• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

اجاره کامیون داران گوجه و خیار و بادمجان نیست! / قیمت لاستیک در 20 روز بیش از 8 میلیون تومان افزایش یافت

  • کد خبر : 36502
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
اجاره کامیون داران گوجه و خیار و بادمجان نیست!  / قیمت لاستیک در 20 روز بیش از 8 میلیون تومان افزایش یافت

اخبار اقتصادی، سید جلال موسوی نایب رئیس مرکز ملی اتحادیه های کارفرمایی رانندگان کامیون کشوری در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: با گذشت یک سال هنوز کرایه کامیون داران افزایش نیافته است. در پایان سال گذشته 30 درصد به هزینه کامیون داران اضافه شد که از ابتدای سال 1402 اعمال شد. پارسال به ما گفتند که قیمت ها افزایش نمی یابد اما قیمت همه اجناس افزایش یافت و بعد اجاره ما را افزایش دادند. و تنها 30 درصد افزایش یافته است. حتی برخی اقلام با افزایش 100 درصدی مواجه بوده و نرخ کامیون داران نسبت به تورم افزایش نیافته است.

وی در پاسخ به این سوال که تعیین نرخ برای کامیون داران بر عهده کیست، گفت: پیش از این نرخ ها را اتحادیه کامیون داران، رانندگان و شرکت های حمل و نقل تعیین می کردند اما متاسفانه اکنون دولت به این موضوع ورود کرده است. با آمدن آقای مخبر تعرفه کامیون داران در ستاد تنظیم بازار مشخص می شود و قیمت خیار و گوجه و بادمجان باید در این ستاد مشخص شود و ستاد تنظیم بازار کاری ندارد با تعیین تکلیف ببینید. نرخ کامیون داران

موسوی گفت: حتی صاحبان کالا نیز معتقدند افزایش دستمزد و اجاره بهای کامیون داران تاثیری بر قیمت کالا ندارد. مثلا در 22 تن محموله که بر اساس تریلر ما است، اگر 30 درصد به 15 میلیون تومان اضافه شود، چقدر و اگر بر 22 تن تقسیم شود، چقدر می شود؟ تاثیرگذاری بر تورم کافی نیست، بلکه برخی معتقدند در صورت افزایش تعرفه ها، قیمت کالاها افزایش می یابد.

وی در خصوص تعیین نرخ کامیون داران بر اساس تن در کیلومتر، گفت: در سال 1396 که اعتراض کامیون داران شروع شد، جزو 9 نفری بودم که توسط عباس آخوندی وزیر راهور وقت برای گروه ضربت انتخاب شدم. . و توسعه شهری. طی یکصد روز کاری 18 جلسه در کمیسیون های مختلف مجلس برگزار شد و حدود 7 جلسه با کمیته عمران به عنوان مهمترین کمیسیون مجلس داشتیم و در این مدت تنها دستاورد ما تعیین قیمت لاستیک با سکه 4200 تومانی که پس از حدود دو سال برداشت شد.

موسوی افزود: در عین حال مقرر شد تن در هر کیلومتر اجرا شود و از کامیون داران کارمزد و پورسانت دریافت نشود که اجرایی نشد و حتی از رانندگان نیز کارمزد و پورسانت دریافت شد تا اینکه سال گذشته در بخشنامه 4 لحاظ شد. /14 تا امسال اجرا می شود و نرخ ها بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: مبنای ما در خصوص تن در هر کیلومتر تناسب و همسان سازی است و ملاک ما برای مبنا نرخ بندرعباس است که تقریبا از همه جا قانونی تر است. بنابراین اگر کامیونی از بندرعباس به مقصدی حرکت کند، کرایه آن باید ملاک سایر شهرها نیز باشد.

گرانی لاستیک یکی دیگر از مشکلات کامیون داران است

نایب رئیس اتحادیه سراسری اتحادیه های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور در خصوص یکی دیگر از مشکلات کامیون داران که گرانی لاستیک است، گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت یک جفت لاستیک 24 میلیون و 500 بوده است. هزار تومان و در 20 روز گذشته به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. در حال حاضر دو نوع لاستیک در بازار موجود است. لاستیک به قیمت آزاد و لاستیک سهمیه ای که به قیمت ارز محاسبه می شود. قیمت یک جفت لاستیک سهمیه ای ایران در حال حاضر 19 میلیون تومان و قیمت یک جفت لاستیک آزاد ایرانی 29 میلیون تومان است که 10 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد اما تفاوت قیمت سهمیه ای و لاستیک مارک آزاد. به خصوص چینی ها حدود 2 میلیون تومان است. مشکل اینجاست که اکثر لاستیک های ارزان قیمت موجود در بازار کیفیت لازم را ندارند و کامیون داران مجبور به خرید لاستیک از برندهای چینی باکیفیت و رقابت با لاستیک های اروپایی هستند.

وی در خصوص میزان مصرف لاستیک رانندگان کامیون گفت: مصرف لاستیک بسته به نوع وسیله نقلیه متفاوت است. مصرف لاستیک برای خودروهای یک و ده چرخ در سال دو جفت و برای کامیون ها سه جفت در سال است.

گفتگوی کامل رکنا با نایب رئیس اتحادیه انجمن های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور اینجا خواندن.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36502

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.