• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

دولت هیچ برنامه ای برای صنعت ساختمان ندارد.

  • کد خبر : 39195
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
دولت هیچ برنامه ای برای صنعت ساختمان ندارد.

رکنا – تجارت نیوز، آسیب های وارد شده به حوزه املاک طی چند سال گذشته تنها معطوف به یک جنبه از آن نبوده است. اکنون تمامی ابعاد مسکن درگیر رکود و تورم است و در حالی که بازار معاملات مسکن با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، صنعت ساختمان نیز مدت هاست با رکود و بی رغبتی انبوه سازندگان به ساخت و ساز مواجه بوده است.

صنعت ساختمان در رنج است

حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره وضعیت بازار ساخت و ساز در سال 1403 به تجارت نیوز گفت: ساخت و ساز از سال گذشته با مشکل مواجه بوده و شرایط مساعدی ندارد، نقدینگی مسدود است و از سوی دیگر شرکت های ساختمانی به دلیل سامانه ای که وزارت راه و شهرسازی موسوم به سپامک ایجاد کرده، در بلاتکلیفی به سر می برند «اکنون برخی از شرکت ها یک سال است که منتظر تمدید صلاحیت هستند.

وی افزود: این معضل بازداری هایی در ساخت و ساز ایجاد کرده و در نتیجه تلاش و انگیزه ای که باید در سازندگان باشد به تدریج کم می شود.

محتشم تصریح کرد: در سال 1403 تورم، افزایش قیمت ها، سردرگمی سازندگان در خصوص هزینه های ساخت و ساز و مشکلات ناشی از مالیات باعث شد که با توجه به نیاز جامعه به جای افزایش تولید، با کاهش تولید مواجه شویم.

دولت هیچ برنامه ای برای صنعت ساختمان ندارد.

یکی از اعضای هیات مدیره کانون انبوه سازان استان تهران درباره برنامه دولت برای ساماندهی بازار مسکن نیز گفت: دولت هیچ برنامه ای برای اینکه بازار مسکن مسکن اعلام کند انبوه سازان چگونه می توانند به سمت ساخت و ساز حرکت کنند، ندارد. دولت نیز سیاست های سال های گذشته را تکرار کرده است.

وی تاکید کرد: با مسیری که طی می کنیم به نظر می رسد امسال نیز رکود ساخت و ساز ادامه داشته باشد.

محتشم در خصوص سیاست های دولت گفت: زمانی که ارزش پول ملی کاهش می یابد و ارزش کالاهایی مانند طلا و سکه در بازارهای موازی افزایش می یابد، طبیعتا واکنش دولت کنترل بازار است. در این مواقع دولت نقدینگی را از بازار تامین می کند و یا اجازه فعالیت در بازار را نمی دهد. زمانی که نقدینگی در بانک ها مسدود می شود، همه شرکت ها دچار رکود می شوند و بازار صنعت و ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: زمانی که سازندگان می خواهند وارد بازار شوند می بینند که واحدهای ساخته شده حتی به قیمت تمام شده به فروش نمی رسد و با توجه به تاثیر این عامل، واقعی است. بازار املاک نیز طی سال گذشته با افت قیمت مواجه بوده و قیمت نهایی مسکن نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته است.

کارشناسان بر این باورند که بازگشت رونق به بازار مسکن یکی از اصلی ترین عواملی است که می توان از آن برای بازگرداندن آرامش و ثبات در بازار املاک استفاده کرد. تا زمانی که در ساخت و ساز و عرضه مسکن رکود وجود دارد، حل آن در بلندمدت غیرممکن به نظر می رسد.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39195

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.