• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

آخرین تغییرات اسناد تسهیلات مسکن

  • کد خبر : 18963
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۳:۴۲
آخرین تغییرات اسناد تسهیلات مسکن

به گزارش اخبار اقتصادی– مدیر ابزار و موسسات مالی بورس اوراق بهادار ایران، اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن را راهی کوتاه برای تامین مالی خرید مسکن معرفی کرد و گفت: اکنون بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات در تهران تعیین شده است. به صورت انفرادی 400 میلیون تومان و برای زوجین به 800 میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش شفقنا اخمی به نقل از ایرنا، میشم زارع زاده با اشاره به آخرین تغییرات اسناد تسهیلات مسکن افزود: سقف تسهیلات مسکن در شهر تهران برای افراد 200 میلیون تومان و برای زوجین 400 میلیون تومان بود که اکنون بر اساس طبق قانون اساسی تعیین شده است. در مصوبه جدید شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات در شهر تهران برای افراد به ۴۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

اعلام کرد: برای شهرهای بالای 200 هزار نفر و در مناطق شهری سقف خرید و ساخت مسکن از محل سند ترجیح نسبت به گذشته تا 2 برابر افزایش یافته است.

به گفته زارع زاده سقف تسهیلات برای پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی (جعاله) از 80 میلیون تومان قبل به 160 میلیون تومان افزایش یافت.

مدیر ابزارها و مؤسسات مالی بورس ایران تصریح کرد: با این افزایش سقف تسهیلات مسکن، سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی ارز ایران (نمادهای تسه) که شد. قبلاً 560 برگه برای هر نفر حداکثر به 1000 برگ افزایش می یابد و 120 برگ افزایش یافته است.

ادامه: هر برگه تسهیلات مسکن 500 هزار نفر وام گیرنده مسکن برای متقاضیان فراهم می کند و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن 22.5 درصد با بازپرداخت 12 ساله و جعاله (تعمیر / فسخ) نیز 22.5 درصد و بازپرداخت پنج ساله است. .

زارع زاده خاطرنشان کرد: تا قبل از تصویب 9 خرداد 1402 شورای پول و اعتبار، صدور اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اختیار بانک های تجاری بود و فقط بانک مسکن (در نمادهای تسه). ) و بانک ملی (در نماد تملی) با صدور اوراق حق تقدم از تسهیلات مسکن استفاده کرده بودند، اما با مصوبه جدید تمامی بانک ها و موسسات اعتباری می توانند از این امکان بهره مند شوند.

مدیر ابزارهای مالی و موسسات مالی فرابورس ایران ادامه داد: مصوبه جدید شورای عالی پول و اعتبار که با هدف کمک به خریداران و مصرف کنندگان واقعی مسکن با کاهش قیمت اوراق حق تقدم برای استفاده از مسکن، ایجاد رقابت بیشتر در شبکه بانکی و کمک به رونق بخش مسکن اعلام شد کلیه بانک ها و موسسات اعتباری پس از تایید بانک مرکزی از نظر عملکردی و تعادلی امکان صدور اوراق حق تقدم مسکن را خواهند داشت. شرایط در منابع و هزینه ها

وی با تاکید بر اینکه قانونگذار با این مصوبه تقویت سمت تقاضای بازار مسکن را از دو جنبه هدف گذاری کرده است، افزود: در این زمینه هدف اول دو برابر شدن سقف تسهیلات مسکن و سقف تسهیلات برای پوشش مسکن است. هزینه. تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی (جعاله).

زارع زاده هدف دیگر از این اقدام را کاهش قیمت اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با افزایش عرضه این اوراق توسط تمامی بانک ها و موسسات اعتباری اعلام کرده است.

مدیر ابزارها و مؤسسات مالی فرابورس ایران تصریح کرد: نکته اینجاست که چند درصد از متقاضیان واقعی خرید مسکن و خانه دار شدن توانایی تأمین نرخ مؤثر تأمین مالی از این مسیر را دارند؟ و موضوع بعدی این است که با وجود انتظارات تورمی، کوتاه شدن چرخه های افزایش قیمت، کارایی بازارهای موازی، در صورت کاهش میانگین قیمت حق تقدم، جذابیت حساب های ویژه برای دریافت چقدر خواهد بود؟ پاداش و تسهیلات و پذیرش سپرده گذاران. سپرده ها در این حساب ها تحت تاثیر قرار می گیرد؟

اضافه شد: با توجه به پذیرش اوراق ترجیحی اشتراک مسکن در بورس ایران (در نمادهای تسه و تملی) و وجود زیرساخت برای نقل و انتقال اوراق مذکور در بازار ابزارهای نوین مالی در بورس ایران، سایر موارد بانک ها نیز می توانند از این قابلیت در مبادلات ارزی ایران بهره ببرند.

منبع شفقنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=18963

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.