• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی چه می‌باشد؟

  • کد خبر : 44076
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی چه می‌باشد؟

برق از مهم‌ترین بخش‌های انرژی بوده که علاوه بر مصارف شهری، در صنایع مختلف کاربردهای بیشماری دارد. به بیانی دیگر، برق مهم‌ترین عنصر کارخانجات محسوب می‌شود. حال سوال اینجاست که برق چگونه در کارخانجات تقسیم می‌شود؟ وظیفه تقسیم برق در کارخانجات بر عهده تابلو برق می‌باشد. در این بخش، باما همراه باشید تا با اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی، بیشتر آشنا شوید.

تابلو برق صنعتی چیست و کجاها کاربرد دارد؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌شود، این است که تابلو برق صنعتی چیست و در کجاها کاربرد دارد؟ تابلو برق صنعتی، مجموعه‌ای از قطعات و کلید‌های الکتریکی بوده که وظیفه قطع و وصل و انتقال جریان برق را بر عهده دارد. تمامی مجموعه‌های کنترل‌کننده و محافظ‌های سیستم برق در یک باکس فلزی ضد ضربه و ضد رطوبت قرار می‌گیرند تا عملکرد و طول عمر بهتری داشته باشند. لازم به ذکر است که تابلو برق‌ها به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می‌شوند. علاوه بر آن، تعداد کلید و فیوزهای داخل تابلو برق به نوع کاربرد آن‌ها بستگی دارد.

اجزای تابلو برق صنعتی

و اما اجزای تابلو برق صنعتی؛ از مهم‌ترین اجزای تابلو برق صنعتی می‌توان به کلیدها، کنتاکتور، تایمر و … اشاره کرد. در نظر داشته باشید که هریک از اجزای تابلو برق صنعتی نقش بسزایی را در عملکرد آن ایفا می‌کنند. برخی از اجزای تابلو برق صنعتی و مشخصات آن‌ها به شرح زیر است.

1-انواع کلید ها

کلید‌ها، مهم‌ترین بخش تابلو برق صنعتی را در بر می‌گیرند؛ البته بهتر است بدانید که کلید‌ها به دو دسته هوایی و روغنی تقسیم می‌شوند. کلید‌ها وظیفه کنترل و قطع و وصل جریان را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که توان کلید‌ها با توجه به نوع پلاتین و متریال ساخت آن‌ها متغیر می‌باشد. به بیانی دیگر، نمی‌توان از هر نوع کلیدی برای کنترل جریان‌های فشار قوی استفاده کرد.

2-کنتاکتور

کنتاکتورها نیز از دیگر اجزای مهم تابلو برق صنعتی محسوب می‌شوند. کنتاکتورها وظیفه کنترل نوسانات برق، فاز، ولتاژ و ولتاژ سه فاز را بر عهده دارند. این نوع قطعات به دو شکل 2 پل و 3 پل ساخته می‌شوند و وجود آن‌ها در هر تابلو برق امری کاملا ضروری و الزامی است. جالب است بدانید که طول عمر تابلو برق به عملکرد کنتاکتور بستگی دارد.

3-فیوز

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما کل ایمنی و امنیت تابلو برق به عملکرد فیوزها بستگی دارد. فیوزها قطعاتی از متریال خاص از جمله وانادیوم و … بوده که در زمان اتصالی یا فشار‌های سنگین سریعا جریان برق را قطع می‌کنند. فیوزها در مسیر‌های ورودی تابلو برق قرار می‌گیرند و به شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. عدم استفاده از فیوز در تابلو برق، می‌تواند ایمنی آن را به صفر برساند.

4-بی متال

بی متال‌ها، وظیفه اندازه‌گیری دما را بر عهده دارند. در این قطعه، دو فلز با خاصیت مغناطیسی قرار دارند که در اثر افزایش دما، جریان را قطع می‌کنند. وجود بی‌متال‌ها سبب افزایش ایمنی تابلو برق صنعتی می‌شود. جالب است بدانید که بی‌متال‌ها در مواقع اضطراری، جریان برق را به طور کامل قطع می‌کنند.

