• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
5

سازوکاری جدید برای مقابله با انباشت کالا در بنادر

  • کد خبر : 41410
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
سازوکاری جدید برای مقابله با انباشت کالا در بنادر

اکوایران: کالاهای بدون ثبت سفارش در بنادر در صورتی که پس از گذشت یک ماه از تاریخ تخلیه در محدوده بندری به کشور مبدا بازگردانده نشوند، مشمول قانون کالاهای متروکه می‌شوند.

اخبار اقتصادی؛ بر اساس لایحه الحاق ماده 8 به قانون مقررات صادرات و واردات که توسط سرپرست رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ شده است، در صورت تخلیه کالا بدون ثبت سفارش قبلی در مناطق بندری و پس از گذشت یک ماه از تاریخ تاریخ تخلیه در صورت عدم استرداد به کشور مبدا کالای متروکه تلقی شده و مطابق مقررات مربوطه با آن رفتار خواهد شد.

هدف از این قانون ساماندهی وضعیت کالاهای بدون ثبت سفارش در بنادر و جلوگیری از سوء استفاده و قاچاق کالا است. تخلیه کالا در بنادر آغاز تاریخچه تاخیر و فرآیندهای پیچیده برای صاحبان کالا بدون ثبت سفارش است. با طی نکردن مراحل قانونی ورود به کشور، این کالاها بلاتکلیف در بنادر می مانند و تعیین مقصد نهایی در بسیاری از موارد زمان بر است. اکنون با اجرای این قانون تعرفه کالاهای بدون ثبت سفارش پس از یک ماه تعیین می شود و از بلاتکلیفی و انباشت کالا در بنادر جلوگیری می شود.

علاوه بر این، این قانون می تواند به افزایش کنترل کالاهای ورودی به کشور و جلوگیری از قاچاق کمک کند. بر اساس لایحه الحاق ماده ۸ به قانون مقررات صادرات و واردات، در صورتی که کالا بدون ثبت سفارش در مناطق بندری تخلیه شود و پس از یک ماه عودت نشود، با سازوکار متروکه جدید مواجه خواهد شد. لایحه الحاق ماده 8 به قانون مقررات صادرات و واردات برای انجام تشریفات قانونی در 22 تیر 1403 به شورای اسلامی ارسال شد.

این لایحه مقرر می دارد: به منظور انضباط در روند واردات کالا به کشور و جلوگیری از سپرده گذاری و انباشت کالا در مبادی ورودی و انبارهای گمرکی و ساماندهی جمع آوری و فروش کالا و لزوم تسریع در تخصیص کالاهای متروکه. و اعمال استانداردهای کنترلی در چارچوب فرآیندهای مربوط به ثبت و تخصیص سفارشات، اعتبار لایحه ذیل که به دلیل لزوم رفع خلأهای قانونی و تسریع در واگذاری به تصویب هیات وزیران رسیده است. از دارایی های مذکور وارد مرحله تشریفات قانونی شده است.

5070367

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41410

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.