• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

دلالان امتیاز مسکن ملی را به یک دهم قیمت می خرند

  • کد خبر : 36713
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
دلالان امتیاز مسکن ملی را به یک دهم قیمت می خرند

اخبار اقتصادی به نقل از فرهیختگان، ساعت 23 شهریورماه بود که مجلس قانون جهش تولید مسکن را به دولت ابلاغ کرد. دولت سیزدهم برای حمایت از حوزه املاک و مستغلات طرح ملی نهضت مسکن در ادامه طرح ناتمام ملی مسکن دولت روحانی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. اکنون نزدیک به سه سال از شروع این طرح می گذرد و بسیاری از متقاضیان مسکن به دلایل و روش های مختلف نتوانسته اند صاحب خانه شوند. دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد اما یکی از اتفاقات تلخی که رخ داد، خرید و فروش امتیاز مسکن نهضت ملی به نام معاملات غیررسمی در شرکت هاست.

موضوع این است که خرید و فروش امتیاز مسکن نهضت ملی به دو دلیل عمده در شهرهای اطراف تهران رواج دارد. مورد اول فروش امتیاز توسط کسانی است که امیدی به اتمام خانه در زمان مورد انتظار ندارند یا متقاضی توان مالی پرداخت اقساط اولیه را ندارد. شایان توجه است مورد دوم که بر اساس گزارش های مردمی است و مورد بحث افراد «فرهیخته» است. بر اساس این گزارش‌ها، فروشندگان امتیاز مسکن بخش دوم، فروشندگانی هستند که به دلیل اشتباه در سامانه ثبت‌نام، نقص اسنادی، عدم تطابق محل درخواست مسکن با کد ملی و یا عدم تطابق محل، درخواست آنها رد شده است. درخواست با منطقه انتخاب شده برای سکونت. همچنین متقاضیان به دلیل عدم اطلاع یا اطلاع رسانی دیرهنگام در مورد رد درخواست خود، نمی توانند روند مالکیت خانه را ادامه دهند. اکنون همانطور که گزارش های مردمی نشان می دهد، دلالان و مشاوران املاک ظاهرا بزرگترین خریداران این اقساط شده اند. این هم به قیمت 20 تا 30 میلیون تومان!

درخواست 50 درصد از متقاضیان رد می شود.

اکثریت قریب به اتفاق ثبت نام ها در طرح نهضت ملی مسکن در سال 1401 انجام شده و اخیرا به اتمام رسیده است. از سال گذشته تاکنون تقریبا 50 درصد ثبت نام کنندگان (بین 300 تا 600 هزار نفر) به دلیل عدم تطابق کد ملی با محل درخواست، درخواست آنها رد شده است. دلایل دیگری از جمله عدم تطابق محل سکونت با محل درخواست و تکمیل نشدن مدارک وجود داشته است. دلیل دیگری که منجر به رد درخواست مردم شد این است که افراد دارای کد ملی نمی توانند به راحتی درخواست خود را در پایتخت ثبت کنند در حالی که این موضوع در قوانین طرح ملی مسکن برای متقاضیان و مردم پس از ماه ها به صراحت بیان نشده است. حتی بعد از یک سال با رد درخواست او در سامانه متوجه این موضوع شدند.

امکان اصلاح درخواست وجود دارد، به مردم اطلاع نداده اند.

گزارش های مردمی دریافتی به «فهریختگان» حاکی از آن است که درصد زیادی از متقاضیانی که درخواست آنها رد شده است، متأسفانه همچنان از امکان تصحیح مدارک و درخواست خود اطلاعی ندارند و تا زمانی که به سامانه مراجعه و به صورت حضوری در موارد فوق پیگیری نکنند. شعبه، دلیل رد خود را نمی دانند.

فروش اطلاعات مردم به دلالان!

گزارش های رسیده به «فهریختگان» حاکی از آن است که اطلاعات افراد ثبت نام شده در نهضت ملی مسکن شامل شماره تلفن و شماره ملی با پرداخت هزینه های گزاف در اختیار مشاوران و دلالان املاک قرار گرفته است. این فروش اطلاعات افراد تقریباً مشابه طرح خرید شماره تلفن شرکت های تبلیغاتی از اپراتورهای تلفن همراه است و دلال با پرداخت پول، چندین 10 هزار شماره تلفن و اطلاعات خریداری می کند. بر اساس گزارش های مردمی، یکی از موسسات فعال در حوزه مسکن عموما این اطلاعات را در اختیار مشاوران املاک در محوطه پردیس قرار داده است و مشاوران املاک از عدم اطلاع مردم و داشتن این اطلاعات سوء استفاده می کنند. ، حق امتیاز را از ثبت نام کنندگان با مبالغ بسیار ناچیز خریداری می کنند.

