• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

چوب بانک مرکزی روی فرمان خودروساز ملی

  • کد خبر : 35836
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
چوب بانک مرکزی روی فرمان خودروساز ملی

اکوایران: بانک مرکزی با اعطای اعتبار 5 میلیارد تومانی به سایپا مخالفت کرده و دلیل این مخالفت را جلوگیری از افزایش پایه پولی دانسته است.

اخبار اقتصادی؛ در حالی که شورای پول و اعتبار با افزایش سقف اعتباری دو شرکت خودروسازی موافقت کرده بود، چند روز پس از اعلام درخواست وزارت امنیت از بانک مرکزی در نیمه اول بهمن ماه برای افزایش فوری سقف اعتباری دو خودروساز. به نظر می رسد بانک مرکزی پنج میلیارد تومان به مخالفت با گروه خودروسازی سایپا اختصاص داده است.

در بخشی از این نامه که از سوی اداره کل مالی و اعتبار خطاب به مدیرکل سایپا منتشر شده است، استفاده از منابع قدرتمند بانک مرکزی در قالب اعطای خط اعتباری آثار منفی اقتصادی دارد. پیامدهایی از جمله افزایش پایه پولی و نقدینگی، تورم و عدم تعادل بانکی دارد و با سیاست های سند توسعه مردمی سیزدهم دولت سازگاری ندارد.

بر اساس این نامه، بر اساس تصمیمات چهارمین جلسه نظارت بر تورم در 9 شهریور 1402، بانک مرکزی از هرگونه اقدامی که موجب افزایش پایه پولی شود، ممنوع است، بنابراین این درخواست مورد تایید این بانک نیست.

در حالی که نهم بهمن ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی خواستار اختصاص 15 میلیارد تومب اعتبار برای ایران خودرو و سایپا شده بود، نامه منتشر شده امروز نشان دهنده مخالفت این بانک با 5 است. میلیارد تومان برای سایپا.

این اتفاق با وجود مصوبه شورای ارز و اعتبار برای افزایش اعتبار این دو خودروساز بزرگ کشور رخ داد.

هنوز خبری از مخالفان و موافقت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار 10 میلیارد تومانی به ایران خودرو در دست نیست.

اما با وجود درخواست این خودروسازان برای دریافت اعتبارات جدید برای افزایش تولید در ماه های پایانی سال مطابق با تنظیم بازار، مشخص نیست که آیا خودروسازان به تعهدات خود عمل خواهند کرد و آیا قیمت خودرو در روزهای پایانی افزایش نمی یابد یا خیر. از سال. سال .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35836

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.