• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

لزوم شفاف سازی وزارت مسکن برای 1.9 میلیون خانه نهضت ملی

  • کد خبر : 33188
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
لزوم شفاف سازی وزارت مسکن برای 1.9 میلیون خانه نهضت ملی

پروژه طرح ملی اصلاح مسکن و ساخت 4 میلیون مسکن یکی از مهم ترین وعده های دولت سیزدهم است که به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که بخش بزرگی از مردم در تامین مالی خرید یا خرید دارند، تمامی امکانات و ظرفیت های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. اجاره مسکن و مستقیماً معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی باید این کار عملی شود تا این وعده محقق شود.

مهمترین وظیفه رسانه ها نظارت مستمر و شفاف بر این پروژه و اطلاع رسانی به مردم است تا در صورت بروز مشکل در هر یک از فرآیندهای اجرای این وعده مهم دولت یا شاید هر یک از دستگاه های اجرایی قابل اجرا، عملکرد کند یا معیوب است، مشکل باید با اطلاع رسانی سریع و واضح به رسانه ها حل شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به اردبیل از ساخت یک میلیون و 930 هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در حال حاضر 53 هزار هکتار زمین در حال الحاق به محدوده شهری است. با واگذاری زمین و واحدهای ساختمانی نهضت ملی مسکن در قالب یک مجتمع یک طبقه با حیاط در تلاش هستیم تا به اهداف دولت در حوزه مسکن دست یابیم.

پیش از وزیر راه و شهرسازی، هادی عباسی معاون وی در امور مسکن و ساختمان آمار ساخت و سازهای نهضت ملی مسکن را اعلام کرده بود. وی در پایان آبان ماه امسال در یکی از اظهارنظرهای خود در خصوص حوزه املاک کشور گفت: در قالب نهضت ملی مسکن یک میلیون و 867 هزار و 719 واحد مسکونی در قالب انبوه سازی، واگذاری زمین با یک واحد مسکونی ساخته می شود. انجام قراردادهای اجاره 99 ساله، نوسازی بافت های فرسوده، نوسازی مسکن روستایی، ساخت مسکن کارکنان نیروهای مسلح، پرداخت تسهیلات مسکن ملک شخصی و تکمیل مسکن مهر.

وی افزود: 371 هزار و 338 واحد زمین سال 99 در شهرها، 43 هزار و 436 واحد زمین سالانه در روستاها و 500 هزار و 762 واحد اجاره سال 99 در حال اجراست.

وی افزود: 210 هزار و 155 واحد نیروهای مسلح، 158 هزار و 536 واحد در بافت فرسوده، 143 هزار و 677 واحد خودمالکی شهری، 331 هزار و 151 مسکن روستایی و تکمیل 108 هزار و 664 واحد دیگر در سراسر کشور در حال اجراست. کشور. .

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی رقمی حدود دو میلیون خانه در دست ساخت در این پروژه را اعلام کردند، اما شبهات و انتقادات زیادی به ویژه از سوی طیف سیاسی مخالف دولت وجود دارد که اتفاقی نیفتاده است. آنچه که در خصوص نهضت ملی مسکن انجام نشده است، به نظر می رسد باید از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مشخص شود.

با فرض صحت آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، در این شرایط لازم است وزارتخانه مذکور به برخی سوالات پاسخ دهد. یکی اینکه با توجه به تکرار این آمار در افق های زمانی مختلف و افزایش آن، لازم است وزارت راه و شهرسازی آدرس و مشخصات دقیق این یک میلیون و 900 هزار واحد در دست ساخت توسط نهضت ملی مسکن را اعلام و مشخص کند. . .

این که پروژه ها در کدام استان ها، در کدام شهرها، در کدام شهرها و در کدام محله ها ساخته می شود. هر کدام از این پروژه ها در چه مرحله ای از ساخت هستند (چندتا در مرحله گودبرداری، پی، اسکلت، سقف و … هستند)؟

چه تعداد از این پروژه ها مربوط به واحدهای مسکن مهر است؟ نسبت برنامه اقدام ملی مسکن دولت با واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن چقدر است؟ آیا برنامه زمانبندی برای تکمیل ساخت این 1.9 میلیون واحد و تحویل به متقاضیان طراحی و تدوین شده است؟

بنابراین به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی باید جزئیات پیشرفت فیزیکی این پروژه ها را اعلام کند. مانند آنچه دیوان محاسبات کشور در آبان 1400 برای پروژه های برنامه اقدام ملی مسکن منتشر کرد. گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه های طرح اقدام ملی مسکن را می توانید اینجا بخوانید.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33188

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.