• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

مقصران جدید تراز تجاری منفی؛ سقف واردات 18 میلیارد دلار افزایش می یابد

  • کد خبر : 33404
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
مقصران جدید تراز تجاری منفی؛  سقف واردات 18 میلیارد دلار افزایش می یابد

اکوایران: آمارهای اعلام شده از روند صادرات کالاهای غیرنفتی در 9 ماهه امسال نشان می دهد که تراز تجاری از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرده و به 11 میلیارد و 924 میلیون دلار رسیده است، اما چه عواملی باعث تعمیق این صادرات شده است. تراز تجاری در این مدت؟

اخبار اقتصادی؛ یکی از مشکلات نظام پولی ایران در سال‌های اخیر کاهش سطح دسترسی به ارزهای جهانی بوده که عرضه و تقاضای نامتوازن را به همراه داشته است، بنابراین هر نوع نوسانی در تراز تجاری کشور می‌تواند به‌طور غیرمستقیم بر بازار ارز تأثیر بگذارد. در همین راستا کارفرمایان این اداره، تفاوت آماری در محاسبه صادرات نفت را یکی از دلایل کاهش تراز تجاری عنوان کرده و دلیل این کاهش را ناشی از صادرات کالاهای ارزان قیمت و صادرات نفت عنوان کرده اند. کاهش قیمت محصولات پتروشیمی

اما تداوم تراز منفی و رسیدن به تراز منفی 12 میلیارد دلاری، مهدی ضیغمی را از کاهش ارزش صادرات در 9 ماهه امسال به عنوان یکی از دلایل ریزش تراز تجاری یاد کرد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، علت اصلی تشکیل کسری در تراز تجاری، اضافه اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است. ضیغمی معتقد است این اضافه اظهاری ها و کم اظهاری ها و همچنین کارت های اجاره ای به دلیل چندنوع بودن ارز است.

با این حال محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز تراز تجاری منفی کشور در هشت ماهه امسال را برجسته کرد و گفت: آمار گمرک حکایت از تراز منفی حدود 8 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی دارد. و برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که این رقم تا پایان سال به حدود 17 تا 18 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: همچنین ارزش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً 4 میلیارد دلار کاهش داشته است.

رئیس اتاق تهران گفت: علیرغم آنچه در آمار گمرک دیده می شود، وزیر اقتصاد و دارایی تراز تجاری کشور را معادل تراز مثبت 10 میلیارد دلاری عنوان کرد که به نظر می رسد آمار صادرات نفت را نیز در بر گرفته است. خوب. البته امیدواریم در سایه توافقات بین المللی، همچنین در منطقه اوراسیا، وضعیت صادرات بهبود یابد.

میزان نهایی صادرات 9 ماهه

مجموع مبادلات تجاری کشور در دوره مورد بررسی نشان می دهد که صادرات تعریف شده کالاهای غیرنفتی کشور (بدون احتساب نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات تجارت چمدانی) بالغ بر 101 میلیون نفر است. و 904 هزار تن و به ارزش 36 میلیون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.48 درصد از نظر وزنی و از نظر ارزش دلاری 0.68 درصد کاهش داشته است. همچنین واردات کشور در این مدت با افزایش وزنی 6.04 درصدی و ارزش دلاری 12.29 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 28 میلیون و 737 هزار تن به ارزش 48 میلیون و 358 هزار دلار رسید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33404

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.