• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

فرش قرمز عربستان برای سرمایه گذاران ایرانی

  • کد خبر : 33243
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
فرش قرمز عربستان برای سرمایه گذاران ایرانی

اکوایران: اخیراً عربستان سعودی اعلام کرده است که بسته معافیت مالیاتی 30 ساله را به شرکت های خارجی که مقر منطقه ای خود را در این کشور انتخاب می کنند، ارائه می دهد. به گفته کارشناسان، این فرصت استثنایی برای تجار و سرمایه گذاران ایرانی است که قصد دارند مبادلات خود را با عربستان سعودی گسترش دهند.

اخبار اقتصادی، آخرین رصد تحولات منطقه توسط مرکز تحقیقات اتاق ایران نشان می‌دهد که وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی با هماهنگی وزارت دارایی و سازمان زکات، مالیات و گمرک اخیراً 30 مورد را تصویب کرده است. بسته مشوق مالیاتی سالیانه این کشور در قالب طرح ستاد منطقه ای (RHQ(برای تسهیل بیشتر روند انتخاب عربستان سعودی به عنوان پایگاه منطقه ای شرکت های چند ملیتی)شرکت های چند ملیتی ) آشکار شد.

بر اساس این طرح، برای شرکت هایی که عربستان سعودی را به عنوان مرکز منطقه ای خود ثبت می کنند به مدت 30 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. هدف از اجرای این طرح تشویق شرکت‌های چندملیتی برای ایجاد دفاتر منطقه‌ای خود در عربستان سعودی با ارائه طیف وسیعی از مزایا و خدمات پشتیبانی ممتاز است که منجر به ارتقای جایگاه این کشور به عنوان یک تجارت، صنعتی و سرمایه‌گذاری می‌شود. مرکز عملیات در خاورمیانه و منطقه شمال. آفریقا خواهد بود

در واقع، عربستان سعودی برای اولین بار در حال مبارزات انتخاباتی است. RHQ در فوریه 2021 اعلام شد؛ بر اساس این طرح، هر شرکت خارجی که تا اوایل سال 2024 مقر منطقه ای خود را در عربستان سعودی راه اندازی نکرده باشد، از تجارت با نهادهای دولتی در این کشور منع می شود. این تصمیم سرمایه‌گذاران و کارگران مهاجر را غافلگیر کرد و ضربه‌ای به دبی، پایتخت تجاری امارات متحده عربی، که بیشترین تمرکز دفاتر مرکزی منطقه‌ای در خاورمیانه را دارد، تلقی شد.

در اکتبر سال جاری وزرای سعودی بر صحت این اولتیماتوم تاکید کردند. مقامات سعودی بار دیگر تاکید کردند که شرکت های خارجی فقط تا اول ژانویه 2024 فرصت دارند تا مقر منطقه ای خود را به این کشور منتقل کنند. در غیر این صورت از انعقاد قراردادهای پرسود با نهادهای دولتی عربستان محروم خواهند شد.

در همین حال، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی هنوز در مورد توانایی عربستان سعودی، به عنوان یک دولت محافظه کار ایدئولوژیک با سابقه ضعیف حقوق بشر، در جذب استعدادهای خارجی تردید دارند.

علاوه بر این، مهاجران همچنین توانایی عربستان سعودی در ارائه خدمات با کیفیت زندگی مانند مدارس بین المللی، مسکن فراوان و الزامات سبک زندگی غربی مانند الکل را که در حال حاضر در عربستان سعودی غیرقانونی است، زیر سوال می برند.

عربستان سعودی تاکنون به بیش از 200 شرکت مجوز تاسیس دفتر مرکزی منطقه ای در این کشور داده است و در پاسخ به نگرانی بسیاری از مهاجران مبنی بر کمبود مدارس بین المللی کافی برای ثبت نام فرزندانشان، اعلام کرد که هفت مدرسه بین المللی شعبه های خود را افتتاح خواهند کرد. در عربستان سعودی راه اندازی کرده اند

در همین حال، دولت عربستان سعودی برای تشویق شرکت‌ها به ایجاد دفتر مرکزی منطقه‌ای خود در این کشور، علاوه بر اعطای مشوق‌های مالیاتی به شرکت‌های چندملیتی، تسهیلات و مزایای دیگری از جمله تسهیل پذیرش تابعیت عربستان و ارائه مجوز کار برای همسران مدیران شرکت‌ها را ارائه می‌کند. RHQ انجام داده است.

در واقع، طرح تبدیل عربستان سعودی به عنوان مقر دفاتر منطقه ای شرکت های چند ملیتی، که بخشی از سند چشم انداز 2030 است، یک هدف بلندپروازانه است که توسط شاهزاده محمد بن سلمان در سال 2016 اعلام و آغاز شد، تنوع بخشی به اقتصاد و ایجاد شغل برای تعداد زیادی از مردم و پیروی از جوانان این کشور در بخش خصوصی. این در حالی است که بیش از 60 درصد از جمعیت عربستان را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33243

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.