• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

من فوتبالیست بودم و الان داور و شاگرد هستم

  • کد خبر : 34176
  • ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
من فوتبالیست بودم و الان داور و شاگرد هستم

محمدعلی پورمطقی تنها دستیار است داور بین المللی روحانی رهبر فوتبال کشور است. داوری که در گذشته سابقه قضاوت در مسابقات حساسی مثل استقلال و پرسپولیس و … را داشته است. این کمک داور که به تازگی نامش در لیست داوران بین المللی کشورمان (نخبگان) قرار گرفته است، در گذشته یکی از آرزوهایش را قضاوت در جام جهانی دانست.

به بهانه حضور نام پورمطقی در لیست داوران بین المللی با وی به گفت و گو نشستیم. اگرچه او تمایلی به مصاحبه نداشت، اما توانستیم از او درباره شرایط فرهنگی و نحوه قضاوتش سؤالاتی بپرسیم. این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

چگونه از فوتبال مطلع شدید؟

من ابتدا فوتبالیست بودم و در تیم مقاومت قم بازی کردم. در آن زمان مربی تیم مرا تشویق کرد که در کلاس داوری که در قم برگزار می شد شرکت کنم. منصور صفایی کلاس داوری برگزار کرد که در آن شرکت کردم.

در چه پستی فوتبال بازی کردی؟

من در یکی دو پست تخصص داشتم اما پست اصلی من دفاع جلو بود.

چطور حرفه ای تر داوری را دنبال می کردید؟

با حضور حسین نجاتی، یکی از داوران باتجربه فوتبال ما در قم، بیشتر به داوری علاقه مند شدم و در واقع نجاتی سکوی پرش اصلی من و مشوق اصلی من برای داوری فوتبال بود.

شغل اصلی شما به جز داوری چیست؟

یو دانشجو همچنین در مدرسه فوتبال شهید ابراهیم هادی که اولین مدرسه فرهنگی و آموزشی فوتبال است مشغول به کار هستم. من با محمد انصاری بازیکن سابق پرسپولیس در این مدرسه کار می کنم البته این مدرسه در تهران هم شعبه دارد.

محمدعلی پورمطقی

فضای فوتبال را چگونه ارزیابی می کنید؟

فوتبال را هم مثل هر قشر و قشری می توان با یک سری مسائل آمیخت که هر فردی با توجه به استراتژی خودش تعیین می کند.

آیا عمدتاً به فضای فرهنگی فوتبال اشاره می کنیم؟

در این فوتبال از هر قشری حضور دارند اما باشگاه هایی که عنوان فرهنگی و ورزشی را یدک می کشند چندان در عرصه فرهنگی فعال و تاثیرگذار نیستند! به همین دلیل ناهماهنگی هایی وجود دارد. اکنون می بینیم که برخی از بازیکنان در تیم های بزرگ ظاهر می شوند بدون اینکه ظرفیت فرهنگی و شخصیتی آنها به طور کامل رشد کند. البته خوشبختانه برخی از باشگاه ها معاونان و مسئولین فرهنگی فعال و خوبی دارند که گام های مثبتی در این زمینه برداشته اند.

برای بهبود فضای فرهنگی فوتبال چه پیشنهادی دارید؟

یک کلاس آموزشی برای هواداران و مسئولان فوتبال برگزار شود. همانطور که کلاس های مختلفی برای مربیان، بازیکنان و … برگزار می شود، کلاس های ارتقای فرهنگی نیز می تواند برای تماشاگران برگزار شود.

محمدعلی پورمطقی

آیا سایر دانش آموزان را تشویق می کنید که فوتبال را شروع کنند؟

تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. اول داور بودم و بعد دانشجو شدم. کلاس های سمینار بسیار سخت است و تلفیق فوتبال و درس سخت است. برای رسیدن به این مرحله خیلی تحت فشار بودم. پیمودن این مسیر سخت و طاقت فرسا است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34176

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.