• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5

لرستان رکورددار بالاترین شاخص فلاکت در 12 سال اخیر است

  • کد خبر : 40898
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
لرستان رکورددار بالاترین شاخص فلاکت در 12 سال اخیر است

اکوایران: بررسی ها نشان می دهد که از سال 1391 تا 1402، استان خراسان جنوبی کمترین نرخ فقر و استان لرستان بیشترین نرخ فقر را در بین استان های کشور داشته اند.

اخبار اقتصادی، شاخص فلاکت به عنوان یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی شناخته می شود که تصویر روشنی از سطح رفاه اجتماعی یک کشور ارائه می دهد. این شاخص از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه تشکیل شده و افزایش آن حاکی از تشدید مشکلات اقتصادی است. افزایش این شاخص نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری و تورم است که مستقیماً منجر به کاهش کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی جامعه می شود.

نرخ بالای بیکاری نشان دهنده کاهش فرصت های شغلی و افزایش تعداد افرادی است که نمی توانند نیازهای خود را تامین کنند. در عین حال تورم بالا نیز به معنای افزایش مستمر قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم است که در نهایت منجر به فشار اقتصادی بر خانواده ها و کاهش سطح رفاه عمومی می شود. بنابراین افزایش شاخص فلاکت به معنای کاهش رفاه و افزایش مشکلات اقتصادی جامعه است.

از سوی دیگر کاهش شاخص فلاکت نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی است. این کاهش معمولا با کاهش نرخ بیکاری و تثبیت یا کاهش نرخ تورم همراه است که به معنای فرصت های شغلی بیشتر و افزایش قدرت خرید مردم است. در نتیجه کاهش شاخص فلاکت می تواند نشان دهنده بهبود رفاه مردم و بهبود کیفیت زندگی در جامعه باشد.

در نهایت، شاخص فلاکت ابزاری است که می‌تواند به سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران اقتصادی کمک کند تا تأثیرات سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را بر سطح رفاه عمومی ارزیابی کنند و راه‌حل‌های مناسبی برای بهبود شرایط زندگی مردم اتخاذ کنند.

در بررسی 12 ساله شاخص فلاکت (از سال 1390 تا 1391) استان های خراسان جنوبی، فارس، مرکزی، کرمان، یزد، همدان و تهران کمترین نرخ فقر را داشته اند، به ویژه خراسان جنوبی که کمترین نرخ فقر را به خود اختصاص داده است. . سه بار در این مدت در تازه ترین نظرسنجی، تهران پایین ترین شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد بیشترین میزان فلاکت را تجربه کرده اند. بر اساس آمار، لرستان با چهار رکورد در صدر قرار داشت و یزد در سال 1402 بالاترین شاخص فلاکت را داشت.

030404

بررسی 12 ساله شاخص فلاکت; کدام استان ها کمترین نرخ فقر را داشتند؟

تحلیل آمار شاخص فلاکت استانی در 12 سال اخیر یعنی سال 1390 تا 1402 نشان می دهد که هفت استان کشور کمترین سطح شاخص فقر را در این مدت دارند. به عبارت دیگر این استان ها نسبت به سایر استان ها شرایط بیکاری و تورم مطلوب تری را تجربه کرده اند.

در بین این هفت استان، استان «خراسان جنوبی» بیش از سایر استان‌ها کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده است. بر اساس آمارها می توان گفت استان خراسان جنوبی سه برابر کمتر از سایر استان ها کمترین شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار، آخرین باری که این استان کمترین میزان شاخص فلاکت را تجربه کرده مربوط به سال 1394 بوده است.

پس از خراسان جنوبی استان‌های «فارس»، «مخرشی» و «کرمان» قرار دارند که هر کدام دو برابر کمترین شاخص فلاکت استانی را تجربه کرده‌اند.

در انتهای جدول نیز سه استان «یزد»، «همدان» و «تهران» قرار دارند که هر کدام تنها یک بار کمترین سطح شاخص فقر را داشته اند. آمارها نشان می دهد در آخرین شاخص فلاکت به دست آمده، استان تهران کمترین سطح شاخص فلاکت را در کشور داشته و مطلوب ترین وضعیت رفاهی را در بین استان های کشور تجربه کرده است.

030404

شش استان با بالاترین نرخ فقر در 12 سال گذشته

بررسی های آماری حاکی از آن است که در 12 سال گذشته یعنی از سال 1391 تا 1402، شش استان بیشترین رکوردهای شاخص فلاکت را در کشور به ثبت رسانده اند. در بین این شش استان، استان «لرستان» مقام اول را به خود اختصاص داده است. بنابراین در 12 سال گذشته 4 برابر بالاترین شاخص فلاکت کشور را به خود اختصاص داده است. آخرین باری که این استان در راس این شاخص قرار گرفت در سال 1401 بود.

پس از آن استان «کرمانشاه» قرار دارد که سه بار بالاترین سطح این شاخص را تجربه کرده است. پس از آن استان «چهارمحال و بختیاری» قرار دارد که دوبار رکورددار نرخ فقر در کشور است.

در نهایت سه استان «کهگیلویه و بویراحمد»، «هرمزگان» و «یزد» هستند که هر کدام بالاترین سطح شاخص فلاکت را در کشور تجربه کرده‌اند. آخرین آمار شاخص فلاکت مربوط به استان یزد است که در سال 1402 دارای بالاترین سطح شاخص فلاکت در بین استان های کشور بوده است.

030404

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40898

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.