• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
2

اعلام قیمت خرید تضمینی 6 کالای اساسی; 26 امتیاز همچنان بلاتکلیف است

  • کد خبر : 44220
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
اعلام قیمت خرید تضمینی 6 کالای اساسی; 26 امتیاز همچنان بلاتکلیف است

اکوایران: قیمت خرید تضمینی 6 محصول کلیدی کشاورزی مشخص شد اما سرنوشت 26 محصول دیگر همچنان نامشخص است. تصمیم گیری در مورد قیمت این محصولات تاثیر مستقیمی بر درآمد کشاورزان و ثبات بازار خواهد داشت.

اخبار اقتصادی؛ در جلسه امروز شورای قیمت محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی برخی از دانه های روغنی و جو برای فصل کشاورزی آینده به تصویب رسید.

رضا حاجی پور نماینده ناظر شورای اسلامی در شورای قیمت گفت: قیمت خرید تضمینی کلزا 41 هزار تومان، دانه سویا 43 هزار تومان، آفتابگردان 36 هزار تومان، کملینا 36 هزار تومان است. 36 هزار تومان، «ذرت» و «جو» نیز 13 هزار و 500 تومان تعیین شد.

بنابراین گزارش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از شروع فصل کشاورزی اعلام می شد و اکنون با وجود اعلام قیمت خرید تضمینی این محصولات، قیمت تضمینی گندم و برخی محصولات جدید سال هنوز اعلام نشده است

تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی مربوط به ستاد کشاورزی جاری است در حالی که هنوز دولت اعلام نکرده است که بر اساس قانون خرید تضمینی، دولت موظف است قیمت محصولات اساسی کشاورزی سال آینده را قبل از پایان سال تعیین کند. تیرماه هر سال توسط شورای قیمت، اما با گذشت 28 روز از مهلت قانونی هنوز خبری از اعلام قیمت محصولات کشاورزی نیست.

قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف به خرید عمده محصولات کشاورزی از جمله (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر) همه ساله، پنبه، دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و از طریق واحدهای مربوطه خریداری می کنیم، اما هر ساله شاهد تاخیر از سوی سازنده دولت با اعلام قیمت های تضمینی.

جلسه شورای قیمت کالاها قرار بود ۲۶ شهریور برگزار شود که به دلیل اختلاف نظر بخش دولتی و خصوصی این جلسه لغو شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44220

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.