• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

نمایش فرصت های تجاری ایران و عربستان پس از 10 سال

  • کد خبر : 30789
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
نمایش فرصت های تجاری ایران و عربستان پس از 10 سال

اکوایران: با بهبود روابط ایران و عربستان، ایجاد اتاق مشترک بین دو کشور در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق در کنار تعدیل روابط سیاسی، شاهد بهبود نیز باشیم. روابط اقتصادی دو کشور

به گزارش اخبار اقتصادی؛ در همین راستا چندی پیش فعالان بخش خصوصی اعلام کردند که پیگیری های لازم را برای توسعه روابط خود با سایر کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و از این نظر پیگیری های لازم را انجام داده اند. به این ترتیب تلاش می شود تا اتاق مشترکی بین ایران و عربستان ایجاد شود تا بتوان در آینده از ظرفیت تجاری عربستان سعودی استفاده کرد.

در نشستی که در سازمان تجارت و توسعه با حضور مسئولان این سازمان، نمایندگان بخش خصوصی و با استقبال فعالان اقتصادی به منظور بررسی راهکار توسعه روابط تجاری با عربستان سعودی برگزار شد. در این دیدار سیدمحمدصادق قنادزاده معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران بر توسعه روابط تجاری با عربستان و رفع موانع در این زمینه تاکید کرد و گفت: در حالی که روابط ایران و عربستان وجود دارد. از سرگیری عربستان پس از حدود 10 سال، باید بر اساس برنامه ریزی صحیح و مشخص و به دور از هیجان در این مسیر حرکت کرد.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت با اشاره به توافقات ضمنی اولیه با سفیر عربستان گفت: در جلسات اولیه به این نتیجه رسیدیم که بر اساس یک چارچوب و مدل حرفه ای، روند توسعه تجاری و روابط اقتصادی انجام شود. بین دو کشور قدم به قدم توسعه خواهد یافت. به گفته این مقام مسئول، از این حیث در مرحله اول و با توجه به اینکه فعالان اقتصادی حدود 10 سال است که فضای مناسبات تجاری را از دست داده اند، لازم است شناخت و شناخت بیشتری از توان تجاری و اقتصادی دو طرف ارائه شود. . کشورها.

قنادزاده افزود: به همین منظور مقرر شد نشست مشترک اقتصادی و تجاری ایران و عربستان در دور اول در تهران و به همت ایران و حول محور گروه‌های کالاها و خدمات مختلف، نمایندگان و شرکت‌ها در تهران برگزار شود. بخش خصوصی عربستان سعودی در این نشست شرکت خواهد کرد.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران اهمیت و مشارکت بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری با عربستان را برشمرد و گفت: بنابراین شرکت های بخش خصوصی باید به طور کامل در عرصه بازرگانی و بازرگانی پیشرو باشند. اقتصاد. و از این نظر شرکت ها و گروه هایی که قوی تر هستند و محصولات و خدمات با کیفیت تری دارند در اولویت قرار می گیرند.

قنازاده با اشاره به اینکه دور دوم نشست مشترک تجاری و اقتصادی دو کشور احتمالا در عربستان برگزار می شود، گفت: توافق بعدی اعزام هیئت های تجاری به نمایشگاه های معتبر دو کشور بر اساس برنامه مشخص است. و در راستای توسعه روابط تجاری و دانش باید با توانمندی های دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

معاون توسعه تجارت بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: همچنین با آغاز روابط تجاری ایران و عربستان، توافقاتی در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری، مشارکت های صنعتی، تجاری پیگیری خواهد شد. و سرمایه گذاری

در این جلسه مقرر شد در اولین تقابل تجاری و اقتصادی دو کشور که پس از حدود 10 سال رخ داد، به منظور شناخت توانمندی های تجاری طرفین، جلسات، دیدارها و بازدیدهای تجاری B2B برگزار شود. بر اساس برنامه ریزی مشخص و با مشارکت بخش خصوصی و با بالاترین سطح کیفی و پیشرفت در قالب یک بسته کامل در بازه زمانی 3 تا 5 روزه.

رفع موانع تجاری بین دو کشور.

عبدالامیر ربیحاوی مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در نشست هماهنگی ارائه فرصت های تجاری جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با اشاره به ظرفیت های افزایش روابط اقتصادی و تجاری با عربستان سعودی و بر نقش بخش خصوصی در توسعه روابط تجاری با این کشور تاکید کرد.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به تجارت سالانه بیش از 518 میلیارد دلار، مزیت های این کشور در منطقه و فرصت تقویت روابط تجاری با عربستان را برشمرد.

ربیحاوی با اشاره به فرصت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عربستان افزود: پس از حدود 10 سال قطع روابط سیاسی و اقتصادی، حضور پررنگ و جسورانه بخش خصوصی در خط مقدم مسائل اقتصادی و با چابکی بیشتر و محدودیت های دیپلماتیک کمتر. ممکن است روابط تجاری با عربستان سعودی را گسترش دهد. این کشور را دنبال کنید.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای ایجاد بستر سیاسی برای روابط با عربستان، ایجاد بستر سیاسی را لازمه گسترش اقتصاد خواند. و روابط تجاری با این کشور.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر غول های اقتصادی جهان شرکای اصلی تجاری عربستان هستند، ادامه داد: لازم است ظرفیت های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با عربستان ایجاد شود. و در حال حاضر بسیاری از این پلتفرم ها در دسترس نیستند.

ربیحاوی با بیان اینکه صادرات از طریق کشورهای همسایه و منطقه به عربستان انجام می شود، گفت: این در حالی است که در سال های اخیر روابط تجاری مستقیم با این کشور به صفر رسیده است.

مدیرکل غرب آسیا با اشاره به اهمیت توسعه روابط دیپلماتیک با عربستان، برگزاری نشست‌های مشترک و همچنین فعال‌سازی کمیته مشترک تجاری و آغاز به کار آن را متناسب با ظرفیت‌های دو کشور برشمرد.

به گفته ربیحاوی، در قالب کمیته مشترک تجاری، رفع موانع تجاری بین دو کشور در حوزه گمرک، حمل و نقل، استاندارد و … در دستور کار قرار خواهد گرفت و با جدیت بیشتری روی آن کار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان توسعه تجارت غرب آسیا نیز بر اهمیت حضور بخش خصوصی و فعال شدن اتاق بازرگانی و سازمان‌های مرتبط پس از ازسرگیری روابط تاکید کرد.

این مقام مسئول در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری بخش خصوصی، حجم مبادلات تجاری با عربستان تا سال 2024 افزایش چشمگیری داشته باشد.

استراتژی های عربستان سعودی

محمود ابوسعیدی، مدیر مرکز تجارت ایران در عربستان سعودی در خصوص مرکز تجارت ایران و عربستان و صندوق سرمایه گذاری و توسعه روابط اقتصادی دو کشور، به تشریح راهبرد عربستان در چشم انداز 2030 پرداخت. شرکای تجاری، عمده صادرات کالاهای غیرنفتی، مقاصد اصلی کالاهای غیرنفتی، مقاصد وارداتی عربستان و …. پرداخت.

ابوسعیدی با اشاره به اقدامات لازم برای توسعه روابط تجاری با عربستان بر رفع موانع تجاری بین دو کشور از جمله موانع حمل و نقل تاکید کرد. وی افزود: در مسیر تجارت با عربستان ابتدا باید توانمندی های ملی به درستی شناسایی شود، سپس استراتژی و نقشه راه مشخص تدوین شود و در نهایت بر اساس یک هدف تجاری مشخص وارد بازار عربستان سعودی شود. . .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30789

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.