• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

رئیس بانک مرکزی: ارز آزاد به هیچکس نمی دهیم! / توافق با وزیر امنیت برای تامین ارز واردات خودروهای برقی

  • کد خبر : 30693
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
رئیس بانک مرکزی: ارز آزاد به هیچکس نمی دهیم!  / توافق با وزیر امنیت برای تامین ارز واردات خودروهای برقی

محمدرضا فرزین، رئیس جمهور بانک مرکزی وی در دهمین کنفرانس بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: با توجه به حوادث غزه ابتدا باید بگویم که این ظلم آشکار به مردم فلسطین قابل تحمل نیست و امیدوارم این موضوع به نفع فلسطینی ها حل شود. مردم. مردم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک انجام شده است، افزود: هوش مصنوعی تصمیم گیری بر اساس داده ها و اطلاعات را تسهیل می کند. همچنین باید در حکمرانی به ما کمک کند و تبدیل به یک چشم انداز شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در هوش مصنوعی باید جزو ده کشور برتر دنیا باشیم، تصریح کرد: در برخی زمینه ها به ویژه در زیرساخت ها عملکرد خوبی داریم؛ بسیاری از کشورها تعجب کردند که 97 درصد از زیرساخت پرداخت الکترونیکی است، در حال حاضر 90 درصد کنترل ها از سوی فیشر است و این امر بر قابلیت اطمینان کنترل تأثیر گذاشته است.

فرزین ادامه داد: احراز هویت حضوری یکی دیگر از اقدامات خوبی است که بانک مرکزی دستورالعملی برای آن ابلاغ کرده است. بانک ها نیز اقدامات خوبی انجام دادند.

وی افزود: 12 میلیون و 300 هزار حساب تفکیک شد. 2 میلیون و 300 هزار حساب حقوقی و 10 میلیون حساب حقیقی.

وی در ادامه درباره آسیب شناسی نظام بانکی گفت: ما در سیستم بانکی و بانک مرکزی مشکلات زیادی داریم و تا رسیدن به بانک مرکزی مطلوب راه زیادی در پیش داریم.

فرزین گفت: بانک مرکزی باید بتواند از هوشمندی استفاده کند و این بحث می تواند به ما در نظارت کمک کند. در بانک مرکزی از نظر نظارتی با مشکل مواجه هستیم و این یکی از مشکلات بانک مرکزی کشورمان است: نظارت دقیقی بر بانک ها نداریم.

بانک مرکزی مسئول تورم و ارز نیست

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه «اگر نظارت دقیقی بر بانک ها و گردش پول و ارز در کشور داشته باشیم، می توانیم بسیاری از نوسانات را کنترل کنیم»، تصریح کرد: باید بر پول و ارز نظارت شود. این در درجه اول از طریق سیستم بانکی انجام می شود. پول ما باید حاکمیت لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: ما با کشورهای مختلف ارتباط داریم اما نظارت دقیقی وجود ندارد و آسیب های زیادی ناشی از عدم نظارت و اجرای مقررات است.

وی با بیان اینکه «می خواهیم بانک ها و پول را به صورت دوره ای کنترل کنیم اما در این زمینه مشکل داریم»، افزود: مشکل دیگر تولید آمار است. داده های کلان اقتصادی باید ابزاری برای تدوین سیاست ها و پیش بینی آینده باشد. اکنون آمار و اطلاعات موجود کمکی نمی کند. من می گویم نسبتا؛ اما آمار به هیچ وجه به روز نمی شود و بر اساس آمارهای گذشته است. داده های تورم مربوط به دو سال گذشته است و چه کمکی به ما در تدوین سیاست می کند؟

فرزین گفت: این آمار به ابزاری برای منافع سیاسی تبدیل شده و کمکی به ما به عنوان سیاست گذار نمی کند! ما باید منافع ملی را در آمارهای اقتصادی احساس کنیم. ما آمار اقتصادی تولید نمی کنیم که یکی بگوید من خوب بودم، دیگری بد بود. باید آماری تهیه شود تا به ما کمک کند تا بدانیم سیاست بعدی ما چگونه باید باشد.

