• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

پاشنه آشیل کشاورزی ایران از زبان نیکبخت

  • کد خبر : 39098
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۴۸
پاشنه آشیل کشاورزی ایران از زبان نیکبخت

اکو ایران: از دیدگاه تحلیلگران اقتصاد کشاورزی، پاشنه آشیل کشاورزی ایران محدودیت ذخایر آبی است. محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی با شروع از این منظر بارها از خروج دانش از مراکز تحقیقاتی و اصلاح روش های تولید در کشور صحبت کرده است. اما هنوز عملیات جدی در این بخش صورت نگرفته است.

اخبار اقتصادی؛ نزدیک به 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که 6 درصد آن کلاس 1 و 2 است، اما همچنان با تغییر کاربری عمده مواجه هستند. حتی اراضی یکپارچه نیز با تغییر کاربری مواجه هستند. این در حالی است که به گفته علیرضا گودرزی، نماینده حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور، صدور مجوز تغییر کاربری اراضی تجمیعی ممنوع است.

از سوی دیگر، کشت گلخانه ای محدود است. وزیر کشاورزی نیز این موضوع را تایید می کند. به گفته وی، ظرفیت های مغفول زیادی در این بخش وجود دارد.

در بخش کشاورزی، موضوع آبخیزداری ضعیف اجرا می شود. اگرچه ظرفیت های زیادی برای ذخیره آب و جلوگیری از فرسایش خاک در این مسیر وجود دارد. نیکبخت همچنین به زیرگروه خود بر اجرای صحیح آبخیزداری با در نظر گرفتن بارندگی مناسب تاکید کرد.

امتیاز صادرات منفی است

در سال 1402 صادرات محصولات کشاورزی را بیش از یک میلیارد دلار افزایش دادیم که نسبت به سال 1401 از نظر وزنی 13 درصد و از نظر ارزشی 23 درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اخیراً از معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تخصصی وابسته به وزارتخانه خود خواسته است تا برنامه های خود را برای تسهیل امور و جلب مشارکت صادرکنندگان تنظیم کنند.

وی افزود: صنایع تبدیلی، تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی علاوه بر تسهیل در کار فنی برای رونق صادرات می تواند زمینه ساز ارزش افزوده بیشتر و تکمیل کننده موفقیت صادرات باشد.

نیکبخت با اشاره به تمایل به واردات به جای صادرات در دهه های اخیر گفت: شرایط همچنان به گونه ای است که اگر اکنون درهای کشور به روی واردات باز شود، رغبت زیادی برای واردات وجود خواهد داشت، اما همان شرایط زیرساختی و همان علاقه. در صادرات کامل نیست.

وی بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی به موضوع ایجاد وجوه راکد اشاره کرد و افزود: بیش از 35 مصوبه از هیات عالی بهره وری دریافت کرده ایم که در بین همه نهادها اولین نهاد کشور است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39098

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.