• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

چای سفید چیست؟ / خواص مهم چای سفید

  • کد خبر : 33442
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
چای سفید چیست؟  / خواص مهم چای سفید

به گزارش اخبار اقتصادی، چای بنوش در ایران و کشورهای آسیایی بسیار رایج است. این نوشیدنی انواع مختلفی دارد که به طور کلی به دو نوع عرقیات میوه ای و گیاهی دسته بندی می شود. عرقیات یا عرقیات گیاهی به دلیل خواص بی شماری که دارند جلب توجه می کنند. از طرف دیگر چای ها نسبت به سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه طعم ملایم تری دارند، بنابراین مصرف آن ها راحت تر است و طیف وسیع تری از ذائقه را پوشش می دهد.

به طور کلی 4 نوع چای از گیاه چای تولید می شود که هر کدام به دلیل تفاوت در نوع برگ و روش فرآوری آن تفاوت هایی با یکدیگر دارند. چای سفید از آن دسته چای هایی است که خواص و طعم لطیف آن آن را به نوشیدنی محبوب تبدیل کرده است.

در این مقاله با چای سفید، طرز تهیه، میزان کافئین و 8 خاصیت اثبات شده آن آشنا خواهید شد. اگر اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چای سفید چیست؟

چای سفید از گیاهان چای سیاه، سبز و اولانگ تهیه می شود. اما نوع برگ و روش فرآوری آن با سایر دمنوش ها متفاوت است. برگ های سفید چای از جوان ترین برگ های گیاه چای جمع آوری می شود. با این تفاوت که برگ های سفید چای باید قبل از باز شدن برگ های گیاه چای برداشت شود. شکل ظاهری این برگ ها ریز، کوچک و دارای کرک های سفید است که بلافاصله پس از جمع آوری در مقابل آفتاب به طور طبیعی خشک می شوند.

از آنجایی که نرخ فرآوری چای سفید بسیار پایین است، در مقایسه با 3 نوع چای دیگر، بیشترین کافئین را دارد. مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای سفید تا حد زیادی به روش دم کردن بستگی دارد. هرچه دمای آب بیشتر باشد و چای بیشتر دم شود، کافئین بیشتری آزاد می کند.

طرز تهیه چای سفید

چای سفید طعمی لطیف اما با طراوت دارد. می توان آن را هم به صورت گرم و هم سرد مصرف کرد. چای سفید را می توان به صورت بسته یا کیسه ای در فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد.

اگر در مورد طرز تهیه چای سوالی دارید؟ به نکات این بخش توجه کنید:

برای تهیه چای سفید باید آب را بجوشانید و صبر کنید تا از جوشیدن آن خارج شود. برای هر نفر یک قاشق چایخوری از برگ های سفید چای را داخل قوری بریزید و در نهایت قوری را با آب داغ پر کنید. کتری را روی حرارت کتری یا اجاق گاز (غیر مستقیم) قرار دهید تا به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

اگر کافئین زیاد دوست ندارید، چای ممتاز را به مدت 3 دقیقه و چای معمولی تر را به مدت 5 دقیقه دم کنید. به طور معمول، برای تجربه طعم واقعی چای سفید، باید آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کنید.

خواص ثابت شده چای سفید

چای سفید یکی از سالم ترین انواع چای گیاهی موجود است و دلایل زیادی برای مصرف آن وجود دارد. این چای حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که علاوه بر تقویت عملکرد کبد و تسکین سردرد، ۷ خاصیت ثابت شده برای آن دارد:

چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان است.

پلی فنول ها از جمله آنتی اکسیدان های مفید بدن هستند که وجود آنها از آسیب های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

چای سفید منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است، بنابراین مصرف آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از برخی بیماری ها مانند مشکلات قلبی عروقی پیشگیری کند.

با نوشیدن چای سفید اندام ایده آل خود را بدست آورید

یکی از شناخته شده ترین فواید مصرف چای سفید خاصیت چربی سوزی آن است.

