• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

ابلاغ حقوق معدنی دولتی در 1402 + اطلاعیه

  • کد خبر : 32329
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
ابلاغ حقوق معدنی دولتی در 1402 + اطلاعیه

اکوایران: حقوق دولتی مواد معدنی در سال 1402 وضع شد، بر اساس مصوبه 1402 شورای عالی معادن، حقوق دولتی بر اساس درصدی از قیمت فروش سر معدن محاسبه می شود.

اخبار اقتصادی؛ درخواست معاونت امور معادن و فرآوری مواد طبق حقوق کشور در سال 1402 در نشست با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی در هفت بند حل شد.

در این اطلاعیه آمده است: «درصد حقوق دولتی معادن زیرزمینی معادل ۸۰ درصد (۸۰ درصد) ضرایب تعیین شده تعیین می‌شود».

از سوی دیگر، درصد حقوق دولتی معادن واقع در مناطق کمتر توسعه یافته، مشروط بر اینکه بیش از چهار سال از تاریخ صدور پروانه بهره برداری نگذشته باشد، معادل 90 درصد ضرایب تعیین شده خواهد بود. از سوی دیگر، معادنی که بر اساس مصوبه شورای عالی معادن، حق حاکمیت آنها کمتر از مبلغ اسمی معدن محاسبه شده باشد، مشمول مفاد این بند نخواهند بود.

در بند سوم آمده است: «در مورد مواد معدنی به همراه ماده معدنی اصلی دارای ارزش اقتصادی، کالا به طور کلی مشمول پرداخت عوارض دولتی بر اساس ضرایب تعیین شده است». بدین ترتیب ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصمیم نسبت به صدور دستورالعملی در خصوص مصادیق مواد معدنی همراه دارای ارزش اقتصادی اقدام نماید. همچنین چنانچه بهره بردار معدن نسبت به استخراج و فرآوری ماده معدنی همراه اقدام کند، عوارض دولتی ماده معدنی همراه تا سقف 80 درصد اخذ می شود که میزان آن بر اساس هر ماده معدنی در دستورالعمل مشخص این بند تعیین می شود.

اما در مورد معادنی که حقوق دولتی آنها بر اساس محصول فرآوری شده وصول می شود، در بند چهارم این مصوبه، ضوابط محاسبه ضرایب تبدیل مواد معدنی خام (کانسنگ به صورت کلوخه یا…) به ضوابط اعمال خواهد شد. محصول فرآوری شده (کنسانتره یا شمش یا…))، درصدهای استاندارد بازیافت صنعتی مطابق با دستورالعمل معاونت معادن و فرآوری مواد خواهد بود.

از سوی دیگر، با توجه به لزوم بازنگری در درصدهای حقوق دولتی، با توجه به اطلاعات به روز معادن و عوامل تأثیرگذار مذکور در ماده 14 قانون معادن و ماده 60 آیین نامه اجرایی، کلیه بهره برداران معادن موظفند. طرح بهره برداری معدنی خود را بر اساس مفاد به روز رسانی نشریه 825 سازمان نظام مهندسی معدن و دستورالعمل معاونت امور معادن و فرآوری مواد تهیه و طرح بهره برداری جدید خود را حداکثر در مدت 3 ماه از تاریخ تاریخ ابلاغ این تصمیم می تواند حسب مورد نسبت به بررسی درصدهای حقوق دولتی تعیین شده برای سال 1402 مطابق اطلاعات طرح بهره برداری جدید معدن مذکور اقدام نماید. بدیهی است در این مورد بررسی درصد حقوق دولتی در بندهای (1) و (2) این تصمیم بی اثر بوده و لزومی به اعمال آنها در محاسبه برای تعیین درصد حقوق معادن دولتی نمی باشد. .

در مصوبه شورای عالی معادن و در بند ششم این شورا نیز به این نکته اشاره شده است که اگر میزان برداشت واقعی معادن در سال 1402 کمتر از میزان استخراج اسمی مندرج در پروانه بهره برداری باشد، حقوق دولتی به حساب می آید. در مواردی که استخراج واقعی به دلایل خارج از اختیار و اراده بهره بردار، برداشت کمتر از مقدار اسمی مندرج در پروانه بهره برداری باشد، بهره بردار موظف است مدارک و مدارک لازم را ارسال نماید. به اداره بهره برداری معدنی وزارت معادن از طریق اداره کل صمت استان موضوع را در شورای عالی معادن بررسی می کند.

در بند هفتم استاندارد و کیفیت مندرج در پروانه بهره برداری ملاک محاسبه حقوق دولتی در نظر گرفته شده است.

مال من 2

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32329

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.