• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

از “فرار مغزها” تا “مهاجرت دسته جمعی”

  • کد خبر : 38066
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
از “فرار مغزها” تا “مهاجرت دسته جمعی”

اکوایران: در سال های اخیر با مهاجرت نخبگان موضوع مهاجرت از ایران به ذهن متبادر شد که به «فرار مغزها» معروف شد. اما در سال های اخیر تمایل به خروج از کشور ابعاد جدیدی به خود گرفته و تبدیل به یک اپیدمی شده است.

اخبار اقتصادی، سال ها پیش با شنیدن کلمه مهاجرت تصویری از نخبگان و دانشجویان ممتاز کشور در ذهن ما شکل گرفت که به «فرار مغزها» نیز معروف بود. اما با گذشت زمان، موج های جدیدی از مهاجرت آغاز شد. از مهاجرت پزشکان و کادر پزشکی گرفته تا مهاجرت ورزشکاران، هنرمندان، تولیدکنندگان و تجار. موج جدید مهاجرت که اخیراً شاهد آن بوده ایم، اپیدمی میل به مهاجرت در میان توده های مردمی است.

اخبار مرتبط

داستان مهاجرت ایرانیان و ثروتی که از دست می رود

یک نگرانی جدی به دغدغه جامعه ایران اضافه شده است. مهاجرت.

مهاجرت دیگر منحصر به نخبگان نیست!

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی روز گذشته در گفت و گو با «خبرآنلاین»، اظهار داشت: این تمایل و اقدام گسترده مهاجرتی که از دایره نخبگان دانشگاهی و دانشگاهی یا صاحب نظر خارج شده است، به حالت اپیدمی در آمده است. . و هر روز ابعاد جدیدی وجود دارد. وی آن را مهاجرت دسته جمعی دانست و تصریح کرد: مردم در ابعاد مختلف احساس ناامنی عمومی می کنند به همین دلیل فرزندان خود را به خارج از کشور می فرستند و به نظر من مهاجرت به خارج از ایران می تواند شکل جدی تری به خود بگیرد، یعنی باید مهاجرت کنیم. توده ای مثل افغان ها

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط رصدخانه مهاجرت ایران در زمستان 1401، ایران هفدهمین کشور دارای اولویت دانش آموزی در جهان است و به گفته همین منبع، در سال 2021 در بین 200 کشور، رتبه 20 و رتبه 54 را به خود اختصاص داده است. در بین 232 کشور از نظر مهاجرت. بیش از یک سال از این آمار می گذرد و با توجه به شیوع بیماری همه گیر و افزایش میل به مهاجرت از کشور، به گونه ای که گروه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اگرچه موفق به خروج از کشور نمی شوند، اما همچنان این یک اولویت در زندگی آنها است. آن را حفظ می کنند تا بتوانند در زمان مناسب آن را به صورت جامع پوشش دهند، قطعاً این تعداد بسیار افزایش یافته است.

مجله «فایننشال تایمز» در دسامبر 1402 اعلام کرد که ایران با افزایش 141 درصدی، سریع ترین رشد نرخ مهاجرت جهان را بین سال های 2020 تا 2021 داشته است. به نوشته این نشریه، این تعداد از 48 هزار نفر در سال 2020 به 115 هزار نفر در سال 2021 رسیده است و ایران به مرحله «کوچ دسته جمعی بی رویه» رسیده است. این در حالی است که پیش از انتشار این نشریه، ارقامی حکایت از افزایش تمایل به مهاجرت در جامعه ایران داشت.

اخبار مرتبط

وضعیت مهاجرت ایرانیان  سفید یا قرمز؟

وضعیت مهاجرت ایرانیان سفید یا قرمز؟

معاون علمی رئیس جمهور در گفتگو با روزنامه دانشگاه شریف اعلام کرد که مهاجرت افراد، شرکت ها و گروه ها به هیچ وجه خطرناک نیست و دلیل افزایش مهاجرت ها حوادث سیاسی سال گذشته و دو سال اخیر است. درگیری با کرونا اما آیا واقعا وضعیت مهاجرت در ایران عادی است؟

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که مهاجرت نکرده باشد یا حداقل به دنبال راهی برای مهاجرت نباشد. بهرام سلواتی، مدیر دیده بان مهاجرت در فروردین 1403 به روزنامه «شرق» گفت: رتبه ایران از نظر رقابت پذیری استعدادها در سال 2022 در بین 134 کشور 112 بود و در سال 2023 به 116 رسید.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سال 2019 نسبت به پدیده “مهاجرت دسته جمعی” به کشور هشدار دادیم، گفت: مطالبات مردم در سال های 2018 و 2019 که ماهیت اجتماعی و اقتصادی داشت، بار دیگر مبنای موج جدیدی از مهاجرت قرار گرفت. اما این موج مهاجرتی همزمان با همه گیری کرونا و فلج شدن نقل و انتقالات بین المللی در جهان بود. اما به دلیل نبود سیاست ها و برنامه های منسجم و دقیق، موضوع مهاجرت سرمایه انسانی در کشور به معضلی بسیار پیچیده تبدیل شده است.

سالواتی همچنین در گفت و گو با اکوایران اظهار داشت: انگیزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باعث شده اقشار خاکستری تمایل به مهاجرت داشته باشند. امروز شاهد هستیم که نیروی کار نیمه ماهر و حتی نیروی کار کم مهارت ما به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستند تصمیم به خروج از کشور می گیرند و این نشان دهنده عمومی شدن پدیده مهاجرت است.

اخبار مرتبط

مهاجرت عمومی شد

مهاجرت عمومی شد

فقط نخبگان به مهاجرت فکر نمی کنند. امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که از خانواده یا دوستان خود مهاجرت نکرده باشد یا حداقل به دنبال راهی برای مهاجرت نباشد.

مهاجرت، راه حلی برای جوانانی که ناامید از تغییر شرایط هستند

در ادامه فاطمه موسوی، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی از افزایش 140 درصدی مهاجرت جوانان در سال گذشته خبر داده و در همین راستا به «خبرآنلاین» اعلام کرد: افزایش 140 درصدی موج مهاجرت جوانان. متخصص در سال گذشته که بیش از نیمی از آن ها زنان بودند، مشاهده می شود که در مواجهه با استیصال دولت از تغییر و اصلاحات، به راهبرد خروج متوسل شدند. به دلیل تغییر شرایط جامعه و به همین دلیل از کشور خارج می شوند.

این جامعه شناس همچنین به پیامدهای ناامیدی روزافزون از جامعه و موج فزاینده مهاجرت اشاره می کند و معتقد است: امسال نیز شرایطی مشابه سال 1402 خواهیم داشت؛ یعنی صبر و انتظار ضمنی جامعه در شرایط سیاسی. محاصره، مشکلات اقتصادی مانند گرانی، تورم، بیکاری و فقر افزایش می یابد و در نتیجه موج مهاجرت و آسیب های اجتماعی مانند دزدی، اعتیاد، خودکشی و خشونت اجتماعی مانند قتل و درگیری افزایش می یابد آلودگی، کم آبی و فرونشست زمین، جامعه ایران مانند چشمه ای است که در حال فشرده شدن است و این چشمه در سال 1403 فشرده تر خواهد شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38066

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.