• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

مدیریت خوب بارندگی های اخیر باعث پر شدن کامل برخی از سدها و احیای اکوسیستم های آبی شد.

  • کد خبر : 37918
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
مدیریت خوب بارندگی های اخیر باعث پر شدن کامل برخی از سدها و احیای اکوسیستم های آبی شد.

به گزارش اخبار اقتصادی، سیف الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با تشریح اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو برای مدیریت بارندگی و جلوگیری از خسارات سیل گفت: مدیریت خوب و اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو. انرژی در ستادها و استان ها باعث شد بارندگی های اخیر بسیاری از ظرفیت منابع آبی سدهای کشور را تخلیه کند.

با اشاره به قدردانی وزیر نیرو از عملکرد شرکت مدیریت منابع آب ستاد و ادارات کل استان ها در مدیریت سیلاب های رخ داده در روزهای پایانی سال گذشته و اولین روزهای سال جدید و مناسب ذخیره بارندگی در سدهای کشور، تصریح کرد: بارندگی در مدت مذکور به شکل دو جبهه بزرگ در گستره وسیعی از کشور رخ داد که علاوه بر استان های سیستان و بلوچستان، سایر استان ها نیز مورد رحمت الهی قرار گرفتند. نسبت های مختلف .

دستیابی به پایداری تامین آب در برخی مناطق کشور

آقابیگی افزود: استان های کرمان، بوشهر، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان به ویژه استان خوزستان، استان های شمالی و شمال غرب کشور بیشترین بارندگی را داشتند، بنابراین در استان ها چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و در بویراحمد و لرستان میزان بارندگی به بیش از 230 میلی متر افزایش یافت و شاهد جریانی بسیار مستمر و بدون خسارت در مناطق مختلف کشور بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب افزود: به تبع آن تعداد قابل توجهی از مخازن سدهای کشور به حداکثر ظرفیت خود رسید و در برخی استان ها مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه. و کردستان سدها سرریز شد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم ورود آب به مخازن سدهای کشور باعث اطمینان بیشتر مسئولان نسبت به پایداری آب برای مصارف مختلف در فصول گرم سال آینده می شود.

سد دز و حوضه چرخه کارون; بیشترین حجم سیلاب ثبت شده است

آقابیگی با اشاره به حجم آبگرفتگی های ثبت شده در بارندگی های نوروزی گفت: بیشترین حجم سیلابی که در این دو سامانه بارشی رخ داده در ورودی سد دز در استان خوزستان با 3 هزار متر مکعب بر ثانیه رخ داده است.

وی ورودی سدهای سیکلی کارون را از 1500 مترمکعب در ثانیه عبور داد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 1100 مترمکعب ورودی در ساینا بوده که باعث تکمیل ظرفیت سد کوثر شده است. .

مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با اشاره به تاثیر دو سامانه بارشی اخیر بر محصولات محصولات کشاورزی نیز اظهار داشت: این بارندگی ها در آبیاری محصولات دیم که نیاز به آب اضافی داشتند، همچنین محصولات آبی که در صورت عدم بارندگی نیاز به آب داشتند، این امر باید از مخازن سد تامین می‌شد، موثر بود و باعث می‌شد آب در زمان‌های مختلف آبیاری در سدها ذخیره شود تا نسبت بهتری برای تامین آب در کشور داشته باشد. بهار و حتی تابستان

آقابیگی اقدامات وزارت نیرو به ویژه شرکت مدیریت منابع آب در حوزه ستادی و شرکت های آب منطقه ای را بر اقدامات پیشگیرانه برشمرد و اذعان داشت: پیش رهاسازی هایی که با هدف مدیریت حجم مناسب آب انجام شده است. در مخازن سدها برای کنترل سیلاب، اطلاع رسانی به موقع به جوامع هدف و همچنین استفاده از ظرفیت مشارکت دستگاه های اجرایی ذیربط و مسئول در مدیریت سیلاب، موجب شد که با وجود ترافیک قابل توجه نوروزی و حجم زیاد گردشگران و مسافران، خوشبختانه با کاهش چشمگیر خسارات و البته عبور از بحران سیل بدون تلفات انسانی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قصد و اراده وزارت نیرو در مدیریت سیلاب رسیدن به مرحله ای از اقدامات پیشگیرانه است که از قربانیان انسانی جلوگیری شود و میزان خسارات وارده به زیرساخت ها و زمین های مردم به حداقل ممکن کاهش یابد که این امر مستلزم استمرار متقابل است. . مشارکت. همه دستگاه ها

انتشار انتخابی اکوسیستم های آبی را احیا می کند

آقابیگی با اشاره به بارندگی خوب در مخازن سدهای کشور نیز گفت: محل استقرار مخازن سد در مناطقی است که منابع آب پایدار و شیرین در رودخانه های بالادست وجود دارد.

وی افزود: مدیریت مخازن سد از ابتدای سال هیدرولوژیکی 1402-1403 به منظور جمع آوری قطرات قطره باران با هدف کمک به تامین مصارف مختلف با اولویت تامین آب شرب انجام شده است. صنعت و کشاورزی علاوه بر رفع نیازهای زیست محیطی.

مدیر کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، با رهاسازی عمدی وزارت نیرو برای مدیریت نزولات جوی و آب شیرین، اکوسیستم های آبی مناطق مختلف کشور از جمله تالاب ها، برکه ها و به ویژه دریاچه ارومیه از زهکشی مناسب برخوردار بودند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37918

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.