• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

افزایش سهمیه ارزی کالاهای اساسی و دارو برای سال 1402

  • کد خبر : 35453
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
افزایش سهمیه ارزی کالاهای اساسی و دارو برای سال 1402

اکوایران: به گفته نمایندگان، سهمیه ارزی محصولات اساسی کشاورزی و دارویی بیش از 3 میلیارد یورو افزایش یافت. دولت موظف است سال آینده 13 هزار میلیون و 600 میلیون یورو با نرخ ترجیحی برای واردات محصولات اساسی کشاورزی، دارو، مواد اولیه و ملزومات پزشکی مصرفی آنها اختصاص دهد.

گزارش اکو ایران، صبح امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه 1402 در جلسه استماع گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 استرداد شورای نگهبان، بندهای الف و ب تبصره 4 این لایحه اصلاح و تصویب شد. برای جلب نظر شورای نگهبان.

نمایندگان به دولت اجازه دادند منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی را به مبلغ 13 میلیارد و 600 میلیون یورو به قیمت ترجیحی برای واردات محصولات اساسی کشاورزی، دارو، مواد اولیه بفروشد، تعدیل یا مبادله کند. و تجهیزات .مصرف پزشکی. پیش از این نمایندگان رقمی معادل 10 میلیارد یورو برای این هزینه ها در نظر گرفته بودند.

بند «الف» نمایندگان امروز به شرح زیر اصلاح شد:

میزان مشارکت صندوق توسعه ملی بر اساس اصل یکصد و دهم (110) قانون اساسی از محل منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به میزان 45 درصد تعیین شده است. صندوق مرکزی بانک ایران موظف است نسبت به سپرده گذاری این وجوه و سهم شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی معاف از تقسیم سود سهام دولت و نیز سهم شرکت ملی نفت ایران، منابع را بلافاصله طی سالیان متمادی افزایش دهد. مالیات با نرخ صفر 14.5. و همچنین مشارکت 14.5 درصدی شرکت دولتی مرتبط با وزارت نفت در امور گاز. محل خالص صادرات گاز از توزیع سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر و همچنین سهم 3 درصدی نفت معاف است. -مناطق غنی، غنی از گاز و توسعه نیافته.

بند «ب» به شرح زیر اصلاح شد:

شرکت‌های دولتی مذکور موظفند وجوه حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را به حساب‌های ارزی خزانه‌داری کل کشور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز کنند و یا تا پایان تاریخ پایان. هر سال به خزانه داری کل کشور و سازمان برنامه و ارائه بودجه کل کشور. مدیریت حساب ارزی مذکور بر اساس قانون بانک مرکزی بر عهده این بانک می باشد.

شرکت ملی نفت ایران موظف است حداقل 30 درصد از این منابع را برای حفظ تولید و توسعه میادین هزینه کند. به منظور تشویق شرکت های تابعه وزارت نفت به تحقق اهداف کمی مواد 42 و 44 قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، افزایش تولید نفت و گاز خام و تبدیل ایران به مرکز یا مرکز پر انرژی. منطقه در صورت افزایش تولید تعمیر و نگهداری نفت خام به ویژه از 3 میلیون بشکه به 500 میلیارد بشکه نفت در روز و همچنین افزایش صادرات گاز طبیعی بیش از 20 میلیارد متر مکعب در سال، سهم واحدهای ذیربط وزارت نفت از محل صادرات نفت خام و گاز طبیعی دو برابر سهم مندرج در ابتدای این بند تعیین می شود. منابع به دست آمده صرفاً صرف سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز می شود.

دولت و نهادهای موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات عمومی مصوب 17 مهر 1385 از جمله بانک مرکزی می توانند مبلغ 13000 میلیون و 600 میلیون یورو (13600000000) برای واردات محصولات اساسی کشاورزی، دارو، مواد اولیه هزینه کنند. و ملزومات پزشکی برای تخصیص، فروش، جبران یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی با نرخ ترجیحی. در خصوص این دارایی ها کارگروهی متشکل از رئیس کل بانک مرکزی (دبیر کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بالاترین مقام رسمی. دستگاه اجرایی ذیربط باید سیاست و فرآیند استقرار، توزیع و استفاده از ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجرا و نظارت کند که کالاها و خدمات تحت پوشش به‌موقع، به مقدار و با قیمت متناسب با نوع ارز به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. تغییر ترجیحی

بانک مرکزی موظف است گزارشی ماهانه از اجرای این بند شامل تعیین موارد مصرف و دریافت کنندگان ارز ترجیحی، میزان ارز پرداختی، میزان واردات کالا با ارز ترجیحی و قیمت آنها به عنوان برنامه تهیه کند. کمیسیون ها با همکاری نهادهای فوق الذکر و بودجه و محاسبات، اقتصاد، کشاورزی و صنایع شورای اسلامی و جهت اطلاع عموم در سایت خود منتشر می کند. مازاد درآمد ارزی دولت از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، فرآورده های نفتی و نظایر آن نسبت به میزان مندرج در این دستور به نرخ حواله اعلامی طلا و ارز ایران تبدیل می شود. مرکز مبادلات. .

دولت موظف است برای تقویت زیرساخت های دفاعی نیروهای مسلح، یک میلیون و 368.570 میلیارد ریال بخشی از بودجه تقویت زیرساخت های دفاعی را از طریق شرکت ملی نفت ایران از محل تحویل انواع نفت خام تامین کند. میعانات نفتی و گازی ماهانه به صورت دوره ای به ستاد کل نیروهای مسلح بر اساس قیمت روزانه صادراتی شرکت ملی نفت ایران پس از گردش خزانه موافقتنامه و از طریق منابع و هزینه های عمومی دولت و بر اساس جدول شماره علاوه بر مبلغ مذکور، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون یورو نفت خام و میعانات گازی برای توسعه امنیت پایدار به پروژه‌های ویژه اختصاص یافته است.

با توجه به میزان استفاده از سازوکار این بند، وزارت نفت 45 درصد بابت پرداخت مشارکت صندوق توسعه ملی و 14.5 درصد برای مشارکت شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد کرد.

اجرای این مصوبه منوط به اجرای سقف مقرر در بند (الف) این تبصره بوده و بالاتر از سقف مقرر در بند مذکور نمی باشد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35453

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.