و افزود: می گویند «بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز است». نه، اینطور نیست، عوامل زیادی در آن تأثیر دارند.

فرزین قابل پیش بینی بودن اقتصاد را یکی دیگر از موضوعات مهمی دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این زمینه نیز مشکلاتی داریم. در سال‌های گذشته انگیزه‌های زیادی داشتیم که اگر قابل پیش‌بینی بود، آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.

وی افزود: باید بتوانیم به خوبی پیش بینی کنیم و سیاست های مناسبی برای خنثی کردن اثرات منفی تکانه ها اتخاذ کنیم. ما نمی توانیم به موقع تصمیمات اقتصادی مناسب بگیریم و شوک هایی را که اقتصاد متحمل می شود پیش بینی کنیم.

ما به کسی ارز رایگان نمی دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارات منفی جامعه گفت: تیمی برون مرزی با عملیات روانی در صدد برهم زدن بازار هستند. تا زمانی که بازار آرام است، بلافاصله مصاحبه هایی علیه ایران به نقل از مقامات آمریکایی و قطری منتشر می کنند. بهار مجازی درست کردند و مدام انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می داشتند و مدام می گویند «فشار پولی فشرده شده و در پایان سال آزاد می شود».

وی با تاکید بر اینکه نه تنها عملیات روانی انجام می دهند بلکه عملیات واقعی را نیز انجام می دهند، تصریح کرد: در روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت حراست و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشته ایم چرا که منابع ارزی ما در حال انجام است. در شرایط خوب. .” ما در بازار ارز مشکلی نداریم. تسلط ما در حوزه پولی نیز بسیار افزایش یافته است. ما ارز خود را بیهوده خرج نمی کنیم و آن را صرف زیرساخت های کشور می کنیم. ما ارز را مجانی به کسی نمی دهیم، هرکس ارز دارد باید آن را برگرداند، زیرا ارز کالای عمومی است و همه ارزها باید به کشور بازگردانده شود، این بخشی از سیاست تثبیت ما است.

فرزین: سیاست تثبیت سیاست قطعی ماست و کوتاه نمی آییم

وی همچنین از کاهش نرخ رشد نقدینگی از بالای 40 درصد به 26 درصد خبر داد و گفت: سیاست تثبیت سیاست نهایی ماست و کوتاه نمی آییم. انتظارات خود را با سیاست تثبیت هماهنگ کنید و به فنرهای خیالی که تولید می کنند توجه نکنید، به تئوری های غربال توجه نکنید.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: توقعات برای ما بسیار مهم است و اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به این تئوری های نادرست و چشمه های دروغین توجه کنند کار سختی است اما اگر به ما اعتماد کنند این تیم نمی تواند برای انجام این. هر چیزی.

در سال 1990 ما بالاترین تراز تجاری را داشتیم، اما بازار به دلیل جو روانی آشفته بود. این مردا هرشب یه حکایتی دارن و یه وقت میذارن که “به فلان تاریخ میپریم”!!

فرزین همچنین تاکید کرد: «در فضای انتظارات، وضعیتی برخلاف سیاست تثبیت ایجاد شد». وی تصریح کرد: می گویند «دولت کسری بودجه دارد و به همین دلیل بازار در حال فروپاشی است»; اولاً کسری بودجه آن چیزی نیست که می گویند و دوم اینکه اجازه نمی دهیم کسری بودجه به ریال تبدیل شود.

وی به ارزهای رمزپایه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در ارزهای رمزنگاری شده سیاست ما این است که در صورت قانونی شدن به صادرات و واردات کمک کنیم، اما محدودیت های اعمال شده مربوط به استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در داخل است، دلیل آن هم پولشویی است و شواهد زیادی از این موضوع داریم. که از ارزهای دیجیتال برای پولشویی استفاده می شود.

فرزین گفت: قصد ما این است که بار دیگر قوانین و مقررات این حوزه را بازنگری کنیم. اگر به ما کمک کند، از آن استفاده می کنیم. تیمی در بانک مرکزی برای این موضوع تشکیل شده و انشالله به اصلاح سیاست های ما کمک می کند.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30693

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.