• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

واردات محصولات برزیل با یوان

  • کد خبر : 32498
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
واردات محصولات برزیل با یوان

اکوایران: معاون وزیر جهاد کشاورزی از توافق خرید گوشت منجمد، ذرت دامی، روغن سویا و سایر محصولات اساسی از برزیل با یوان خبر داد.

اخبار اقتصادی، علیرضا پیمان پاک، معاونت بازرگانی و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: پس از ایجاد کانال های دریافت ارز در چین توسط اکثر معامله گران، انجام موفقیت آمیز دو مرحله تسویه نفت با کالاها و “ایجاد کانال پرداخت یوان-روبل، توافق با تامین کنندگان برزیلی در مورد دریافت یوان، نیاز به درهم برای کالاها را کاملاً از بین برد.”

بر اساس اظهارات اخیر پیمان، واردکنندگان از این پس می توانند محصولات ضروری را به جای درهم با یوان از برزیل وارد کنند.

اما این چقدر اهمیت دارد؟ برزیل یکی از مهم ترین تامین کنندگان گوشت قرمز ایران در سال های اخیر است. سال گذشته بیشترین واردات ایران از برزیل گوشت گاو منجمد، روغن و صمغ سویا و ذرت حیوانی بود. در عوض، بزرگترین صادرات ایران به برزیل اوره، لاستیک بوتادین که در تولید تایر استفاده می شود و گچ به عنوان ماده اولیه برای تولید پارافین است.

بر اساس داده های مرکز پژوهش های مجلس، برزیل در سال 1401 تنها 0.13 درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است که بالغ بر 53.16 میلیارد دلار بوده است و از این نظر رتبه 41 را در بین شرکای تجاری ایران به خود اختصاص داده است. از نظر واردات، این کشور از مجموع واردات 59.65 میلیارد دلاری ایران در رتبه شانزدهم قرار دارد که 0.66 درصد آن به خود اختصاص دارد.

البته نگاهی به مبادلات تجاری ایران و برزیل در سال جاری نشان می دهد که در نیمه اول سال جاری صادرات ایران به برزیل عضو گروه بریکس کاهش چشمگیری داشته است. ایران در 6 ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری (1402) یک میلیون دلار به برزیل صادر کرده است که به معنای کاهش 100 درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

اما وضعیت واردات سال گذشته نشان می دهد که حجم آن هنوز کاهش نیافته است. اگرچه ایران و سه کشور دیگر اواخر اسفند سال گذشته این موضوع را اعلام کرده بودند، اما واردات گوشت گاو از این کشور را به دلیل بیماری جنون گاوی ممنوع کرده بودند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32498

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.