• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

نرخ فقر زنان سرپرست خانوار 27 درصد است/ تاکید بر تصمیم‌گیری در این حوزه مبتنی بر داده‌ها و آمارها

  • کد خبر : 33331
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
نرخ فقر زنان سرپرست خانوار 27 درصد است/ تاکید بر تصمیم‌گیری در این حوزه مبتنی بر داده‌ها و آمارها

اخبار اقتصادی – پنل شناسایی زنان سرپرست خانوار در حاشیه رویداد ملی نظاره قوانین حوزه زنان سرپرست خانوار با حضور فعالان حوزه زنان، رئیس مرکز آمار ایران و مدیر اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری برگزار شد.

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از خانه ملت، رویداد ملی نظاره قوانین حوزه زنان سرپرست خانوار در مجلس شورای اسلامی صبح امروز(پنجشنبه، 14 دی ماه) در بهارستان برگزار شد که در جریان آن چند پنل تخصصی شکل گرفت. چند تن از مسئولان و فعالان حوزه زنان در پنل شناسایی زنان سرپرست خانوار به بیان مسائل و دغدغه های خود در این خصوص پرداخته و به سوالات سایر فعالان حاضر در این نشست تخصصی پاسخ دادند.

خانوار، نیازمند بازتعریف است

داریوش ابوحمزه به عنوان یکی از سخنران این پنل تخصصی با بیان اینکه دو لایه ورود به حوزه زنان سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: در اولیه لایه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه ها به صورت مستقیم به حوزه زنان سرپرست خانوار ورود کرده و برخی تسهیلات و حمایت ها را از آنها صورت می دهند و لایه دوم که قطعا بر لایه اول اثرگذار است، تصمیم گیری هایی است که بر فعالیت موسسات اثر دارند.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اهمیت تصمیم سازی ها در حوزه زنان سرپرست خانوار، عنوان کرد: در لایه کلان تصمیم گیری هایی می شود که برای بازدهی بهتر باید مبتنی بر نظام آماری مناسب باشد که این نظام برای کارکرد بهتر باید زیرساخت هایی داشته باشد یعنی در وهله اول باید تعاریف صریح و مشخصی در این حوزه داشته باشد و در وهله دوم بر اساس این تعاریف، جامعه آماری شناسایی و احصا شود.

وی در ادامه به بیان روش های شناسایی پرداخت و با اشاره به مسائل و مشکلات این حوزه، گفت: باید دید آیا صرفا یک زن و شوهر با یک فرزند خانوار است؟ اگر یک مادر پیر هم در این خانواده باشد باید به صورت جداگانه محسوب شود و یا جزء همین خانواده به حساب می آید؟ از این رو درباره مفهوم خانوار باید به یک مفاهمه رسید.

ابوحمزه با بیان اینکه آمار میزان درآمد خانوارها بر اساس خوداظهاری خانواده ها در نظر گرفته می شود، عنوان کرد: طبق آمار و به صورت میانگین در خانواده های شهری، خانواده هایی که مردسرپرست هستند، 4 میلیون تومان درآمد بیشتر دارند و به میزان دو برابر خانواده های زن‌سرپرست نیز هزینه های بیشتری دارند که در نهایت بیانگر سطح رفاه پایین تر در خانواده های زن‌سرپرست است.

وی در ادامه اختلافات طبقاتی موجود در جامعه را نیز مهم دانست و افزود: خلاف چیزی که تصور می شود، طبق آمار اختلافات طبقاتی میان خانواده های زن‌سرپرست بسیار بیشتر از خانواده های مردسرپرست است که این موضوع بیانگر این است که جامعه زن‌سرپرست دارای ویژگی های بسیار متفاوتی هستند و برخی از آنها در رفاه کامل به سر برده و برخی رفاه بسیار پایینی دارند که البته این موضوع صرفا در حوزه اقتصادی بوده و ممکن است در بخش روحی و عاطفی به این شکل نباشد.

رئیس مرکز آمار ایران در پایان اظهارات خود با اشاره به مسأله جدی که در لایه سیاستگذاری برای حوزه زنان سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: تصمیم سازی ها در این حوزه باید مبتنی بر داده ها و آمارها باشد از این رو در وهله اول باید چالش های موجود در حوزه آماری برطرف شود لذا تمام این ریزه کاری های فنی باید در نظر گرفته شود.

57 درصد زنان سرپرست خانوار بالای 60 سال سن دارند

به گزارش خانه ملت، در میانه این جلسه آماری از زنان سرپرست خانوار و وضعیت آنها از سال 80 تا کنون ارائه شد که بر این اساس آمار خانوارهای زن سرپرست از سال 80 نسبت به امسال از 10 درصد به 16 درصد رسیده که عمده آن را زنان مُسن تشکیل می دهند یعنی 57 درصد بالای 60 سال سن دارند.

بر اساس این گزارش؛ عمده زنان سرپرست خانوار یعنی 77 درصد آنها به دلیل فوت همسر، سرپرستی خانواده خود را برعهده گرفته اند که این موضوع نشان می دهد ممکن است این افراد مستمری بگیر بوده و منبع درآمدی ناشی از فوت همسر داشته باشند و 11 درصد مطلقه هستند. بر اساس آمار، 17 درصد زنان سرپرست خانوار، دارای کودک هستند. نرخ اشتغال برای زنان سرپرست خانوار 11.5 درصد بوده که نسبت به سال 80 با کاهش روبرو شده است. تقریبا نیمی از زنان سرپرست خانوار به صورت تک نفره زندگی می کنند. نرخ فقر زنان سرپرست خانوار 27 درصد است در حالی که در خانواده های مردسرپرست شاهد 25 درصد فقر هستیم.

همچنین در ادامه این جلسه گزارشی از عوامل موثر بر وضعیت رفاهی مردم به ویژه در حوزه خانواده های زن‌سرپرست از سوی احمد میدری، مدیر اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری ارائه شد./

پایان پیام

منبع آریا نیوز

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33331

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.