• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

کاهش سهم چین از بازارهای نوظهور/ نرخ خروج سرمایه خارجی پکن

  • کد خبر : 33645
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
کاهش سهم چین از بازارهای نوظهور/ نرخ خروج سرمایه خارجی پکن

اکوایران: بلومبرگ در این گزارش به تحلیل عملکرد بازارهای سهام چین در مقایسه با سایر کشورهای دارای اقتصادهای نوظهور می پردازد.

اخبار اقتصادی، سهم چین از معیار اصلی ارزش سهام در بازارهای نوظهور کاهش شدیدی داشته است. رویدادی که نشان دهنده چشم انداز نزولی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تا پایان دسامبر 2023، بازار سهام چین 23.77 درصد از شاخص بازارهای نوظهور “MSCI” را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که موسسه مالی و بانکی گلدمن ساکس مشارکت چین در این حوزه را 4.26 درصد برآورد کرده است. اگر هر یک از این آمارها را در نظر بگیریم، این آمار کمترین مشارکت چین در این شاخص از سال 2017 به شمار می رود که تقریبا 16 درصد کمتر از اوج مشارکت چین در سال 2020 است.

سرمایه گذاران خارجی در حال کاهش حضور خود در بازارهای سهام چین هستند زیرا اقتصاد این کشور نتوانسته است از اثرات همه گیر کووید-19 بهبود یابد و قوانین چین ریسک سرمایه گذاری در این کشور را افزایش داده است. علاوه بر این، اعتماد مصرف کننده چینی پس از بحران مسکن در این کشور همچنان پایین است. از سال 2021، ارزش بازارهای سهام چین با کاهش 4 تریلیون دلاری مواجه شده است و از این نظر، این کشور در زمره بدترین بازارهای سهام در سال 2023 قرار دارد. روندی که از اوایل سال 2024 ادامه داشته است.

سقوط غیر منتظره

تلاش چندین دهه چین برای ادغام با بازارهای جهانی در سال 2017 به ثمر نشست، زمانی که MSCI مستقر در ایالات متحده اعلام کرد که بازارهای سهام چین را به شاخص خود اضافه خواهد کرد.

پس از این، ارزش بازارهای سهام چین بین سال های 2018 تا 2021 به میزان 8 تریلیون دلار رشد کرد، چین به قدری موفق بود که توانست بر بازارهای نوظهور تسلط پیدا کند و همین موضوع باعث شد تا مدیران مالی از بی توجهی کشورهای دیگر گله مند شوند.

اما با شروع اپیدمی کرونا شرایط به کلی تغییر کرد. طرح رفاه مشترک رئیس جمهور چین خطرات نظارتی را برای شرکت های غربی فعال در این کشور افزایش داده است، در حالی که سیاست فوق العاده سختگیرانه چین در برابر کووید صفر، بن بست ژئوپلیتیکی با ایالات متحده و بحران املاک و مستغلات بر دومین اقتصاد بزرگ جهان تأثیر گذاشته است. در میان اقتصادهای نوظهور بازارها .

همه این عوامل باعث شده اند وزن شاخص بورس چین به پایین ترین سطح خود از سال 2017 رسیده و این میزان حتی از سهم این کشور قبل از ورود به شاخص ام اس سی آی نیز کمتر باشد.

شرکت خدمات بانکی و مالی آمریکایی “بانک آمریکا” اعلام کرده است که تا دسامبر سال 2023، علاقه به بازار سهام چین به پایین ترین سطح خود در آسیا رسیده است. تا کنون، سال 2024 هیچ نشانه ای از بهبود را برای سرمایه گذاران نشان نمی دهد.

بازیگران دیگر

از سوی دیگر، هند در حال جبران مشارکت چین در شاخص مذکور است و توانسته مشارکت خود را در شاخص MSCI به رکورد 16.7 درصد برساند که نسبت به مارس 2020 بیش از دو برابر شده است.

تایوان با 16 درصد، کره جنوبی با 9.12 درصد، برزیل با 8.5 درصد و عربستان سعودی با 2.4 درصد، همگی در ماه گذشته موفق به افزایش مشارکت خود در شاخص مذکور شدند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33645

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.