• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

لیدر سنتی بازار سرمایه بیدار شد/ سکه رفاه صف فروش شد

  • کد خبر : 34946
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
لیدر سنتی بازار سرمایه بیدار شد/ سکه رفاه صف فروش شد

اکوایران: تحلیل گروه های بازار نشان می دهد که پس از مدت ها، گروه خودرو سبز شد و توانست به عنوان پیشتاز در بازار سرمایه مطرح شود.

بازار سرمایه روز گذشته با جو مثبتی آغاز شد و این وضعیت تا پایان بازار ادامه داشت.

بررسی گروه های بازار نشان می دهد گروه خودرویی پس از مدت ها سبز شده و توانسته به عنوان پیشرو در بازار سرمایه ظاهر شود. گروه خودرویی از دیرباز به عنوان پیشتاز سهام کوچکتر و شاخص هم وزن شناخته می شد و لباس سبز روز گذشته گروه خودرویی باعث برتری سهام کوچکتر و شاخص هم وزن شد. روز گذشته شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل رشد بیشتری را تجربه کرد و نسبت به شاخص کل بیش از 3 برابر رشد داشت.

تأثیر سیاست پولی ترکیه بر ایران

ترکیه مهم ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه است، بازارهای هدف محصول مشترکی با ایران دارد و از دیرباز به عنوان اصلی ترین رقیب اقتصادی ایران شناخته می شود.

خبری که این روزها توجه فعالان اقتصادی و بازاری را به ترکیه جلب کرده است، استعفای حافظ قایع ارکان رئیس کل بانک مرکزی این کشور است. ارکان برای کنترل تورم ترکیه و کاهش آن، نرخ بهره ترکیه را به بیش از 40 درصد افزایش داد. اهرمی که سپرده های بین المللی را جذب کرد و دست بازارساز ایرانی را برای اعمال سیاست های انقباضی باز کرد. زیرا ترکیه مهم ترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه است که سیاست های اقتصادی آن بر اقتصاد ایران تأثیر می گذارد و اعمال سیاست انقباضی با این میزان، دست بازارساز ایران را برای کنترل بازار و اعمال سیاست انقباضی بیشتر باز می کند.

اکنون با جایگزینی ستون‌ها، نگرانی و شبهه‌ای در اقتصاد ترکیه ایجاد شده است که ممکن است مانند رجب طیب اردوغان قبل از انتخابات ترکیه، نرخ بهره را برای افزایش تولید تعدیل کند. اگر سیاست پولی ترکیه تغییر کند و فشارهای انقباضی کاهش یابد، تولید این کشور افزایش می‌یابد و این امر با فرض ادامه سیاست پولی انقباضی‌تر، اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دست بازارساز را برای کنترل بیشتر بازار می‌بندد. سیاست های انقباضی

وجوه طلا سقوط کرد

روز قبل قیمت سکه امامی در بازار آزاد کاهش یافت و ریزش سکه امامی باعث ایجاد صف برای فروش گواهی سکه به قیمتی بالاتر از قیمت بازار آزاد شد. زیرا به دلیل محدودیت دامنه نوسان گواهی ارز بورس، ارزهای بورسی نتوانستند به اندازه ارزهای بازار آزاد تعدیل و کاهش پیدا کنند.

این اتفاق به حباب منفی برخی از صندوق های طلای مبتنی بر سکه دامن زد. زیرا روز قبل، صندوق های طلا که نسبت بیشتری از گواهی ارز را در اختیار داشتند، حتی حباب منفی را تجربه کردند. NEV صندوق های طلا بر اساس گواهی سکه و شمش بورس ارزش گذاری می شود و ارزش گذاری سکه رفاه بالاتر از قیمت بازار آزاد باعث شد NEV صندوق های طلا مستقر در سکه نسبت به قیمت بازار آزاد افزایش یابد. که یکی از دلایل حباب منفی برخی از صندوق های طلا در روز گذشته است. از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است که سکه های بدون تاریخ عرضه می کند که به کاهش حباب پول دامن زده و انتظارات از کاهش حباب پول را افزایش داده است. آنها گواهی سکه بیشتری دارند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34946

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.