• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
3

قطب های صادراتی چین از رکود فرار کردند

  • کد خبر : 33310
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
قطب های صادراتی چین از رکود فرار کردند

شاخص مدیران خرید Caixin در بخش تولید چین بهتر از حد انتظار و در مرحله رونق اعلام شد. این شاخص عملکرد صنایع صادرات محور کشور را رصد می کند و بهبود آن حکایت از افزایش تقاضا برای مواد اولیه صنایع صادرات محور دارد. قرار دادن این شاخص در مرحله رونق، از افزایش قیمت کالاها حمایت می کند. البته این سیگنال افزایش در مقایسه با سیگنال تضعیف شده از شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین، تاثیر کمتری دارد.

اخبار اقتصادی، شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولیدی چین در ماه پایانی سال جاری 49 واحد بوده که در مرحله رکود اعلام شده است. در همین حال، شاخص مدیران خرید Caixin برای بخش تولید چین در این ماه 50.8 واحد اعلام شد، بهتر از حد انتظار و در مرحله رونق.

رکود فلج کننده صنایع داخلی چین

در حالی که تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین را برای ماه آخر سال 2023 در 49.5 واحد پیش بینی کردند. این شاخص توسط اداره ملی آمار چین برابر با 49 واحد اعلام شد. بنابراین این شاخص از یک سو در مرحله رکود اعلام شد و از سوی دیگر انتظارات را برآورده نکرد. در عین حال نرخ این شاخص نسبت به ماه قبل یعنی آبان کمتر بود. تضعیف شاخص مدیران خرید سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی دارد. کاهش این شاخص به این معناست که صنعت رکود را پیش بینی می کند و بنابراین با کاهش خرید مواد اولیه سیگنال منفی برای مواد اولیه می آورد.

شاخص مدیران خرید رسمی چین عمدتاً بر صنایع داخلی این کشور متمرکز است. در واقع این شاخص عملکرد صنایعی را ارزیابی می کند که در مناطق مرکزی این کشور متمرکز شده و بازار داخلی این کشور را تامین می کنند. با توجه به حجم بالای مصرف کالا در بازار داخلی چین؛ سقوط این شاخص سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی است. در حالی که شاخص رسمی مدیران خرید چین در ماه دسامبر ضعیف شد، دولت این کشور چندین اقدام محرک را در هفته‌های اخیر برای تحریک اقتصاد و بازگرداندن آن به مسیر رشد تصویب کرد.

مراکز صادراتی در مرحله رونق

شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین در آخرین ماه سال 2023 50.8 واحد بود که به این معنی است که در مرحله رونق اعلام شده است. این در حالی است که تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز رقم 50.4 واحد را برای این شاخص پیش بینی کرده بودند و همچنین سطح این شاخص در ماه قبل برابر با 50.7 واحد بوده است. به این ترتیب اگرچه این شاخص نسبت به ماه قبل بهبود یافت، اما از رشد نرخ مواد اولیه نیز حمایت کرد.

شاخص مدیران خرید Caixin در بخش تولید چین بر صنایع صادرات محور این کشور واقع در مناطق ساحلی متمرکز است. بنابراین بهبود این شاخص نشان دهنده انتظار صنایع صادرات محور چین برای بهبود صادرات است. اگرچه عدم امید صنایع چین به بازگشت به مسیر رشد اقتصاد چین باعث افت شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین شد، اما بهبود صادرات به نفع صنایع مستقر در سواحل شد. کاهش ارزش یوان در برابر دلار در ماه های اخیر یکی از دلایل رشد صادرات کالاهای تولیدی چین بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33310

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.