• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

قزافستان؛ مسیر تجاری جدید در میان تنش های ژئوپلیتیک + نقشه

  • کد خبر : 37933
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
قزافستان؛  مسیر تجاری جدید در میان تنش های ژئوپلیتیک + نقشه

اکو ایران: درگیری‌های کنونی در اوکراین و بن‌بست بین روسیه و غرب، نیاز فوری به مسیرهای ترانزیتی جدید و جایگزین برای تسهیل تجارت بین آسیا و اروپا را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است. در این شرایط، موقعیت استراتژیک آسیای مرکزی فرصت بی نظیری را برای کشورهای آسیایی و غربی ایجاد کرده است تا تعاملات اقتصادی را متنوع کنند، منافع استراتژیک را تقویت کنند و پیوندهای جدیدی برای تجارت جهانی ایجاد کنند. در این میان آسیای مرکزی بسیار مهم است.

 

اخبار اقتصادی؛ در شرایط کنونی، موقعیت قزاقستان در قلب آسیای مرکزی به عنوان یک مرکز حمل و نقل برای اتصال جهانی و فرصتی عالی برای کشورهای آسیایی و غربی برای تنوع بخشیدن به تعاملات اقتصادی، تقویت منافع استراتژیک و ایجاد پیوندهای جدید برای تجارت جهانی اهمیت فزاینده ای دارد.

با توجه به بسته بودن بسیاری از مسیرهای ترانزیتی، کریدورهای زیادی برای تعاملات اقتصادی در منطقه در حال شکل گیری است و در این راستا کریدور میانه یا کریدور ترانزیتی توانسته نقش برجسته ای در شرایط ژئوپلیتیک کنونی ایفا کند.

کریدوری برای ارتباط با بازارهای جهانی

اخیرا دبیرکل انجمن بین‌المللی راه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خزر توسعه کریدور میانی را در توسعه اقتصادی قزاقستان و همچنین در ارتباط کشورهای آسیای میانه با بازار جهانی نقش اساسی دارد. وی اعلام کرد: این مشارکت در حال حاضر در حال بررسی و اجرای پروژه‌های زیرساختی بزرگ به منظور تسهیل ارتباط بین مرزی روان و کارآمد با حضور کشورهای کلیدی در امتداد کریدور میانی از جمله آذربایجان است. در این راستا، انجمن TITR (انجمن بین‌المللی راه‌های حمل‌ونقل خزر) اقداماتی از جمله بهینه‌سازی استفاده از منابع موجود، امضای نقشه راه پنج ساله با مشارکت هشت کشور و توسعه پلتفرم دیجیتالی برای تسریع در اجرا انجام داده است. عملیات در این مدت، Corredor این کار را انجام داده است. این اقدامات منجر به افزایش ظرفیت لجستیکی این کشورها خواهد شد و آثار مثبت آن در سال های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

در واقع کریدور میانه برای اتصال کشورهای «آسیای مرکزی» با ترکیه، اروپا و شمال آفریقا ایجاد شد. با توجه به تقاضای فزاینده برای محصولات تولیدی و مواد اولیه از قزاقستان، این کشور و کریدور ترانس خزر نقش مهمی را ایفا کرده اند. در واقع، نقش کریدور ترانس خزر از سال 2022 به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی افزایش یافته است. به گونه ای که ترانزیت حدود 80 درصد مبادلات تجاری راه آهن از مبدأ شرق آسیا مستقیماً از طریق قزاقستان انجام می شود. از دیدگاه این مقام، توسعه لجستیکی رکن اصلی رشد اقتصادی قزاقستان محسوب می شود و این کشور برای حل مشکلات لجستیکی خود نیازمند همکاری با سایر کشورها و سازمان های بین المللی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37933

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.