• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

هند در مسیر تبدیل شدن به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد. عبور از ژاپن

  • کد خبر : 39048
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
هند در مسیر تبدیل شدن به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.  عبور از ژاپن

اکو ایران: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی اسمی هند در سال 2025 از ژاپن پیشی بگیرد. در این شرایط این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد، در حال حاضر هند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.

اخبار اقتصادی؛ بر اساس این ارزیابی، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی اسمی هند در سال 2025 به 4.34 تریلیون دلار برسد و از 4.31 تریلیون دلار ژاپن فراتر رود.

تولید ناخالص داخلی ژاپن در سال 2023 تحت الشعاع آلمان قرار خواهد گرفت. اگر هند از آن پیشی بگیرد، به رتبه پنجم سقوط خواهد کرد. این شکست های متوالی یک سال زودتر از پیش بینی های قبلی صندوق بین المللی پول رخ داده است.

ارزیابی ها نشان می دهد که تداوم ضعف ین ژاپن دلیل اصلی این کاهش است. این امر صادرات ژاپن را گرانتر و رقابتی تر کرده است که به نوبه خود بر رشد اقتصادی این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

چرا رشد ژاپن کند شده است؟

گزارش اتاق بازرگانی ایران همچنین خاطرنشان می‌کند که انتشار آخرین گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) درباره چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، فشار جدیدی را بر توکیو وارد کرد. OECD رشد جهانی را در سال جاری 3.1 درصد پیش بینی کرد و با این شرایط چشم انداز اقتصادی آمریکا و چین را افزایش داد، در مقابل رشد ژاپن در سال جاری را از 1 درصد به 0.5 درصد کاهش داد.

به گفته این سازمان، دلایل این کاهش چشم انداز رشد، عوامل ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین بوده است. فایننشال تایمز همچنین در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین هزینه های بیشتری را برای شرکت های ژاپنی که تا آن زمان فعالیت اقتصادی آنها به دلیل موج ویروس Omicron ویروس محدود بود، به همراه داشته است.

نوسانات ین ژاپن به فعالیت های اقتصادی و اعتماد تجاری در ژاپن آسیب بیشتری وارد کرده است. این امر باعث افزایش قیمت تمام شده واردات و کاهش صادرات شده است. داده ها نشان داد که صادرات ژاپن در جولای 2023 برای اولین بار در دو سال و نیم کاهش یافت.

داده های وزارت دارایی ژاپن نشان می دهد که صادرات ژاپن در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد کاهش یافته است. بخشی از دلیل این کاهش، کاهش تقاضا از سوی چین، بزرگترین شریک تجاری ژاپن است. اقتصاد چین نیز از کمبود تقاضا و عدم تمایل رئیس جمهور چین به باز کردن کامل بازار برای واردات رنج می برد.

برخلاف روند نزولی در ژاپن، اقتصاد هند رو به رشد است و اعداد آن را تایید می کنند. بر اساس داده های دولت، رشد هند در ماه های پایانی سال 2023 به 8.4 درصد رسید که بالاتر از پیش بینی 7.6 درصدی دولت برای دوره ژوئن تا سپتامبر است. رونق بازار سهام، مصرف قوی داخلی، ثبات روپیه و افزایش صادرات از دلایل اصلی این رونق است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39048

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.