به گزارش اخبار اقتصادی، بیش از سه دهه است که فعالان اقتصادی و صاحب نظران این حوزه از اقتصاد دستوری حاکم بر کشور انتقاد می کنند. آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صمت در بیستمین جشنواره «تولید ملی – افتخار ملی» خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه در مدیریت کلان نیازمند برنامه ریزی بلندمدت هستیم. کشور می گوید: حرکت به هر سمتی بزرگترین آسیب را به کشور وارد می کند. اقتصاد کشور رو به رشد است، باید با مدیریت برنامه داشته باشیم و بتوانیم از قبل مسائل را پیش بینی کنیم. در این میان اقتصاد فرماندهی کشور را به عقب می برد و ضمن از بین بردن قدرت رقابت، قدرت رقابت بین المللی را نیز مخدوش می کند و مشتریان در بازار بین المللی گم می شوند.

وی در ادامه به برخی مشکلات تولید اشاره می کند و می گوید: بروکراسی و بروکراسی اداری، قیمت گذاری دستوری، رکود تورمی حاکم بر بازار، تامین نقدینگی و تغییرات ثابت نرخ ارز از جمله مشکلات تولید است.

عضو هیأت مدیره خانه صمت ادامه می دهد: تورم امنیت اقتصادی و اعتماد مردم را از بین می برد چرا که به برنامه ریزی های آینده نیز لطمه می زند.

وی با اشاره به مشکلات جدی صادرات و تجارت بین الملل یادآور می شود: برنامه مشخص و بلندمدتی برای همکاری با شرکت های خارجی وجود ندارد و در این زمینه باید به فکر گشایش بازارها باشیم تا ظرفیت های داخلی معطل نشود. و روز به روز از ماشین‌ها و فناوری‌ها عقب نمانیم.

صدور مجوز در کمتر از نیم روز

خالقی در این جلسه به عملکرد برخی اقدامات خانه صمت اشاره می کند و می گوید: اکنون صدور جواز تاسیس از نظر زمانی همراه با کاهش هزینه ها کوتاه شده است. به طوری که در کمتر از نیم روز به رکورد صدور مجوز دست یافتیم.

وی به اقدامات کمیسیون بین المللی خانه صمت در گشایش بازارهای صادراتی برای صنایع کشور اشاره می کند که از سوی استان های خاصی برای برخی کشورها انجام شد.

خالقی ادامه می دهد: در عراق دفتری از سوی استان کرمانشاه و در استانبول ترکیه دفتری از سوی استان آذربایجان شرقی و در امارات و پاکستان خانه های صمت تهران و یزد به ترتیب پیگیر این موضوع هستند. موضوع و علاوه بر آن در اروپای شرقی و مرکزی. دفتری در مجارستان تاسیس شده است و امیدواریم فرصت های تجاری خوبی از این مکان بوجود بیاید.

جای خالی هماهنگی دستگاه

سیدمحمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صمت در جشنواره خانه صمت گفت: فارغ از مسائل و مشکلات کشور، ما تولیدکنندگان و حوزه تولید هرگز دست از کار نکشیدیم، زیرا سرنوشت میلیون ها کارگر به تصمیمات ما بستگی داشت.

وی می افزاید: همانطور که در دوران جنگ تحمیلی زیر باران خمپاره کار و تولید کردیم و تعهد به کار داشتیم امروز هم همه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

مرتضوی تصریح می کند: دغدغه اصلی ما ناهماهنگی های موجود در کشور است و باید بدانیم که کشور برای حرکت به سمت شکوفایی نیازمند هماهنگی و همکاری همه ارکان ذیربط است و از هر کوتاهی در این مسیر گلایه داریم.

وی می افزاید: آماده روزهای سخت و دفاع از موجودیت واحدهای تولیدی و سفره های کارگری هستیم و باید آماده تامین مواد اولیه، نقدینگی، ارز و… باشیم.

در این مراسم بر اساس اعلام خانه صمت از 50 واحد برگزیده صنعتی و معدنی و دانش بنیان و تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارت صمت با ارائه عنوان حامیان تولید تجلیل شد. یک مجسمه و یک لوح یادبود.