• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

قیمت خودرو همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت است

  • کد خبر : 33425
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
قیمت خودرو همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت است

اخبار اقتصادی، سپهر دادجوی توکلی با اشاره به اینکه اختیارات شورای رقابت قابل تفویض نیست و بازار خودرو در انحصار باقی مانده است، گفت: شورای رقابت مسئولیت تنظیم بازار خودرو و تغییرات در آن را بر عهده دارد. بخشنامه، تنها تغییرات فرآیندی برای تسهیل و تسریع اعمال دستورالعمل وجود دارد.

گفت که رگولاتور فنی بازار خودرو این وزارتخانه ساکت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است، افزود: خودروسازان بر اساس اصلاحات انجام شده مانند گذشته هزینه های تولید را به سازمان حمایت ارسال کردند و این سازمان قیمت را بر اساس رقابت 543 محاسبه می کند. بخشنامه شورا

سخنگو شورای رقابت افزود: در این مرحله سازمان پشتیبانی اپلیکیشن به جای بررسی این موضوع در کارگروه خودرو شورای رقابت، قیمت ها را در فرم دستورالعمل 543 شورای رقابت محاسبه و قیمت ها را به معاونت حمل و نقل وزارت ارسال می کند. ایمنی برای تایید و اطلاع رسانی به خودروسازان.

وی تاکید کرد: اصلاحات دستورالعمل خودروها باید پس از طی مراحل اداری که بین 1 تا 2 روز طول می کشد به وزارت حراست اعلام شود.

شورای رقابت در جلسه 632 آیین نامه بازار خودروهای سواری را اصلاح کرد (مصوب 543).

در فرمان جدید مقرر شده است:

پس از تصویب آیین نامه بازار خودروهای سواری در پانصد و چهل و سومین جلسه شورای رقابت در مورخه 1401/11/11 و اجرای آن به مدت بیش از 10 ماه، بررسی های انجام شده در مرکز ملی رقابت نشان از برخی مشکلات پیش از این بازار خودرو دارد. این مصوبه قبلا حل شده و هست و بنابراین لازم است در نحوه تنظیم این بازار اصلاحاتی صورت گیرد.

بررسی مجدد شاخص های تمرکز در این بازار نشان می دهد که این بازار همچنان از تمرکز بالایی برخوردار است. از سوی دیگر عدم واردات خودرو به میزان لازم و همچنین ادامه محدودیت های برخی از قوانین (مانند ماده (12) قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 24/7/1300 و تبصره (5) ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 9/1401، تحمیل میزان عرضه عمومی خودرو، تداوم نارضایتی در بازار خودرو و ایجاد زمینه برای تحقق قیمت‌های نامتعارف در این بازار است. بازار. به همین دلیل و برای حمایت از حقوق مصرف کننده، این بازار نیاز به نظارت مستمر برای کشف قیمت منصفانه دارد.

بر اساس بند (2) ماده (6) بخشنامه فوق الذکر و به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی در جلسه شماره 632 مورخ 10.12. 1402. شورای رقابت اصلاحات بخشنامه مصوب در جلسه 543 را به تصویب رساند:

1. قسمت پایانی بند (3-1) ماده (3) به شرح زیر اصلاح می شود.

“… که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت حریم خصوصی اعلام می شود.”

2- متن زیر به موجب ماده (4) دستورالعمل الحاقی به عنوان «نظر 2» و عنوان تبصره موجود به عنوان «نظر 1» اصلاح می‌شود:

«تبصره 2: مشمول ماده (12) قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 24/7/1300 و تبصره (5) ماده (10) قانون سازمان صنعت خودرو مصوب 9/9/1301 نمی باشند. . این مقاله.”

3. بند 5 ماده 5 این دستورالعمل به شرح زیر اصلاح می شود:

«تامین کنندگان خودرو موظفند در زمان عقد قرارداد فروش خودرو با مشتریان، اطلاعات خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند و نظارت بر عملکرد عرضه کنندگان خودرو در سامانه مذکور بر عهده وزارت حراست است. .

4. متن زیر به عنوان ماده 7 به بخشنامه اضافه می شود.

وزارت حراست می‌تواند با تعیین حداقل سقف عرضه، پیشنهادی برای حذف برخی خودروها از شمول مقررات بند 3-1، ماده 3 و ماده 4 این بخشنامه به شورا ارائه کند.

بر اساس دستورالعمل جدید، از این پس نظارت شورای شهر در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبات به صورت پسینی خواهد بود و وزارت حراست موظف است قیمت های محاسبه شده توسط نهاد پشتیبانی را مستقیماً و در صورت مشاهده شورای شهر اعلام کند. هر نقصی . در قالب اجرا مداخله خواهد کرد.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33425

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.