• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

شرایط جدید معاملات طلا در مرکز مبادلات

  • کد خبر : 33530
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
شرایط جدید معاملات طلا در مرکز مبادلات

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از تسنیم، با ابلاغ قوانین جدید توسط بانک مرکزی تامین ارز برای واردات طلا از ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران است.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است؛ در صورت عدم ارائه تاییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، بانک ها و موسسات اعتباری موظفند از واردکننده تحت عنوان غیر غیر قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند. رعایت تعهدات خارجی تعهد مبادله ای

پیش از این در ضوابط ابلاغی که در تاریخ 29 خرداد ماه سال جاری ابلاغ شده بود، تامین ارز برای واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) از مبادی ارزی واردکننده، منابع ارزی شخص ثالث و ارز ناشی از خود صادرات و سایر موارد با رعایت مقررات امکان واردات و صادرات فلزات گرانبها و مقررات اجرایی مربوطه وجود داشت.

ابلاغ بخشنامه اخیر بانک مرکزی باعث شده تا برخی فعالان اقتصادی نسبت به آینده واردات طلا و معاملات شمش طلا در فضای مجازی تردید ایجاد کنند.

اصغر بالسینی سخنگوی مرکز طلا و ارز ایران با اشاره به انتشار اطلاعات نادرست مبنی بر مکانیزم تهاتر تعهدات مبادله ای با طلا در مرکز مبادلات ایران و ایجاد نگرانی صادرکنندگان و فعالان بازار طلا گفت: این مرکز از بدو تاسیس به دنبال شفافیت و کمک به بازار بوده و شکل گیری بازار بر اساس عرضه و تقاضا بوده است و همین مشکل در رابطه با بازار طلا و مرکز مبادلات ایران از طریق ورود طلا وجود خواهد داشت. تسویه تعهد ارزی این مرکز و فروش آن به قیمت عرضه و تقاضا؛ از یک سو به دنبال رونق طلای ورودی به کشور و از سوی دیگر رونق طلا خواهد بود. معاملات صنعت

به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ایران، تشکیل اتاق بزرگ معاملات طلا در مرکز مبادلات ایران و کشف قیمت طلا با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا می تواند کمک شایانی به متولیان امر پولی و پولی کشور کند. سیاست های مبادله ای

بالسینی در ادامه با اشاره به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر رفع تکلیف مبادله با طلا گفت: مرکز مبادلات ایران با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس ابلاغیه 16 دی ماه 1402. این بانک با توجه به «الزام تحویل، عرضه و فروش شمش طلای وارداتی» برای تسویه تعهد ارزی صادرکنندگان ذیل مرکز طلا و ارز ایران، سازوکار، سامانه‌ها و بستر تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان را طراحی کرده است. با واردات شمش طلا و صادرکنندگانی که تمایل به تسویه تعهد ارزی با واردات شمش طلا دارند، می توانند از بستر مرکز مبادلات ایران اقدام کنند.

وی افزود: این انتشار در واقع گامی در جهت راه اندازی و تعمیق اتاق معاملات فیزیکی نقدی مرکز مبادلات ایران است. آنچه در راه اندازی بازار شمش طلا در مرکز مبادلات ایران قابل توجه است این است که بانک مرکزی با ایجاد ثبات، شفافیت و عمق بخشی به بازار شمش طلا بر روی یک پلت فرم، به دنبال حفظ اصول و ساختار بازار طلای کشور است. ایجاد همکاری بین همه ذینفعان و فعالان بازار. این موضوع ممکن است امکان نظارت و سیاست گذاری بهتر بانک مرکزی را در این بازار افزایش دهد، از این حیث طبیعی است که فعالان صنف طلا به عنوان بازیگران اصلی این بازار محسوب می شوند و می توانند از مزایای این بازار بهره مند شوند. . ایجاد این بازار با تعیین قوانین روشن و قابل اعتماد، باعث کاهش قاچاق و کمبود عرضه طلا در بازار می شود. از سوی دیگر این موضوع می تواند به تسهیل و تسریع در تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان و تامین ذخایر مهم طلا کمک کند. وارد کشور شود و ذخایر طلای بانک مرکزی را تقویت کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ایران در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در ماه های اخیر در خصوص تسویه تعهدات مبادله ای با طلا وجود داشته است، گفت: علیرغم واردات حجم قابل توجهی طلا به کشور در ماه های اخیر، به علت در چرخه توزیع معیوب طلا، بستر مطمئنی برای عرضه طلا وجود ندارد و همچنین هزینه های مبادله غیرعادی، کمبود طلا در صنعت جواهرات احساس می شود. اصلاح این موارد با ایجاد بازار تسویه اوراق شمش طلا در مرکز مبادلات ایران می تواند منجر به کاهش و حذف قاچاق شود. از طرفی صادرکنندگان با انگیزه بیشتری نسبت به تسویه تعهدات ارزی خود اقدام می‌کنند و نگران هستند که گاهاً رویه‌ها سخت می‌شود و بازگشت ارز حاصل از صادرات آسان‌تر می‌شود.

مرکز مبادلات ایران به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی با اجرای سیاست جبران تعهدات ارزی با طلا به دنبال این است که از یک سو چرخه ورود طلای استاندارد و اصیل به کشور به صورت شفاف و مطلوب انجام می شود و از سوی دیگر فعالان صنعت طلا و جواهر از طریق این مرکز دسترسی کافی به منابع طلای وارداتی برای ساخت مصنوعات طلا و رونق بخشیدن به فعالیت های خود دارند و قیمت طلای وارداتی نیز افزایش خواهد یافت. روی سازوکارهای عرضه و تقاضا است و هیچ نگرانی برای تعیین قیمت با دلار حواله ای وجود نخواهد داشت و هر آنچه در مورد قیمت های غیر رقابتی در این زمینه گفته می شود وجود ندارد.

به زودی با ابلاغ آیین نامه اجرایی این فرآیند، تمامی فعالان این حوزه اعم از صادرکنندگان و فعالان صنعت طلا و جواهرسازی از مزایای سیاست جدید بهره مند خواهند شد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33530

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.