5-کلید محافظ جان

یکی از مهم‌ترین حوادثی که سالیانه جان چندین هزار نفر از کارکنان مناطق صنعتی را به خطر می‌اندازد، برق گرفتگی است. برق گرفتگی در اثر باز شدن روکش کابل‌ها و اصابت رطوبت به پلاتین‌های تابلو برق به وجود می‌آید. اما هیچ جای نگرانی نیست؛ امروزه در تابلو برق‌ها قطعه‌ای به عنوان کلید محافظ جان قرار دارد؛ زمانی که شخصی دچار برق گرفتگی می‌شود، نوسانات برق افزایش یافته و این امر موجب تحریک شدن کلید محافظ جان و در نتیجه قطع جریان الکتریکی می‌گردد.

6-کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم تابلو برق به شمار می‌آید. زمانی که عبور جریان برق بیشتر یا کمتر از حد مجاز شود یا مشکلاتی نظیر اتصالی پدید آیند، این قطعه جریان برق را قطع می‌کند. کلید‌های مینیاتوری به شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند و نصب آن‌ها در انواع تابلو برق‌ها امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که عدم وجود این قطعه می‌تواند مشکلاتی نظیر خرابی دستگاه‌های برقی و آتش سوزی را به همراه داشته باشد.

7-تایمر

تایمرها نیز نقش پر رنگی را در عملکرد تابلو برق‌های صنعتی ایفا می‌کنند. همانطور که از نامش آشکار است، تایمر وظیفه قطع یا وصل جریان برق در زمان مشخص شده را بر عهده دارد. کلید‌های تایمر به دو صورت دیجیتالی و مکانیکی کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها، از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. البته در نظر داشته باشید که تایمرها بیشتر برای سیستم‌های روشنایی محیط کاربرد دارند.

8-ترمینال

ترمینال‌ها، وظیفه متصل کردن چندین کابل را بر عهده دارند. وجود ترمینال‌ها در تابلو برق، موجب می‌شود تا متخصصین بتوانند چندین کابل را بدون هیچ مشکلی به یکدیگر به بهترین شکل ممکن متصل کنند. ترمینال‌ها دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آن‌ها، کاربردهای متنوعی دارند.

قیمت تابلو برق صنعتی چقدر است؟

بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‌شوند که قیمت تابلو برق صنعتی چقدر است؟ همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، قیمت تابلو برق‌های صنعتی بر حسب عواملی از جمله اجزای تشکیل دهنده، برند، کیفیت و نوسانات بازار متغیر است. البته لازم است قبل از خرید این محصول ارزشمند و بسیار ر کاربرد، برای استعلام قیمت آن از وبسایت‌های معتبر از جمله الکتروکارن اقدام نمایید. لازم به ذکر است که بسیاری از فروشگاه‌ها قیمت بالایی را برای این محصول پر کاربرد در نظر می‌گیرند. از این رو، استعلام قیمت تابلو برق صنعتی قبل از خرید الزامی است.

بهترین انتخاب برای خرید تابلو برق صنعتی

اگر به دنبال راهی برای خرید تابلو برق صنعتی با قیمت عالی و کیفیت بالا هستید، باید چند نکته را مد نظر داشته باشید. ابتدا بایستی با کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه مشورت فرمایید. علاوه بر آن، نوع دستگاه‌های صنعتی و تعداد آن‌ها را باید دقیق بدانید. برای خرید تابلو برق صنعتی با قیمت باور نکردنی باید به فروشگاه‌های معتبر نظیر الکتروکارن مراجعه فرمایید.

کلام پایانی

همانطور که قبل‌تر گفته شد، تابلو برق‌های صنعتی متشکل از اجزای مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها، کاربرد خاصی دارند. از این رو، قبل از خرید این محصول باید اطلاعاتی راجع به مشخصات و خصوصیات آن‌ها کسب کنید. قبل از خرید تابلو برق و اجزای آن، لازم است با کارشناسان حرفه‌ای مشورت فرمایید.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44076

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.