کافئین و کاتچین دو ماده موجود در چای سفید هستند که منجر به کاهش وزن می شوند. مطالعات نشان می دهد که عصاره چای سفید به عنوان یک محرک برای تجزیه چربی و جلوگیری از تشکیل سلول های چربی جدید عمل می کند. علاوه بر این، می تواند متابولیسم فرد را 4 تا 5 درصد افزایش دهد.

چای سفید یک آنتی باکتریال قوی است.

چای سفید منبع عالی فلوراید، کاتچین و تانن است. بنابراین، می تواند از دندان های شما در برابر حفره ها و بیماری های باکتریایی دهان محافظت کند.

فلوراید دندان ها را در برابر حملات اسیدی باکتری هایی که پس از مصرف غذاهای حاوی قند در دهان پخش می شوند، مقاوم می کند.

کاتچین از رشد باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می شوند جلوگیری می کند. بنابراین، با نوشیدن چای سفید می توانید دندان های سفید و بدون پلاک داشته باشید.

چای سفید دارای خواص ضد سرطانی است

بسیاری از نتایج تحقیقات نشان می دهد که عصاره چای سفید باعث مرگ سلول های سرطانی در بدن، به ویژه در ریه و روده بزرگ می شود.

ترکیبات موجود در چای سفید از پوکی استخوان جلوگیری می کند

مطالعات نشان داده اند که رادیکال های آزاد و التهاب مزمن می توانند پوکی استخوان را تسریع کنند. این دو عامل منجر به پوکی استخوان و ایجاد این اختلال خواهد شد. کاتچین موجود در چای سفید با این عوامل مبارزه می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

نوشیدن چای سفید پیری را به تاخیر می اندازد

آنزیم هایی به نام الاستاز و کلاژناز به خوبی در ترکیبات چای سفید یافت می شوند. در نتیجه به پوست آسیب دیده کمک می کند تا بافت خود را سریع تر ترمیم کند. پوست طبیعی با این مواد می تواند جوان تر و شاداب تر بماند. چای سفید اثرات پیری و پیری پوست را کاهش می دهد.

چای سفید شما را از پارکینسون و آلزایمر دور می کند

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. نتایج نشان می دهد که پلی فنول EGCG که به وفور در ترکیبات چای سفید یافت می شود، فرد را از خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر محافظت می کند.

آخرین کلمه

چای سفید یکی از 4 نوع چای است که از گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید. برگ های کرکی، جوان و سفید این چای باعث شده است که آن را چای سفید نامیده اند که خواص زیادی برای آن ذکر شده است.

همانطور که در این مقاله از مجله علیس خواندید، می توانید در هنگام تهیه این دمنوش مقادیر مختلفی کافئین در اختیار بدن خود قرار دهید و از خواص متعدد آن مانند ضد پیری، ضد سرطان و کنترل دیابت بهره ببرید. آیا تا به حال نوشیدن چای سفید را امتحان کرده اید؟ فواید نوشیدن این چای چیست؟

سوالات متداول

چای سفید چیست و از چه گیاهی به دست می آید؟

چای سفید برگ های جوان، تازه، باز نشده و کرکی گیاه چای بوته یا کاملیا سیننسیس است که به رنگ سفید است. از این رو به آن چای سفید می گویند.

آیا چای سفید کافئین ندارد؟

مانند 3 چای دیگر، چای سفید حاوی کافئین است. از آنجایی که این چای در مقادیر کم فرآوری می شود، کافئین بالایی دارد و روش تهیه این نوشیدنی میزان کافئین آن را تعیین می کند.

فواید نوشیدن چای سفید برای دندان چیست؟

فلوراید، کاتچین و تانن موجود در چای سفید از ایجاد حفره، تشکیل پلاک، گسترش باکتری ها و بیماری های عفونی دهان و دندان جلوگیری می کند. همچنین باعث بهبود مقاومت دندان ها و درخشندگی و سفیدی آنها می شود.

منبع: مجله علیس

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33442

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.