• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

دو عامل اثرگذار بر بازار ارز در کوتاه‌مدت

  • کد خبر : 34503
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
دو عامل اثرگذار بر بازار ارز در کوتاه‌مدت

اکوایران: حباب درهم فاصله قابل توجهی با سقف سالانه خود دارد که نشان می دهد با پایان یافتن تقاضای تسویه درهم در آستانه سال نوی چینی، دست بازارسازان برای کنترل بازار آزاد ارز بازتر می شود.

بازار ارز از صبح شنبه با کاهش آغاز شد و پس از نوسانات قیمتی با خبر FATF مواجه شد.

اخبار FATF در بازار ارز

در ابتدا برخی کانال ها تصور می کردند که ایران از لیست سیاه FATF خارج شده است اما نکته ای که در خبرها وجود داشت حذف نام ایران از بند هفتم FATF بود که باعث شد عده ای دستفروشی کنند. اخبار مرتبط با FATF برای بازار ارز و سرمایه بسیار مهم است و همانطور که اخبار منفی FATF بر بازار ارز تاثیر دارد، اخبار مثبت FATF نیز بازار ارز را آرام می کند.

پس از پایان بدون قید و شرط تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط از جمله مصادره اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد، در 5 مهرماه امسال و نهادهای ایرانی، نام ایران همچنان تحت شماره توصیه‌نامه بود. هفت

از این رو وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس گروه ویژه اقدام مالی، خواستار حذف نام ایران از توصیه شماره هفت شد و در نهایت رئیس این گروه طی نامه ای رسمی از پذیرش درخواست ایران خبر داد. .

خبر قبلی بازار ارز و طلا را نزولی کرد، اما آنچه تاثیر این خبر را بر بازار ارز کوتاه کرد، انتشار خبر توقف مذاکرات برجام تا انتخابات آمریکا بود.

معامله گران بازار ارز و سکه در اواسط هفته به شیوع سکه تقلبی اشاره کردند و خواستار توجه بیشتر به اعتبار فروشنده در خرید سکه شدند.

محمدرضا فرزین وارد زمین شد

رئیس کل بانک مرکزی روز سه شنبه به میدان آمد و چشم انداز وضعیت پولی کشور برای پایان سال و آینده را بسیار مثبت اعلام کرد. وی نوسانات فعلی نرخ ارز را بیشتر ناشی از رویدادهای منطقه ای و گذرا دانست.

مرد شماره یک ساختمان میرداماد مجوز مقام معظم رهبری برای خرید 20 درصدی منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی را برجسته کرد و گفت: با این مجوز شاهد افزایش چشمگیر ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود.

محدوده نوسان گواهی ارز محدود بود

سکه رفاه روز سه شنبه بالاتر از بازار آزاد قرار گرفت و بازارساز برای جلوگیری از تزریق شور و نشاط بازار سرمایه به بازار ارز و طلا، محدوده گواهی سکه را در محدوده مثبت و منفی یک محدود کرد.

واگرایی ارز و بازار سرمایه

به طور کلی ریسک عاملی است که تقاضا برای دلار و طلا را افزایش می دهد و فعالان بازار سرمایه را به وحشت می اندازد. واگرایی بازار ارز و بازار سرمایه همراه با سخنان رئیس کل بانک مرکزی موید این موضوع است که حرکت صعودی نرخ ارز بازار طلا و ارز در هفته گذشته به دلیل خطر تنش های منطقه ای بوده است. که باعث شده دلار و بورس در جهت مخالف حرکت کنند.

آیا دست بازارساز بیشتر باز می شود؟

بازار ارز معمولا توسط درهم کنترل می شود، اما فرا رسیدن سال نو چینی و ترافیک خطوط کشتیرانی منتهی به چین باعث افزایش تقاضا برای درهم و رشد قیمت درهم شد، بنابراین درهم نتوانست از اهرم حمایت کند. کاهش بازار خارج از رویدادهای منطقه ای؛ سال نوی چینی در 10 فوریه (21 بهمن) فرا می رسد.

بررسی ها بر روی حباب درهم نشان می دهد که وضعیت بازارسازان در بازار درهم در حال حاضر بهتر از ابتدای سال است. حباب درهم در 21 اردیبهشت تا محدوده 2275 تومان رشد کرده بود، اما در حرکت صعودی اخیر درهم به محدوده 861 تومان رسیده است که نشان می دهد در صورت کاهش فشار بر بازار ارز، Con The با پایان تقاضای تسویه درهم، دست بازارساز برای کنترل بازار ارز بازتر خواهد بود.

بالاترین سطح حباب درهم در شش ماه گذشته برای درهم در هفته گذشته در محدوده ۸۶۱ تومان بوده که نسبت به سقف سالانه درهم ۶۲ درصد کاهش داشته است.

چه چیزی بازار فارکس را در کوتاه مدت آرام می کند؟

میانگین هفتگی حباب سکه کاهش یافته است، میانگین حباب سکه در هفته گذشته بالای 20 درصد بود، اما این هفته در محدوده 19 درصد است.

بازار سکه در این هفته آرامتر از بازار ارز بود و یکی از دلایل آن انتشار خبر عرضه سکه امامی بدون تاریخ از سوی رئیس کل بانک مرکزی است.

IMG_20240126_110711_295

یکی از مواردی که می تواند جلوی روند کنونی بازار ارز و طلا را قبل از فرارسیدن سال نو چینی بگیرد، عرضه سکه امامی از سوی بانک مرکزی است که می تواند بازار را برای لحظه ای آرام کند تا تنش های منطقه ای را آرام کند و تقاضا را آرام کند. برای تسویه درهم برای سال نو چینی.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34503

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.