• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

چه کالایی وارد شده است؟

  • کد خبر : 39258
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
چه کالایی وارد شده است؟

اکوایران: رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه ای از لغو ممنوعیت واردات برخی اقلام از گروه 4 خبر داد، اما چه کالاهایی در آن فهرست قرار دارند؟

اخبار اقتصادی، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه ای خطاب به معاونان وزیران صلح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه بند سوم این مصوبه است. هفتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از تاریخ 8 اردیبهشت 1401 تا پایان سال 1402 معتبر است و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست حذف برخی کالاها از فهرست کالاهای ممنوعه برای تصویب به شورای مذکور ارسال و اعلام کرد ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برخی از کالاهای گروه 4 که با توجه به عنوان کالاهای ممنوعه اعلام نشده توسط این وزارتخانه ارائه شده بود لغو می شود. به لیست اضافه شد.

به همین دلیل محصولاتی مانند سر مداد آرایشی، لباس اسکی دست ساز، کفش دوچرخه سواری با قفل روی پدال، پیچ گوشتی با دستگاه ولتاژ سنج (فازمتر)، چکش و چکش، خودروهای چهار چرخ و سه چرخ وارد کشور می شود. موتورهای چرخ برای حرکت خارج از جاده (ATV در همه جا)، کامیون های بتونی، اسکوتر برقی، دوچرخه برقی، موتور سیکلت برقی، عینک آفتابی و برخی آلات موسیقی از جمله پیانو، سازهای کوبه ای و … تجهیزات بولینگ و توپ گلف ممنوع است.

همانطور که ایسنا در این باره نوشته است، از سال 2016 با خروج آمریکا از برجام، کاهش فروش نفت و به تبع آن کاهش منابع ارزی، دولت مجبور به مدیریت منابع و از این نظر واردات شد. بسیاری از اقلام لوکس ممنوع بود. سیاست دیگری که به این معنا در دستور کار قرار گرفت، تعمیق سازندگی داخلی بود.

از این حیث در سال 1397 قانون ممنوعیت ورود کالاهای با امکان تولید ملی به کشور تصویب شد که البته مورد انتقاد قرار گرفت. زیرا فساد و قاچاق در برخی موارد افزایش یافته است. اما از سوی دیگر گروهی از تولیدکنندگان از این ممنوعیت ها حمایت می کنند و معتقدند با توجه به اینکه تولیدکنندگان شرایط یکسانی برای رقابت با خارجی ها ندارند باید از آنها حمایت شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39258

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.