• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

اتفاقات ناگوار سال 98 نیز به دلیل افزایش قیمت بنزین بود

  • کد خبر : 23261
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
اتفاقات ناگوار سال 98 نیز به دلیل افزایش قیمت بنزین بود

پمپ بنزین ها علیرغم اینکه دولت مدعی افزایش است قیمت بنزین هنوز پر است. اعلام محدودیت سقف روزانه سوخت گیری از سوی دولت تاثیرات روانی داشته است. دلایل مختلفی برای این شلوغی از منابع مختلف وجود دارد. از جمله خرابی نازل پمپ بنزین ها، کاهش سهمیه پمپ بنزین ها و دیر رسیدن تانکر، کاهش تولید پالایشگاه ها و ….

کمبود بنزین در روزهای اخیر باعث تعطیلی برخی پمپ بنزین ها شده است. حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، درباره علت کمبود بنزین به سایت دهبان ایران گفت: اگر به گذشته تولید و مصرف بنزین نگاه کنیم، در مقطعی واردکننده بنزین بودیم، پس از سیاست گذاری که انجام شد. تغییر، پالایشگاه خود را ساختیم و خودکفا شدیم، با بازگشایی پالایشگاه خلیج فارس، اکثر نارضایتی های ما برطرف شد و حتی در یک مقطعی به صادرات روی آوردیم، پس از مدتی مصرف غیرمتعارف ما افزایش یافت، اما تولید داخلی یا سرمایه گذاری در این زمینه افزایش پیدا نکرد و اکنون این میزان نارضایتی بیشتر خود را نشان می دهد.»

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دلیل این امر این است که استانداردهای خودروهای ما به روز نیست، موتورسیکلت های دو زمانه داریم که در دنیا بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند و منسوخ شده اند، در حالی که در حال حاضر موتورسیکلت برقی است. ورود موتورها o واردات خودروهای هیبریدی و برقی که جایگزین خودروهای بنزینی نمی شدند ممنوع شد، از سوی دیگر ارزان بودن قیمت بنزین و گازوئیل ما نسبت به قیمت جهانی باعث افزایش قاچاق بنزین و گازوئیل شد. تولید ما قاچاق می شود و این نمی تواند نارضایتی ما از رشد مصرف را جبران کند. بنابراین با کمبود سوخت مواجه هستیم و این امر باعث می شود تا دولت برای حفظ میزان بنزین مورد نیاز گروهی که نیاز دارد، به سهمیه بندی متوسل شود. آن را در طول روز».

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران درباره احتمال افزایش قیمت بنزین به دیده بان ایران گفت: سال هاست که بحث قیمت واقعی بنزین مطرح است، اتفاقات ناگوار سال 98 نیز به دلیل افزایش قیمت بنزین است. قیمت بنزین با توجه به افزایش مصرف بنزین، به روز نشدن پالایشگاه ها به دلیل تحریم ها، فرسودگی ناوگان حمل و نقل و ضعف خودروسازان از سال 92، قیمت بنزین باید هر سال نسبت به تورم افزایش می یافت. در نهایت در سال 1377 در حالی که مصرف بنزین رو به افزایش بود، تولید ناکافی بود و درآمدهای دولت رو به کاهش بود، آنها کاهش دادند و خواستند بودجه خود را جبران کنند، قیمت بنزین را سه برابر کردند. این اقدام باعث آسیب های اجتماعی و وضعیت نامطلوب در جامعه شد، امسال هم می تواند این اتفاق بیفتد».

وی تاکید کرد: اگر قیمت سوخت از سال 92 به تدریج محقق می شد و 100 یا 200 تومان افزایش می یافت، آن اتفاقات ناگوار در سال 98 رخ نمی داد. به نظر من فاصله گرفتن از مشکل راه حل درستی برای آینده انرژی کشور نیست.

صالحی در خصوص گمانه زنی ها مبنی بر توقف فروش بنزین روسیه به ایران گفت: اطلاعات کافی در این زمینه ندارم اما باید خود را برای روزهای بد آماده کنیم و آن روزهایی است که همسایگان می توانند منافع خود را در جای دیگری دنبال کنند. چون پالایشگاه های ما به روز نشده اند و متأسفانه خودروسازی در کشور صنعت ناکارآمدی است. در تامین نیازهای داخلی کشور با مشکلاتی مواجه بوده ایم و از سوی دیگر به دلیل ناکارآمدی صنعت خودرو قادر به تولید خودروهای استاندارد و نوسازی ناوگان حمل و نقل در کشور نیستیم. ما باید بتوانیم بدون نیاز به همسایه از خودمان دفاع کنیم تا در چنین شرایطی به دیگران نیاز نداشته باشیم.”

سایت دیده بان ایران

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=23261

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.