• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

امیرعبداللهیان:در مرحله جدیدی از گفت‌وگوها با عربستان هستیم

  • کد خبر : 1643
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۲۵
امیرعبداللهیان:در مرحله جدیدی از گفت‌وگوها با عربستان هستیم

به گزارش اخبار اقتصادی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که سه شنبه شب (11 اسفند 1401) به دعوت رسمی فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در راس هیئتی به بغداد سفر کرد در گفتگوی اختصاصی با ال. -شبکه خبری عالم، اظهار داشت: در این سفر با مسئولان، روابط دوجانبه را به تفصیل با معظم له گفت و گو کردیم، روابط دو کشور در سطح ممتازی است. روابط تهران و بغداد رسما در سطح راهبردی و در سطح مردم، رابطه یک ملت واحد و مشترک در دو سرزمین مستقل و متفاوت است.

وی گفت: در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری با مقامات عراقی گفتگوهای مفصلی داشتیم، زیرساخت های دو کشور در حال تقویت است از جمله اتصال راه آهن بصره – شلمچه و راه آهن کرمانشاه – خسروی – منظریه – بغداد، فکر می کنیم. که این خطوط ریلی می تواند نقش اساسی و مهمی برای تبادل کالا و گردشگری زیارتی بین دو کشور داشته باشد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: موافقیم که کامیون‌های تردد بین دو کشور را هر چه سریع‌تر ساماندهی کنیم تا بتوانند مستقیم کالاهای خود را به دست مصرف‌کنندگان در استان‌های دو کشور برسانند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوع ریزگردها را مورد بررسی قرار دادیم. قرار است به زودی در نیمه اول سال جدید، نشست بین المللی در سطح وزرای محیط زیست با نقش سازمان ملل متحد و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در یکی از استان های ایران برگزار شود. البته موضوع ریزگردها یکی از مسائلی است که گریبان مردم عراق، ایران و مردم منطقه را گرفته است. در خصوص مدیریت و کنترل گرد و غبار گفتگوهای مفصلی داشتیم.

امیر عبداللهیان همچنین بیان کرد: همکاری ها و گفت وگوهای ما در رابطه با مسائل امنیتی و لزوم تقویت امنیت مرزها است. ما در ماه‌های اخیر این پیام را به صراحت به مقامات اقلیم کردستان داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تحرک گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب از مبدأ اقلیم کردستان را علیه جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد. خوشبختانه با تشکیل کمیته عالی همکاری های امنیتی دو دور مذاکرات در تهران و بغداد برگزار شد.

وی گفت: جناب آقای فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و همچنین مشاور محترم امنیت ملی این کشور جناب آقای قاسم الاعرجی در این زمینه نقش بسزایی داشتند و مسئولین مربوطه اقلیم کردستان نیز در این مذاکرات حضور داشتند. اکنون پیش نویس سندی بین ما تنظیم شده است که امیدواریم هر چه زودتر امضا شود. ما معتقدیم وجود گروه های تروریستی، ارتباط این گروه ها با رژیم صهیونیستی و برخی سرویس های امنیتی خارجی، تهدیدی برای امنیت عراق، امنیت ایران و حتی امنیت اقلیم کردستان و این موضوع است. باید یک بار برای همیشه پایان یابد

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: این خواسته جمهوری اسلامی ایران است و کمتر از این راضی نمی شویم. تعطیلی فعالیت تمامی مقرهای تروریستی در اقلیم کردستان، تعطیلی پادگان ها و مراکز آموزشی آنها و مجرمان نیز باید به دستگاه قضایی تحویل داده شوند. گفته می شود، چیزی به نام وجود گروه های تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نخواهد بود. ما در سال های گذشته خویشتن داری کرده ایم و شهدای زیادی را در این زمینه تقدیم کرده ایم. اکنون فرصتی برای ادامه این وضعیت در اقلیم کردستان وجود ندارد. ندارد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: علاوه بر بغداد، در چارچوب قانون اساسی عراق و روابط تاریخی طولانی جمهوری اسلامی ایران و مقامات کرد در اقلیم کردستان، روابط خوب، دوستانه و برادرانه با اقلیم کردستان داریم. ما خوشبین هستیم که در سایه این روابط مستحکمی که در سایه نقش آفرینی بغداد وجود دارد، شاهد تکرار چنین وضعیتی در آینده نباشیم، اما طبیعتاً در صورت تکرار این وضعیت، پاسخ جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منشور سازمان ملل متحد، دفاعی مشروع، قوی و مؤثر خواهد بود. . همچنین در مورد مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی گفتگو کردیم.

وی در خصوص روابط تهران و ریاض نیز اظهار داشت: بازگشت روابط ریاض و تهران به حالت عادی را هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه می دانیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت وگو و تعامل با عربستان استقبال کرده است و با نقش عراق در 5 دور قبلی مذاکرات پیشرفت خوبی داشته ایم و اکنون در حال راه اندازی مرحله جدیدی از مذاکرات هستیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدواریم اقدامات ملموس و نتایج ملموس و عملی را در این زمینه مشاهده و شاهد باشیم، تصریح کرد: در برخی موضوعات توافقات اجرایی و اجرایی شده است اما همچنان موضوعاتی وجود دارد که بین ما و طرف سعودی اختلاف نظر وجود دارد. . ما معتقدیم در نتیجه این گفت وگوها فضای مناسبی برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در موعد مقرر فراهم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر گفتگو، تعامل و بازگشت روابط به کشور استقبال می کند. یک حالت عادی

امیرعبداللهیان گفت: این آمادگی را در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام هایی که از طریق یک واسطه بین ما و طرف آمریکایی در قالب یک سند غیررسمی رد و بدل شده است، داریم. ) که تضمین کننده رعایت منافع همه طرف ها و البته خطوط قرمز است. جمهوری اسلامی ایران است، بیایید در راستای انعقاد توافق و بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود در برجام اقدام کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که فرستاده، واقع بینانه رفتار کند و اظهارات منافقانه قبلی رسانه‌ای را تکرار نکند، از توافق دور نیستیم.

وی افزود: برداشت من از آنچه از آمریکایی ها نقل کرد این است که امکان توافق وجود دارد و اظهارات طرف آمریکایی حاکی از آمادگی طرف آمریکایی برای گام برداشتن در راستای انعقاد توافق است. اما مشکل اینجاست که آمریکایی ها همیشه پیام های متناقض دیپلماتیک و رسانه ای را دنبال می کنند، یعنی پیام های مثبت در کانال دیپلماتیک ارسال می شود و چیز دیگری در رسانه ها گفته می شود. امیدواریم طرف آمریکایی واقع بین باشد و ریا نباشد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این طرف آمریکایی است که از تعهدات خود خارج شده است. بنابراین شرط بندی و اظهارات گمراه کننده و متناقض نه کمکی به حل مشکل می کند و نه کمکی به حل این واقعیت که پیامدهای عدم اجرای برجام کاملا متوجه آمریکاست. پس آمریکایی ها به جای اظهارنظرهای ضد و نقیض باید اشتباه خود را بپذیرند و به سمت اصلاح این اشتباه حرکت کنند. البته سه کشور اروپایی باید نقش سازنده خود را در این مسیر دنبال کنند و در تحلیل و محاسبات دچار اشتباه نشوند.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1643

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.