• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

کدام کشورهای مقصد صادراتی «شنبه‌ها» تعطیل هستند؟

  • کد خبر : 39842
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
کدام کشورهای مقصد صادراتی «شنبه‌ها» تعطیل هستند؟

اکو ایران: به گفته کارشناسان اقتصادی و فعالان اقتصادی، تغییر مصوبه مجلس در تعطیلات آخر هفته خود تحریمی قطعی است. بر اساس مصوبه اخیر مجلس، شنبه به جای پنجشنبه به تعطیلات آخر هفته اضافه شد. اما تغییر این قطعنامه مسیر روابط ایران و کشورهای هدف اقتصادی را نیز تغییر خواهد داد. زیرا هیچ یک از کشورهای هدف ایران روز پنجشنبه تعطیل نیستند. اما کدام کشورهای مقصد صادراتی در روزهای شنبه تعطیل هستند؟

اخبار اقتصادی؛ آخرین تحقیقات اتاق بازرگانی اصفهان نشان می دهد که اکثریت اقتصاددانان، کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند; تعطیلی روز شنبه بهترین گزینه برای در نظر گرفتن یک روز به عنوان تعطیلات مشترک بین تجار بین المللی است تا 4 روز قطع معاملات تجاری بین المللی به 3 روز کاهش یابد.

زیرا بسیاری از کشورهایی که ایران با آنها روابط تجاری دارد، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. اگر پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل اعلام شود، ارتباطات اداری مانند بانکی، گمرکی و … قطع خواهد شد.

بنابراین از نظر منافع اقتصادی مطلوب ترین گزینه تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج شنبه است که حداقل تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و مالی فعالان اقتصادی و بانک ها و موسسات تجاری ایران با سایر کشورها خواهد داشت.

بسیاری از بازرگانان، دانشگاهیان و پژوهشگران، به ویژه کسانی که در حوزه تجارت بین المللی فعالیت می کنند، گلایه دارند که تعطیلات چهار روزه تجارت خارجی را مختل می کند. بنابراین اگر روزی بتوانیم به چرخه فعالیت برگردیم، تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصاد کشور خواهد داشت.

با توجه به تحریم های ایران که باعث کاهش تجارت به ویژه صادرات ایران به سایر کشورها شده است؛ انتخاب پنجشنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته نیز به عنوان یک خود تحریمی عمل می کند و منجر به کاهش تجارت بین المللی می شود.

در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، روابط تجاری کشور با چهار شریک تجاری بزرگ در چهار روز و با دو شریک تجاری بزرگ در سه روز قطع می شود.

بر اساس آمارهای موجود، پنج شریک اصلی تجاری ایران از نظر صادرات عبارتند از چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند که مجموع صادرات ایران در سال 1401 بالغ بر 30 میلیارد و 151 میلیون دلار (30،151،519،796) بوده است. و مجموع واردات ایران از این کشورها بالغ بر 53 میلیارد و 488 میلیون دلار (53,488,092,385) بوده است. در مجموع حجم مبادلات تجاری با این پنج کشور بالغ بر 83 میلیارد و 639 میلیون دلار بوده که 74 درصد از حجم تجارت کشور را تشکیل می دهد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39842

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.