• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

زمین، مسکن، طلا و سکه/ مردان و زنان ایرانی بیشتر علاقه مند به سرمایه گذاری در کدام بازار هستند؟

  • کد خبر : 30690
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
زمین، مسکن، طلا و سکه/ مردان و زنان ایرانی بیشتر علاقه مند به سرمایه گذاری در کدام بازار هستند؟

به گزارش رکنا، آخرین گزارش مرکز افکار عمومی جهاد دانشگاهی «ایسپا» در اردیبهشت ماه سال 1402 منتشر شد که بر اساس این گزارش از 12 هزار نفر بالای 15 سال ساکن ایران پرسیده شد که آیا شرایط مالی آنها چنین است. که می توانید پس انداز کنید، ترجیح می دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟

این سوال دارای 10 پاسخ به شرح زیر است:

1. من در زمین و خانه سرمایه گذاری می کنم

2. طلا و سکه می خرم

3. ایجاد اشتغال و کارآفرینی می کنم

4. پس انداز در بانک

5. من در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنم.

6. من دلار و ارز می خرم

7. من در ارزهای دیجیتال و بازار جهانی سرمایه گذاری می کنم.

8. من در بورس سرمایه گذاری می کنم

9. دیگران

10. بدون پاسخ

پراکندگی نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بیش از 33 درصد از این 12 هزار نفر ترجیح می دهند پس اندازهای خود را در گزینه اول یعنی در زمین و خانه و 20 درصد در گزینه دوم یعنی در گزینه دوم سرمایه گذاری کنند. بازار طلا و سکه . بدین ترتیب بیش از نیمی از این 12 هزار نفر یعنی 6 هزار نفر ترجیح می دهند پس انداز خود را در گزینه اول و دوم سرمایه گذاری کنند.

در ادامه این گزارش آمده است که 15 درصد از این 12 هزار نفر ترجیح می دهند پس اندازهای خود را در بخش واقعی اقتصاد، گزینه سوم یعنی اشتغال زایی و کارآفرینی سرمایه گذاری کنند و 15 درصد دیگر ارزش پول خود را با پس انداز. در بانک ها یعنی گزینه چهارم حفظ می شود.

نکته مهم این است که میزان سرمایه گذاری این 12 هزار نفر در گزینه های پنجم و ششم یکسان است و هر کدام 2.7 درصد را نشان می دهد که سرمایه گذاری در بازار دلار، ارز و خودرو است.

همچنین میزان سرمایه گذاری افراد در گزینه های هفتم و هشتم یعنی بازار ارزهای دیجیتال و بورس نیز یکسان است و هر کدام 1.3 درصد دارند.

سرمایه گذاری افراد بر اساس سن و جنسیت

بر اساس گزارش ایسپا، ترجیح مردم برای سرمایه گذاری و نحوه مدیریت پس انداز با توجه به متغیرهای جنسیت، سن، تحصیلات، سرانه هزینه ماهانه در منزل و محل سکونت معنادار و از نظر آماری معنادار است.

زنان بیشتر از مردان سکه و طلا می خرند یا در بانک سرمایه گذاری می کنند. از سوی دیگر، مردان (9/39 درصد) بیشتر از زنان (1/32 درصد) در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کنند.

در بین گروه‌های سنی مختلف، افراد 50 سال و بالاتر (28 درصد) ترجیح می‌دهند در بانک سرمایه‌گذاری کنند و گروه 30 تا 49 سال زمین و مسکن را نسبت به سایر گروه‌ها ترجیح می‌دهند و جوانان (26.9 درصد) ترجیح می‌دهند در بانک سرمایه‌گذاری کنند. بازار طلا و سکه بیشتر از سایر گروه های سنی است.

سرمایه گذاری افراد بر اساس آموزش

همچنین طبق این نظرسنجی، افرادی که دارای مدرک تحصیلی کمتر از 26 درصد هستند، بیش از سایر افراد در بانک ها سرمایه گذاری می کنند. از طرفی افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (1/25 درصد) نسبت به سایر گروه های آموزشی در بازار طلا و سکه سرمایه گذاری می کنند.

لازم به ذکر است که افراد با سرانه مخارج دو میلیون تومان و کمتر (9/20 درصد) پس انداز بانکی و افراد با سرانه مخارج بالای چهار میلیون تومان در ماه (5/38 درصد) ترجیح می دهند. برای صرفه جویی در زمین و سرمایه گذاری در خانه.

در مقایسه بین ساکنان شهری و روستایی، علیرغم ترجیح هر دو گروه برای سرمایه گذاری در زمین و مسکن، شهرنشینان (4/23 درصد) بیشتر از روستائیان خرید طلا و سکه را ترجیح می دهند و روستائیان نیز سرمایه گذاری در شغل را ترجیح می دهند. ایجاد و کارآفرینی

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30690

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.