• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

محدودیت واردات، راهکار مسئولان برای بهبود تراز تجاری

  • کد خبر : 39880
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
محدودیت واردات، راهکار مسئولان برای بهبود تراز تجاری

اکوایران: رئیس کنفدراسیون صادرات از مسدود شدن واردات خبر داد. در حال حاضر صدور مجوز ثبت سفارش متوقف شده است. علاوه بر این، واردات نیز در برابر صادرات خود و دیگران مختل شده است و انتقال کابین به هیچ وجه پذیرفته نیست.

اخبار اقتصادی؛ اخیراً وزارت امنیت بخشنامه ای در راستای محدودیت واردات صادر کرده است. سیاستی که مورد انتقاد فعالان اقتصادی در همه عرصه های تولیدی و بازرگانی است.

حمید لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از این سیاست گفت: این سیاستمدار برای کاهش تراز تجاری منفی سال گذشته به جای توسعه و تشویق صادرات به محدود کردن واردات روی آورده است. وی تاکید کرد: محدودیت واردات تاثیر منفی بر تولید و صادرات خواهد داشت.

لاهوتی هشدار داد: این سیاست به قیمت کاهش تولید، کاهش صادرات، افزایش قیمت مواد اولیه در کشور و در نهایت کاهش ظرفیت تولید کارخانجات و افزایش بیکاری تمام می شود.

وی با اشاره به تراز تجاری منفی 17 میلیارد دلاری در سال 1402 گفت: به نظر می رسد دستگاه های اجرایی به جای تلاش برای رفع مشکلات حوزه صادرات و جست و جوی دلایل کاهش صادرات، متأسفانه به یک اقدام متوسل شده اند. برای بهبود تراز تجاری، واردات را محدود کنید.

به گزارش اتاق تهران، لاهوتی در ادامه به برخی چالش ها در حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: صدور مجوز ثبت سفارش و کد 8 رقمی ابتدا با تاخیر مواجه شد و تقریباً متوقف شد. البته شاید قابل قبول باشد که تخصیص و عرضه ارز نیمایی توسط بانک مرکزی منوط به ورود ارز به کشور باشد و باید ارزی وجود داشته باشد که بانک مرکزی تخصیص و عرضه کند. اما موضوع مهمتر این است که هم واردات در مقابل صادرات و هم تخصیص سهمیه به واردکنندگان که نیازی به تخصیص ارز ندارد و طی آن ارز صادرکننده مستقیماً در اختیار واردکننده است، با اختلالات جدی مواجه شده است. بنابراین تایید واردات در مقابل صادرات با تاخیر بسیار طولانی مواجه است و واگذاری کلبه به هیچ وجه پذیرفته نمی شود. در جلسات بررسی این سیاست ها سوالاتی در دفاع از آنها مطرح می شود که دفاعیات معقول و منطقی محسوب نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد واردات را کالاهای واسطه ای و مواد اولیه کارخانه ها تشکیل می دهد، گفت: اگرچه اجرای سیاست های محدودکننده واردات می تواند تراز تجاری منفی را کاهش دهد، اما به جای بررسی دلایل کاهش صادرات، سیاست گذار ها واردات محدود

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39880

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.