به گزارش اخبار اقتصادی، حسین صلاح ورزی این اتاق در پنجمین جلسه دهمین اجلاسیه اتاق ایران از عملکرد دولت انتقاد کرد. وی در بخش اول سخنان خود گفت: در جلسه قبلی هیأت نمایندگان عنوان شد که دولت در حال تهیه بودجه سال 1403 است اما نمایندگان هیچ یک از سه اتاق به جلسات ستاد بودجه دعوت نشدند. . من به نمایندگی از بخش خصوصی به سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنم که ما نیز از دشواری تعدیل بودجه در شرایط فعلی و اهمیت تامین منابع برای ادامه فعالیت دولت آگاه هستیم. اما ما می خواهیم بودجه ای مسئولانه را با شرایط فعلی تهیه و تنظیم کنیم.

صلاح ورزی افزود: اگر دولت سیاست های مالی را صرفاً با هدف رفع کسری بودجه تنظیم کند، نتایج بهتری نسبت به سال جاری نخواهد داشت. با بیان اینکه در عمل سیاست هایی مانند لغو برخی معافیت های قانونی و دائمی مالیاتی، اعمال تعرفه بر برخی شرکت های صادرکننده، تاکید بر سیاست غلط انعقاد قرارداد ارزی بدون توجه به نوع محصولات و شرایط سخت مبادلاتی و… نتیجه ای جز این نداشت. تضعیف پایه تولیدی و صادراتی کشور همان چیزی است که نمود آن را در وضعیت شاخص بورس می بینیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که دولت در بودجه 1403 هدف اصلی را تعیین سیاست های مالی، تقویت بنیه تولید کشور و تقویت صادرات قرار دهد. راه حل کسری بودجه اولاً کنترل مخارج دولت با حذف کارهای موازی، کارهای پراکنده و اخراج و دوم فروش اوراق قرضه و فروش و تولید اموال دولتی است.

عدم تامین منابع تولیدی

رئیس مجلس ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: سال 1402 یکی از موضوعاتی بوده است که همه مسئولان کنترل و مهار تورم به آن تاکید کرده اند. دولت و بانک مرکزی برای رسیدن به این هدف، سیاست «کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها» را در پیش گرفتند. با ادامه رفتار مالی دولت برای تامین کسری بودجه دولت از طریق منابع بانکی، بار مهار تورم بر دوش بخش خصوصی افتاده است.

وی افزود: در گزارش های شاخص مدیران خرید ماه های اخیر، تقریبا تمامی واحدهای تولیدی از عدم تامین به موقع سرمایه در گردش گلایه دارند. آمارهای پولی نیز نشان می دهد که رشد بدهی های دولت به سیستم بانکی بسیار بیشتر از رشد بدهی های بخش خصوصی بوده است. این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم شدید، نقدینگی بسیار بیشتری برای ادامه تولید مورد نیاز است. افزایش نرخ سود بین بانکی، نرخ اوراق مشارکت و نرخ تامین مالی نتیجه اجرای ناقص سیاست فعلی است. پیشنهاد مشخص ما در این زمینه از یک سو مهار مخارج عمومی و از سوی دیگر اصلاح نظام بانکی با هدف رفع اختلاف است.

صلاح ورزی تاکید کرد: یکی از نیازهای فضای تورم بالا، اجرای استانداردهای حسابداری برای جلوگیری از تضعیف پایه تولید کشور است. افزایش نرخ ارز و تورم، جایگزینی دارایی های مستهلک شده شرکت ها را بسیار دشوار کرده است. در چنین شرایطی حتی سودهای شناسایی شده در ترازنامه شرکت ها نیز غیرواقعی است و رویکرد سازمان امور مالیاتی به گونه ای بوده است که شرکت ها انگیزه ای برای ارزیابی مجدد دارایی های خود ندارند. ادامه این امر به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیرا وزیر اقتصاد و دارایی به این موضوع توجه کرده است. درخواست بخش خصوصی این است که این موضوع در لایحه بودجه 1403 لحاظ شود و به شرکت ها فرصت داده شود تا دارایی های خود را در سال 1403 بدون نگرانی مالیاتی ارزیابی کنند. این امر باعث کاهش فشار بر منابع بانکی نیز می شود.

کارت هایی که صادر نمی شوند

در این نشست، رئیس مجلس ایران به موضوع کارت بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه صدور کارت بازرگانی از سال 96، موضوع ارزیابی، سنجش و صدور کارت بازرگانی از قانون حذف شده است. اتاق ایران و توسط سامانه جامع تجارت انجام می شود. طبق قانون کسانی که کارت اول دارند یعنی کارت بازرگانی خود را تمدید نکرده اند باید حداکثر 500 هزار دلار صادرات داشته باشند.

وی افزود: اما همانند سال 98 در این زمینه شاهد خروج گمرک به عنوان متولی تدوین سازوکاری هستیم که اجازه صادرات بیش از این مبلغ را به کارت سابق نمی دهد. در عین حال بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان معتبر به دلیل نداشتن سند تک صفحه ای نمی توانند کارت بازرگانی صادر کنند. نشانه هایی داریم که از ابتدای امسال یکی از کسانی که کمتر از یک سال از عمر کارت بازرگانی اش می گذرد تا 192 میلیون دلار صادرات داشته است.

صلاح ورزی گفت: طبق بررسی های ما در اتاق ایران متاسفانه با مجوز و تایید سامانه جامع تجارت بیش از 5 هزار و 165 کارت صادر شده که بیش از یک سال است که تمدید نشده اند. اینها کارت هایی هستند که به آنها کارت یکبار مصرف می گویند و مسئولیت عدم جلوگیری از صادرات بیش از 500 هزار دلار در سال بر عهده دستگاه های مربوطه است.