• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

افزایش خرید و فروش هواپیمای شخصی در ایران + قیمت و فرودگاه های مجاز پرواز

  • کد خبر : 38703
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
افزایش خرید و فروش هواپیمای شخصی در ایران + قیمت و فرودگاه های مجاز پرواز

به گزارش اخبار اقتصادی، اوایل اردیبهشت ماه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خرید و فروش هواپیمای جت هفت نفره برای عموم آزاد است و تصریح کرد: در حال حاضر افراد زیادی از این فضا استفاده می کنند و عموم هواپیماهای شخصی شامل تجار، برخی مسئولان، تیم های ورزشی و تیم های اقتصادی است.

وزن هواپیمای فوق سبک

جعفر یازرلو درباره آخرین وضعیت هواپیماهای شخصی در ایران به اختاز نیوز گفت: بر اساس آیین نامه مصوب سال ۱۳۸۱ هیات وزیران وزارت راه و ترابری، اشخاص حقیقی می توانند از هواپیماهای شخصی استفاده کنند، در واقع یک شخص حقیقی می تواند. هواپیمای فوق سبک تک موتوره را وارد و طبق ضوابط در سامانه جامع تجارت به ثبت برساند.

و افزود: سپس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از طی مراحل متعدد خود را به عنوان متولی متخصص در این زمینه اعلام خواهد کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره استفاده از این هواپیماها خاطرنشان کرد: این هواپیماها عمدتاً در حوزه های آموزشی و تفریحی فعال هستند و حدود 250 فروند هواپیمای فوق سبک با کاربری های ذکر شده در کشور وجود دارد.

یازرلو ادامه داد: هواپیمایی که فرد خریداری می کند به دلیل اینکه شامل قوانین هوانوردی و خدمات فرودگاهی می شود باید تحت نظارت و مدیریت آموزشگاه خلبانی مجاز باشد تا این هواپیما قابل بهره برداری و خدمات نگهداری و تعمیر باشد. البته سازمان هواپیمایی کشوری مدام در حال بهسازی این مدارس است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هواپیماهای تا وزن 600 کیلوگرم فوق سبک محسوب می شوند، یعنی پرنده ای که وزن آن در حین پرواز کمتر از 600 کیلوگرم باشد، دسته بعدی به هواپیماهای سبک اختصاص دارد که تعداد صندلی های آنها محدود است. و دسته بعدی هواپیماها هستند.

یازرلو افزود: هواپیمای جت باید تحت کنترل و در اختیار یک شرکت هواپیمایی باشد و اگر قصد دارید به صورت خانوادگی پرواز و سفر کنید، باید با شرکت هواپیمایی که نگهداری می کند هماهنگ کنید تا مقدمات پرواز مانند سایر هواپیماها انجام شود. “

ما در ایران هواپیمای شخصی نداریم.

وی همچنین گفت: در مجموع با اینکه مالک هواپیما هستید اما اپراتور آن نیستید چون عملیات را به شرکت هواپیمایی می دهید. در کل ما در ایران هواپیمای شخصی نداریم. در مورد نخریدن جت شخصی، تقریباً کسی نداریم که این کار را انجام داده باشد. هواپیماهایی که در این دسته قرار می‌گیرند، اکثر فرآیندهای امداد و نجات هوایی را انجام می‌دهند.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره تعداد هواپیماهای وارد شده به کشور در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم 92 فروند هواپیما وارد کشور شد که از این تعداد 66 فروند هواپیمای مسافربری بزرگ، پنج فروند بالگرد و هفت فروند کوچک بود. “. علاوه بر این، از این تعداد، 14 هواپیمای دیگر بی حرکت و نیز بازیابی شدند.

کاهش تاخیر با هواپیماهای جدید

یازرلو با اشاره به کاهش تأخیر هواپیماها در سال جاری گفت: با توجه به ورود ناوگان جدید به کشور، در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بلیت راحت تری تهیه شد؛ همچنین میانگین تأخیر در نوروز امسال نیز آسان بود. 15 دقیقه بود حتی در برخی از خطوط هوایی هیچ تاخیری در مسیرهای داخلی وجود نداشت و میانگین تاخیر در مسیرهای بین المللی سه دقیقه بود.

قیمت جت شخصی

به گزارش فردا اختاز، یک فروند هواپیمای شخصی تک موتوره فوق سبک که برای مقاصد تفریحی استفاده می شود در بازارهای جهانی بین 100 تا 150 هزار دلار قیمت دارد و در ایران بین 5 تا 7.5 میلیارد تومب به فروش می رسد. البته خرید هواپیمای شخصی مستلزم مقدمات قانونی و همچنین هزینه زیادی است و خریداران باید ابتدا هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کنند و مجوزهایی مانند مجوز پرواز هواپیمای شخصی و درجه پرواز را دریافت کنند. صدور مجوز اولیه 6 ماه طول می کشد و هر بار که هواپیما پرواز می کند مجوز لازم است. محل نگهداری نیز فرودگاه است.

مجوز پرواز با هواپیمای شخصی پس از تایید توان فنی و صلاحیت عوامل پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات یدکی هواپیماهای شخصی باید زیر نظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد کمک خلبانان خلبانان هواپیمای شخصی به تعداد انگشتان 2 دست نمی رسد و حداکثر 6 نفر می توانند آنها را در پرواز همراهی کنند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38703

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.