• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
6

دینار عراق ارزان شد/ اثر انتخابات بر بورس از بین رفت؟

  • کد خبر : 41468
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷
دینار عراق ارزان شد/ اثر انتخابات بر بورس از بین رفت؟

اکوایران: دینار عراق ارزان شده و با رنگ پریدگی بازار سرمایه، این سوال پیش می آید که آیا تاثیر پیروزی مسعود البدیشیان بر بورس از بین رفته است؟

بازار سرمایه امروز قرمز شد و شاخص کل بورس به همراه شاخص کل هم وزن در یک مسیر حرکت کردند. بازار سرمایه مقاومت مهمی را شکسته بود که امروز آن را از دست داد و در صورت تثبیت زیر محدوده دو میلیون و 220 هزار واحدی، احتمال تداوم اصلاح در بازار سرمایه تقویت می شود.

علیرغم کاهش قیمت ها در بازار سرمایه امروز، برخی سهم ها مثبت شدند. در حال حاضر برخی از تحلیلگران معتقدند که تاثیر پیروزی مسعود بیزیکیان بر بازار سرمایه پایان یافت، در سال های 1392 و 1400 با تغییر دولت ها، روند صعودی در بازار سرمایه شکل گرفت و روند اصلاحات گذشته ادامه یافت. واضح است که حتی تغییر قوه مجریه پس از اصلاح بلندمدت بازار سرمایه نیز نتوانسته است مانند گذشته مردم را در بازار سرمایه امیدوار کند.

ارزش معاملات خرده فروشی امروز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اگر معاملات در روزهای آینده تقویت نشود، امیدها به تقویت بازار سرمایه ضعیف می شود.

آب و هوا گرمتر شده و مصرف برق افزایش یافته است. در تهران پیامک هشدار مصرف برای مردم ارسال می شود و در اصفهان مدیریت بحران استانداری اعلام کرده است برای حفظ پایداری شبکه برق خانگی ساعات اداری تا ساعت 11 صبح فردا باز است.

اختلاف نظر در مصرف برق باعث این نوع تصمیم گیری ها شده و همین موضوع باعث شده تا این خبر نگرانی ها در مورد تعطیلی صنایع و کارخانجات را افزایش دهد. این تعطیلی ها باعث کاهش درآمد شرکت ها می شود، اما از طرف دیگر از آنجایی که در زمان تعطیلی برای شرکت ها هزینه ثابتی وجود دارد، شرکت بدون کسب درآمد در زمان تعطیلی متحمل هزینه هایی می شود که شرایط را پیچیده می کند. بر اساس اخبار منتشر شده در روز گذشته، عدم تعادل برق باعث قطعی برق حداقل پنج ساعته در شرکت سایپا شده است.

پشتیبان زندگی نیم سکه از بین رفت.

بازار طلا و ارز امروز منفی شد، حباب درهم بالای دویست تومان است و ارز امامی امروز اولین تلاش هفتگی خود را برای شکستن حمایت چهل میلیون تومانی انجام داد.

حباب طلای ذوب شده از ابتدای هفته جاری همچنان منفی است و تحلیل فنی نیم سکه نشان می دهد که محدوده 23 میلیون تومبا پشتوانه معتبری بوده که از دست رفته است.

تورم پارسان به پایین ترین حد خود رسید

تورم تولیدکننده به عنوان تورم محرک شناخته می شود. یعنی اگر تورم تولیدکننده افزایش یابد، انتظار می رود تورم نیز افزایش یابد.

معاون سیاست پولی بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از تورم تولیدکننده در خرداد ماه سال جاری، تورم سالانه تولیدکننده در خردادماه را به 29.7 درصد رساند. همچنین در این گزارش اشاره شده است که این نرخ کمترین میزان در 67 ماه گذشته (آبان 1396) بوده است.

تحلیل آمار تورم سالانه تولیدکننده از سال 1376 تا خرداد 1403 نشان می دهد که تورم سالانه تولیدکننده در 6 سال گذشته بالاترین میزان خود را در شهریور 1400 به ثبت رسانده است که معادل 82.6 درصد بوده است. پس از آن تورم سالانه تولیدکننده وارد روند نزولی مستمر شد و این روند تا خرداد 1403 ادامه یافت.

چرا بازار ارز در رکود است؟

تحلیل فنی صندوق های طلا نشان می دهد که این صندوق ها به محدوده حمایتی نزدیک هستند و در صورت عدم حمایت، امکان اصلاح بیشتر در صندوق های طلا افزایش می یابد.

بررسی ارزش معاملاتی صندوق‌های طلا نشان می‌دهد که ارزش معاملات همچنان در حال کاهش است و اگرچه این صندوق‌ها جریان‌های واقعی پولی را ثبت کرده‌اند، اما با توجه به قرار گرفتن شاخص صندوق‌های طلا در محدوده حمایتی مهم، این رقم ناچیز است.

امروز فروش فوق العاده خودرو کویک آغاز شده است و همچنین مردم می توانند از طریق پروکسی حساب خود برای خودروهای وارداتی ثبت نام کنند.

قرار گرفتن در هفته بعد از انتخابات در کنار سرعت فوق العاده در خرید و فروش و ثبت نام خودروهای وارداتی و ورود به ماه محرم از مواردی است که انتظار رکود در بازار ارز را تقویت کرده است.

سود سهمیه ای سکه اربعین کاهش یافت

این روزها دینار عراق بیشتر مورد توجه قرار گرفته است زیرا با فرا رسیدن ماه محرم تقاضا برای دینار زیارت اربعین افزایش می یابد. جالب اینجاست که در چنین شرایطی قیمت دینار در ایران کاهش یافته است! گفته می شود که دولت عراق پیشنهاد هنگفتی را برای دینار در بازار غیر رسمی ارائه کرده است.

در ایران نیز قیمت دلار کاهش یافته و این امر موجب افت قیمت جدید دینار شده است. بانک مرکزی اعلام کرده است که برای سفر اربعین به هر نفر 200 هزار دینار با نرخ ارز ATS پرداخت می کند. با کاهش قیمت دینار در بازار ارز به 39 توکن، سود هر فرد افزایش می یابد. سهمیه ارز اربعین دریافتی به 800 هزار تومان کاهش یافت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41468

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.