• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

پیش بینی بازار سهام در هفته/رابطه بازار سرمایه و اقتصاد ایران چگونه است؟

  • کد خبر : 35833
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
پیش بینی بازار سهام در هفته/رابطه بازار سرمایه و اقتصاد ایران چگونه است؟

اکوایران: اقتصاد ایران نیازمند مقررات زدایی، آزادسازی، کاهش مداخلات دولت و احترام به مالکیت خصوصی است تا در نهایت به رونق فضای کسب و کار در کشور منجر شود.

اخبار اقتصادی، در ابتدای هفته گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای چهارمین روز متوالی افت کرد و 18 هزار و 517 واحد کاهش یافت. همچنین 322 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد.

روز یکشنبه شاخص 4 هزار و 723 واحد افزایش یافت، اما خروج سرمایه همچنان به 202 میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه شاخص 6610 واحد رشد کرد و 105 میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد.

روز سه شنبه شاخص ۷۳۹ واحد رشد کرد و خروج پول به ۳۶۰ میلیارد تومان رسید. روز چهارشنبه شاخص کل 573 واحد افت کرد و برای سیزدهمین روز متوالی پول واقعی که ارزش آن 213 میلیارد تومان بود از بورس خارج شد.

به این ترتیب در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل 7686 واحد کاهش نسبت به هفته قبل داشت به طوری که بازده هفتگی شاخص بورس منفی 0.3 درصد بود. شاخص هم وزن در پایان هفته 696 واحد کاهش نسبت به هفته قبل داشت و بازدهی منفی 0.1 درصدی را به ثبت رساند.

در مجموع در طول هفته 1.202 میلیارد تومان وجه واقعی از بورس برداشت شد و میانگین برداشت روزانه پول واقعی 240 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل 24 درصد افزایش داشت.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد بورس به طور کلی نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد در بورس طی هفته گذشته 3 میلیارد و 482 میلیون تومان بود که نسبت به رقم 3 میلیارد و 842 میلیون تومان، یک 9 درصد کاهش داشت. هفته قبل

به این ترتیب شاخص در هفته جاری به روند نزولی خود ادامه داد. ناظران مشکل اصلی بازار را کمبود سرمایه و خروج آن از بازار می دانند. عده ای ریشه این مشکل را در کارایی بازارهای موازی می دانند و برخی دیگر دولت و نهاد سیاست گذار را عامل افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس می دانند. با این حال، آمارها نشان می دهد که بازار سهام از بقیه بازارهای دارایی عقب مانده و جذابیت کمتری برای سرمایه گذاری دارد. در چنین شرایطی بدون اصلاحات اقتصادی در کشور نمی توان انتظار رونق بازار سرمایه را داشت. به عبارت دیگر، رشد کوتاه مدت جزیره ای با اخبار و بسته های حمایتی تکان دهنده مشکل بورس را حل نخواهد کرد. اقتصاد ایران نیازمند مقررات زدایی، آزادسازی، کاهش مداخلات دولت و احترام به مالکیت خصوصی است تا در نهایت به رونق فضای کسب و کار در کشور منجر شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35833

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.