• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
5

متر و معیار جدید برای اندازه گیری فضای کسب و کار از سال 2026

  • کد خبر : 29809
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۵:۵۳
متر و معیار جدید برای اندازه گیری فضای کسب و کار از سال 2026

اکوایران: شاخص جدید بانک جهانی برای ارزیابی فضای کسب و کار در سال 2026 وارد ایران می شود و با این شرایط، در مرحله سوم این تغییرات، متر و معیارهای جدید برای ارزیابی شاخص و رتبه بندی بهبود وضعیت For. ایران بهبود در فضای کسب و کار و رفع موانع تولید اجرا خواهد شد.

به گزارش اخبار اقتصادی؛ اعضای کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید برای ارتقای جایگاه ایران در شاخص جدید ارزیابی فضای کسب و کار بانک جهانی اعلام آمادگی کردند. شاخص جدید بانک جهانی برای ارزیابی فضای کسب و کار بر اساس آمادگی کسب و کار تهیه و اجرا شده است. ایران از سال 2026 وارد ارزیابی این شاخص و طبقه بندی آن در مرحله سوم می شود.

هفتمین جلسه کمیسیون «بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید» اتاق بازرگانی تهران با حضور معاون مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد برای بررسی و بررسی شاخص جدید بانک جهانی برای ارزیابی فضای کسب و کار کشورها با عنوان آمادگی برای کسب و کار).

در ابتدا محمدرضا نجفی منش رئیس این کمیسیون با اشاره به اجرای شاخص های جدید آمادگی کسب و کار برای 60 کشور جهان گفت: مقرر شده است که این شاخص ها در سال آینده و 2 سال بعد برای 120 کشور اجرا شود. برای 180 کشور این ارزیابی در مرحله سوم برای ایران اجرا می شود و به نظر می رسد فرصت کافی برای اصلاح امور و ایجاد فضای بهتر برای بهبود فضای کسب و کار و کسب جایگاه مناسب در این شاخص برای کشور وجود دارد.

نجفی منش با بیان اینکه تاکنون ارتباط ایرانی ها با بانک جهانی برقرار نشده است، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در آن بسیار ضعیف هستیم همین موضوع است. بر اساس معیارهای بانک جهانی، کشوری که بیشترین خدمات را از یک سیستم الکترونیکی دریافت کند، بیشترین امتیاز را خواهد گرفت و هر چه این روند طولانی تر باشد، بیشتر به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می شود. بنابراین، ممکن است لازم باشد پنجره درایو فیزیکی را به پنجره درایو الکترونیکی تبدیل کنید.

ما شاخص های جدید بانک جهانی را ارائه می دهیم

منیژه طبیبی، معاون مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد نیز به ارائه شاخص های جدید بانک جهانی برای ارزیابی فضای کسب و کار کشورها پرداخت و گفت: در شاخص انجام کسب و کار، شروع یک کسب و کار مطرح شد، اما در پروژه جدید این موضوع گسترده تر است و به تمام مراحل فعالیت یک شرکت توجه می شود. در شاخص قبلی بانک جهانی، رتبه ایران 176 بود، اما امیدواریم بتوانیم در دو سال آینده کارهای خوبی برای بهبود فضای کسب و کار ایران انجام دهیم.

تسهیل ورود شرکت ها

در ادامه نیما ارضی کارشناس مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به شاخص های زیرمجموعه 10 گانه این طرح، اظهار داشت که بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بانک جهانی، در صورت وجود شرایط ورود شرکت ها تسهیل و تسهیل می شود، اشتغال زایی بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه هزینه ورود به کسب و کار باید کاهش یابد، تصریح کرد: همه شاخص های بانک جهانی به موضوع شفافیت فناوری و اطلاعات پرداخته است. این دو عنصر می تواند ثبت رسمی کسب و کار را افزایش داده و بخش خصوصی را ارتقا دهد. همچنین باید از صاحبان مشاغل رسمی حمایت شود. زیرا این اقدام از فعالیت افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به ورود به فضای کسب و کار می کنند جلوگیری می کند.

ارضی با تاکید بر اینکه شاخص های بانک جهانی دارای 3 رکن اصلی است، افزود: چارچوب نظارتی قوانین و مقررات، خدمات عمومی و کارایی 3 رکن اصلی شاخص جدید بانک جهانی است. در چارچوب تنظیم قوانین و مقررات، موضوع کیفیت مقررات در هنگام ثبت و ورود شرکت ها مطرح می شود. رکن خدمات عمومی مربوط به اقداماتی است که دولت در زمینه ورود به محیط کسب و کار انجام می دهد.

این کارشناس مرکز ملی کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه رکن سوم اثربخشی قوانین و مقررات و خدمات عمومی را بررسی می کند، افزود: در رکن سوم که به کارایی اختصاص دارد، دو متغیر زمان وجود دارد. و هزینه در نظر گرفته شده است. این بدان معنی است که میزان زمان و هزینه مورد نیاز برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار نظارت می شود. به این ترتیب 37 شاخص برای قوانین و مقررات، 24 شاخص برای خدمات عمومی دیجیتال و 4 شاخص برای رکن کارایی تعریف شده است که وزن همه این شاخص ها یکسان است.

یک کارشناس مرکز ملی تجارت وزارت اقتصاد و دارایی گفت: بانک جهانی از 2 روش برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. اول از طریق کارشناسان و متخصصان بخش خصوصی و دوم از طریق پرسشنامه شرکت هایی که در این زمینه فعالیت خود را انجام می دهند. رکن اول و دوم از طریق مصاحبه با کارشناسان و رکن کارایی از طریق نظرسنجی از شرکت ها انجام می شود. بزرگترین شهر هر کشور از نظر موقعیت جغرافیایی توسط بانک جهانی ملاک در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد پایتخت ها مبنای این ارزیابی خواهند بود.

ارضی با اشاره به پارامتر کلی بانک جهانی ادامه داد: این شاخص شامل شرکت هایی می شود که سرمایه اولیه آنها 5 برابر سرانه درآمد ملی و 10 برابر درآمد ناخالص ملی سرانه شرکت های خارجی است.

برنامه راهبردی برای بهبود فضای کسب و کار

آرمان خالقی نایب رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار گفت: وزارت اقتصاد موظف به ارتقای جایگاه ایران در فضای کسب و کار است اما به نظر می رسد برای موفقیت در این زمینه باید اراده ملی شکل بگیرد. البته ما در این زمینه چشم انداز و برنامه بلندمدتی ترسیم نکرده ایم و اگر می خواهیم این پروژه به واقعیت بپیوندد باید در شورای اسلامی تصویب شود وگرنه این موضوع در حد تعارف باقی می ماند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قانون تجارت بیش از 18 سال است که در مجلس مطرح شده و هنوز هدف آن مشخص نشده است. اگر سه سال برای حل مشکلات و ارتقای جایگاه ایران در فضای کسب و کار فرصت داریم، باید برای این امر برنامه راهبردی تهیه کنیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=29809

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.