• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

کاهش 6 درصدی سنگ آهن

  • کد خبر : 34312
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کاهش 6 درصدی سنگ آهن

رشد 5.2 درصدی اقتصاد چین در سه ماهه آخر سال 2023 مطابق با اهداف دولت پکن بود. اما انتظارات فعالان بازار را برآورده نکرد. در عین حال قیمت مسکن در این کشور در آذرماه بار دیگر کاهش یافت و مجموعه این دو سیگنال منفی باعث کاهش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی شد.

اخبار اقتصادی، قیمت محموله های سنگ آهن با عیار 63.5 درصد برای تحویل به تیانجین در ژانویه به کمتر از 130 دلار در هر تن کاهش یافت و کمترین قیمت فروش این محصول در دو ماه اخیر را به خود اختصاص داد. به این ترتیب نرخ فروش این محصول در دوره هفتگی 5.8 درصد کاهش یافت.

چرا رشد 5.2 درصدی بازارها را ترساند؟

در روزهای اخیر آمار رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 منتشر شده است که اگرچه دولت این کشور برای سال جاری رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف گذاری کرده بود، اما برای امسال رشد 5.2 درصدی را در نظر گرفته بود. به این ترتیب چینی ها بار دیگر موفق شدند به رشد اقتصادی مورد انتظار دست پیدا کنند. این در حالی بود که نظرسنجی ها رشد اقتصادی 5.3 درصدی را انتظار داشتند. بنابراین عدم تحقق رشد اقتصادی چین مطابق انتظار در سه ماهه آخر سال 2023 باعث شد رشد تولید ناخالص داخلی چین از انتظارات بازار عقب بماند و این موضوع سیگنال منفی به بازارهای جهانی محصولات اساسی وارد کرد.

در مارس 2023، زمانی که دولت چین رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف قرار داد، بازارهای جهانی بارها این داده ها را تجزیه و تحلیل کردند و اعلام کردند که این هدف یک عقبگرد برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است. از یک سو رشد اقتصادی 5 درصدی در سال 2023 بر اساس رشد اقتصادی 2.2 درصدی در سال 2022 چندان دشوار نیست و از سوی دیگر رشد 5 درصدی کمترین رشد سالانه چین در چند وقت اخیر است. بود. به این ترتیب، اگرچه چین در سال اول پس از کنترل ویروس کرونا و در حالی که بحران شرکت‌های توسعه املاک در این کشور ادامه داشت، به رشد 5.2 درصدی دست یافت، اما این دستاورد برای فعالان بازار کالا کافی نبود. بنابراین، بازار آهن و فولاد در چین با تغییر قیمت عمده مواجه شد. در عین حال، بسیاری از موسسات بین المللی انتظار دارند چین در سال جاری به آمارهای اقتصادی ضعیف تری نسبت به امسال دست یابد. به این ترتیب، ناامیدی از بهبود وضعیت در سال جاری نیز باعث ایجاد روند نزولی در بازارها شد.

کاهش قیمت مسکن کاهش سنگ آهن را تشدید کرد

شکست بازار املاک چین در بازگشت به مسیر رشد یکی از مهم ترین دلایل رشد محدود اقتصاد چین در سال 2023 بود. قیمت مسکن در این کشور در ماه دسامبر مجدداً 0.4 درصد کاهش یافت و بیشترین کاهش ماهانه قیمت مسکن در چین از مارس 2023 را به خود اختصاص داد. در عین حال، در 20 ماه گذشته، قیمت مسکن در چین در 18 ماه کاهش یافته است. به این ترتیب می توان گفت که بخش املاک دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان با بحران مواجه است و این موضوع تاثیر منفی انکارناپذیری بر رشد اقتصادی این کشور داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34312

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.