• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

قدم‌های جدید ترکیه برای حفاظت از لیر

  • کد خبر : 34754
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
قدم‌های جدید ترکیه برای حفاظت از لیر

اکوایران: بانک مرکزی ترکیه برای جلوگیری از موج تبدیل لیر به ارز خارجی به دلیل تورم بالا در این کشور، مقررات خود را تغییر داد.

اخبار اقتصادی، ترکیه روز سه شنبه مقررات خود را تغییر داد تا از عجله پس انداز کنندگان برای تبدیل پول خود به ارز خارجی و کاهش فشار بر لیر پس از پایان دادن به چرخه تهاجمی افزایش نرخ بهره در این ماه جلوگیری کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی این کشور به عنوان بخشی از برنامه پس انداز تحت حمایت دولت، هزینه نگهداری سپرده ها به ارزهای رسمی را برای وام دهندگان تجاری افزایش داده و در عین حال نسبت نقدینگی اجباری در برخی حساب های مرتبط با ارزهای خارجی را کاهش داده است. هدف آن تقویت لیر است.

مقامات در حال تدارک اقدامات دیگری برای تشویق پس‌اندازهای بیشتر در پول ملی و اطمینان از انتقال این نرخ‌ها به اقتصاد پس از تکمیل چرخه انقباضی در هفته گذشته با افزایش نرخ بهره به 45 درصد بودند.

لیر ترکیه تا کنون در این ماه 3 درصد در برابر دلار از دست داده است، اما در معاملات اولیه روز سه شنبه تغییر چندانی نداشت.

اقدامات اخیر به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌های لیری است که می‌تواند باعث شود پس‌اندازکنندگان محلی در میان احتمال تورم 70 درصدی در ماه‌های آینده به دنبال جایگزین‌هایی باشند.

بانک مرکزی ترکیه در وب سایت خود اعلام کرد که وام دهندگان داخلی اکنون باید پول بیشتری را برای سپرده های ارزی و صندوق های مشترک کنار بگذارند. علاوه بر قوانین موجود برای نسبت‌های نقدینگی مورد نیاز، نسبت دیگری برای این حساب‌ها که باید به لیر تنظیم شود نیز دو برابر و به ۸ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی همچنین نسبت‌های اجباری حساب‌های پس‌انداز وابسته به ارز را تا شش ماه کاهش داده و نسبت اجباری را از 30 به 25 درصد افزایش داده است. در این مکانیسم، سپرده گذاران لیر می توانند با دریافت غرامت تضمین شده توسط دولت در قبال هر گونه کاهش ارزش بیش از درآمد حساب ها، در برابر زیان های پولی محافظت شوند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34754

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.