اعلام حریق

در حال حاضر 5 نوع دتکتور در سیستم اعلام حریق وجود دارند که هر کدام عملکرد مناسب خودشان را برای آشکار کردن آتش دارند؛ اما باید توجه داشت که نصب هر یک از این دتکتورها در اعلام حریق نیازمند دقت و توجه بسیار زیادی است. چرا که به هر حال بسته به شرایط محیط، ممکن است دود سریع‌تر اتفاق بیفتد یا شعله. هر عاملی از آتش که زودتر در محیط گسترش پیدا می‌کند، باید توسط آشکارساز مناسب خود تشخیص داده شود. از این رو سیستم اعلام حریق باید بتواند با یک آشکارساز متناسب محیط اجرا شود تا خطر اتفاق افتاده را سریعا به کنترل پنل اعلام کند.

مشاوره انتخاب بهترین دتکتور با به سازان سرای مهر آهنگ

در صورت نیاز به انتخاب دتکتور مناسب برای نصب در سیستم اعلام حریق، می‌توانید از شرکت به سازان سرای مهر آهنگ کمک بگیرید. این شرکت با هدف تجهیز ساختمان‌های مختلف به تجهیزات ایمنی و جلوگیری کننده از آتش سوزی، بهترین تجهیزات را برای اعلام و اطفا حریق ارائه کرده است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب بهترین دتکتور می‌توانید با کارشناسان شرکت در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را با توجه به تخصص و دانش روز به شما ارائه کنند.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43605

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.