• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
8

افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو و سرگردانی مردم در بیمه‌ها

  • کد خبر : 1556
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو و سرگردانی مردم در بیمه‌ها

به گزارش اخبار اقتصادی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در چند ماه گذشته تصادف کرده و برای دریافت خسارت خود به مراکز ادعایی شرکت های بیمه مراجعه کرده اید، حتما شاهد مشکلاتی بوده اید که در تعیین میزان خسارت و … برای افراد ایجاد شده است.

موضوع اینجاست که طبق قانون شرکت های بیمه موظف به رعایت تعرفه قیمت خودروهای متعارف و غیر متعارف در پرداخت خسارات ناشی از حوادث رانندگی هستند.

طبق ماده 8 قانون بیمه، خودرو متعارف خودرویی است که ارزش آن کمتر از نصف پول شخص در ماه حرام باشد. طبق همین تعریف، خودروی نامتعارف خودرویی است که ارزش قیمت آن بیش از نصف پول شخص در ماه حرام باشد.

بر اساس جدول نرخ دیه کامل در سال 1401، دیه یک نفر در ماه حرام معادل 800 میلیون تومان است. بنابراین خودروی معمولی در سال 1401 خودرویی است که قیمت آن کمتر از 400 میلیون تومان است. خودروی نامتعارف در سال 1401 نیز خودرویی است که قیمت آن بیش از 400 میلیون تومان است.

با این حساب، طبق قانون، اگر قربانی تصادف صاحب خودروی غیرعادی باشد، مقصر حادثه ملزم به پرداخت کل خسارت نیست. بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف، نصف پرداختی در ماه حرام و گرانترین خودروی متعارف است.

به عبارت ساده تر، حداکثر خسارتی که مالک یک خودروی غیرعادی می تواند از مقصر حادثه برای خسارت وارده به خودروی خود در سال 1401 درخواست کند، 400 میلیون تومان است. در صورتی که خسارت خودروی گران قیمت وی ​​بیش از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث مقصر حادثه در سال 1401 بیش از 400 میلیون تومان پرداخت نخواهد کرد.

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از مراکز پرداخت خسارت شرکت های بیمه نیز حاکی از آن است که ارزیابان بیمه هنگام ارزیابی میزان خسارت می گویند اگر قیمت روز خودرو بالای 400 میلیون تومان باشد، این خودرو غیر متعارف محسوب می شود و تنها بر اساس آن می توانیم پرداخت کنیم. تعرفه های تعیین شده پرداخت خسارت خودروهای زیر 400 میلیون تومان.

به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی خودروی شما 800 میلیون تومان است و سپر آن در حین تصادف آسیب دیده است، ارزیاب خسارت می تواند حداکثر قیمت تعیین شده برای سپر خودروی معمولی (زیر 400 میلیون) را برای شما در نظر بگیرد، در حالی که قیمت سپر خودرو شما بسیار بالاتر از تعرفه در نظر گرفته شده توسط شرکت های بیمه خواهد بود.

* رئیس بیمه مرکزی: طرح خودروهای متعارف در عمل موفق نبود

در همین راستا خبرنگار تسنیم در گفتگویی با رئیس کل بیمه مرکزی این سوال را مطرح کرد که با توجه به تغییرات شدید قیمت در بازار خودرو و افزایش قیمت انواع خودرو در بازار، آیا تجدید نظری در این زمینه وجود ندارد. خودروهای متعارف و غیر متعارف هنگام پرداخت خسارت از بیمه می شود؟

مجید بهزادپور در پاسخ تاکید کرد: اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که هم اکنون در مجلس است به خودروهای متعارف نیز می پردازد و پیش از این نیز پیشنهاداتی از سوی بیمه مرکزی به مجلس ارسال شده بود (حتی قبل از حضور من در این شرکت). ). .

وی گفت: تا جایی که اطلاع دارم مجلس پس از بررسی قانون بودجه و برنامه هفتم درباره بیمه شخص ثالث تصمیم گیری خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: نظر شخصی من این است که علیرغم اینکه خودروهای معمولی با نیت و جهت گیری درست بررسی و تایید شدند اما در عمل چندان موفق نبودند. اما انشاءالله در مسیر درست اصلاح خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان لازم برای بررسی این اصلاحیه در مجلس و افزایش قیمت ها در بازار خودرو، آیا بیمه مرکزی نمی تواند آیین نامه یا تبصره ای به بیمه ها بدهد که حداقل تا قبل از زمان بررسی در مجلس، مشکلات مردم در زمان خسارت کمتری دریافت می کند؟ وی گفت: خیر، این یک بند قانونی است و ما موظف به اجرای آن هستیم، اما پیشنهاد دادیم مجلس این قانون را اصلاح کند. امیدواریم در اصلاح قانون این مشکلات حل شود.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1556

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.