با انفجار موشک شنبه گذشته در سرزمین های اشغالی، دلار تهران از بلوک احتیاطی خود خارج شد و به کانال پنجاه هزار تومانی پرید. با تشدید جنگ و حملات، گمانه زنی ها مبنی بر دخالت ایران در این جنگ آغاز شد و زمینه ساز رشد بی وقفه دلار شد، اما سرانجام در اواسط هفته و روز دوشنبه با سخنان رهبر انقلاب که فرمودند: ایران نقشی در جنگ نداشت، قیمت دلار کاهش یافت. به سراشیبی افتاد. آنچه روند اصلاح دلار را تسریع کرد، سخنان مقامات غربی بود که اعلام کردند هیچ مدرکی دال بر نقش ایران در جنگ در سرزمین های اشغالی وجود ندارد. عربستان به روند توافق عادی سازی با اسرائیل پایان داد و بن سلمان حدود 45 دقیقه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درباره موضوع فلسطین صحبت کرد و سیگنالی را به بازار بهبود روابط ایران و عربستان فرستاد.

با این حال، مقامات غربی بعداً دوباره مواضع ضد ایرانی خود را آشکار کردند. 23 نماینده پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواستند سپاه پاسداران ایران را یک سازمان تروریستی اعلام کند. علاوه بر این، بر اساس اخبار و اظهارات منتشر شده، جمهوری خواهان فشار خود را بر دولت بایدن برای جلوگیری از آزادی شش میلیارد دلار ایران در قطر افزایش دادند. ثابت می کند که داستان چهار ساله بالا و پایین ارزهای کره ای تمام نشده و اخبار سریالی این آزادسازی برای بازار ارز ادامه دارد.

رهبر اصلاحات بازار

قیمت دلار هفته گذشته در محدوده 49 هزار و 750 تومان به پایان رسید، اما این هفته در محدوده 50 هزار تومان شروع به معامله کرد، سپس روز دوشنبه سقف 53 هزار و 600 تومان را لمس کرد و سپس وارد روندی شد که اصلاح شده است. بررسی ها نشان می دهد دلار تهران در هفته جاری بازدهی 3.6 درصدی را تجربه کرده است.

بررسی‌های اکوایران درباره حباب درهم نیز نشان داد که در یک هفته بالا و پایین تجربه شده است: سقف حباب 853 تومانی تجربه شده در این هفته از 25 جولای و کف 298 تومبا حباب درهم نرسیده است. این هفته از 2 آگوست لمس نشده است.

اختلاف 555 تومانی بالا و پایین حباب در این هفته تاییدی بر شور و شوق معامله گران است. درهم پیشتاز کاهش قیمت در این هفته بود و حباب 298 درهم تومانی در پایان هفته نقش بازارساز مناسب برای کنترل دلار را تقویت کرد.

دلار تهران در یک منطقه قیمتی قرار دارد، بنابراین در برابر مسیر صعودی خود، حمایت 51200 و مقاومت 52600 تومان را می بیند.

سکه چقدر بالا رفت؟

عملکرد سکه امامی در این هفته به 5.4 درصد رسید. فعالیت خود را در محدوده 27 میلیون و 500 هزار تومان آغاز کرد، سقف 31 میلیون و 800 هزار تومان را لمس کرد و در پایان هفته با قیمت 28 میلیون و 800 هزار تومان بسته شد.

IMG_20231013_102620_573

نوسانات حباب ارز در این هفته حدود 5 درصد، بیشترین میزان حباب در روز دوشنبه در محدوده 25 درصد و کمترین میزان حباب درهم در این هفته نیز در محدوده 20 درصد بوده است.

یک ربع سکه مشخص شد.

خریداران ربع و طلای مذاب بیش از سایر معامله گران در این هفته سود کردند. طلای مذاب از حمایت نه میلیون و هفتصد هزار تومانی افزایش یافت و به سقف مهم ده میلیون و هشتصد هزار تومان رسید و در نهایت کاهش یافت. حمایت مهم برای این امر حمایت ده میلیون و دویست و شصت هزار تومانی محسوب می شود. بازدهی صاحبان طلای مذاب در این هفته به 7.1 درصد رسید و صاحبان ربع سکه 7.6 درصد سود کردند. ربع سکه معاملات را در محدوده 9 میلیون و 980 هزار تومان آغاز کرد تا اینکه به محدوده 11 میلیون و 600 هزار تومان صعود کرد و در نهایت روز پنجشنبه در محدوده ده میلیون و 700 هزار تومان بسته شد، نزدیکترین مقاومت عمده برای ارز سه ماهه Un است. محدوده ده میلیون و 800 هزار تومان و پس از آن سقف 11 میلیون تومان است. حمایت 10 میلیون و 400 هزار تومانی نیز از ریزش بازار جلوگیری کرده است.