دلالان بین 20 تا 30 میلیون خرید می کنند

یک منبع آگاه در شهرستان پردیس به «فهریختگان» گفت: در ماه های اخیر تماس های متعددی با برخی از ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن گرفته شده و مردم مدعی شده اند درخواست آنها در سامانه رد شده و این امتیاز منقضی شده است. او می گوید کسانی که با متقاضیان تماس می گیرند به متقاضی اصرار می کنند که این امتیاز اکنون بی ارزش است و شما کاری انجام نخواهید داد و به گفته خودش با یک پیشنهاد وسوسه انگیز این طرح بی ارزش را خریداری می کنید. از آنجایی که اکثر متقاضیان این پروژه در شرایط مالی و خانوادگی ضعیف تری قرار دارند، در این شرایط با ناامیدی دلالان املاک، حاضر به فروش حق امتیاز و از دست دادن پروژه به راحتی می شوند. با مبلغ ناچیزی 20 یا 30 میلیون تومان.

ترفندهای عجیب برای فرار از قانون

سفته ها بین متقاضیان مستاصل مسکن و دلالان انتفاعی و مشاوران املاکی که حق الامتیاز را با قیمت های بسیار پایین بین 20 تا 30 میلیون تومان خریداری می کنند و افرادی که عملا از امکان اصلاح درخواست بی اطلاع هستند تنظیم می شود. حاضر به فروش هستند و متقاضی به راحتی حق امتیاز پروژه مسکن ملی، نصب 500 میلیون توکن و خانه با حداقل قیمت و به دلیل امضای سفته را از دست می دهد. سفته و گرفتن سفته از متقاضی، در واقع به دنبال و بازیابی حق امتیاز و حتی طرح شکایت برای سفته بازی، دلال برای مردم غیر ممکن می شود.

پس از طی این فرآیند، واسطه ها با یک فرآیند بسیار ساده و احتمالاً با روابطی که دارند، نسبت به اصلاح درخواست و فعال سازی طرح و اخذ تاییدیه نهایی از نهادهای دولتی در محدوده حرکت ملی محل زندگی اقدام می کنند. . . پس از تایید، کارگزار به راحتی می تواند امتیاز را با قیمت 10 یا 15 برابر به افراد دیگر بفروشد. گزارش های مردمی حاکی از آن است که اخیراً لیست های چند صد هزار نفری با مشخصات ثبت نام کنندگان دارای 3 فرزند به بالا بین دلالان توزیع شده است و کسبه نیز با قیمت تقریبی 25 میلیون تومان حق چاپ طرح های این افراد را خریداری کرده اند.

چرا به مردم نمی گویید؟

گفته می شود بر اساس بخشنامه جدید بنیاد ملی مسکن در صورت بروز مشکلاتی از جمله عدم تطابق محل صدور کارت ملی با محل درخواست متقاضی، افراد می توانند درخواست تایید مجدد فرانشیز خود را داشته باشند. با ارائه کارت ملی خود به شعبه مورد نظر و سپس واریز وجه و دریافت حق امتیاز خود اقدام نمایند. واقعیت این است که مردم از صدور این بخشنامه اطلاعی ندارند و واسطه ها با سوء استفاده از این صدور، روزانه حداقل 70 یا 80 حق امتیاز با حداقل قیمت (20 میلیون توکن) خریداری می کنند.

از 200 تا 300 میلیون توزیع کننده از هر خانه بهره ببرید!

بر اساس گزارش های مردمی، بسیاری از دلالان و واسطه ها با آگاهی از عدم اطلاع رسانی صحیح بنیاد ملی مسکن و بی اطلاعی مردم از بخشنامه ها، نسبت به فعال سازی حق انصراف بین 20 تا 30 میلیون تومانی متقاضیان مراجعه کننده به شعبه دماوند با ارائه کارت ملی و نیز اقدام می کنند. رایگان و آسان و سپس اقدام به فروش امتیازهای فعال شده به مبلغ 200 تا 300 میلیون به افراد دیگر می کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از مردم از این واقعیت آگاه نیستند که درخواست هایی که در سامانه ملی مسکن رد شده و متعلق به شمیرانات، لواسانات، فشم و اطراف آن هاست. بخشنامه جدید را در شعبه دماوند پیگیری می کنند. صرفاً به این دلیل که اطلاع رسانی جمعی بین ثبت نام کنندگان به درستی انجام نشده است. افراد به راحتی امتیاز خود را از دست می دهند و در عین آگاهی از این موضوع می توانند شخصاً درخواست شما را رسیدگی کرده و امتیاز خود را فعال کنند.

هیچ کس مخالف دونده ها نبود.

واقعیت این است که از ابتدای ساخت مسکن مهر در دولت احمدی نژاد، دلالان در مورد پروژه های یارانه ای دولت در حوزه مسکن گمانه زنی کردند. در همین راستا روزنامه دولت در گزارشی اعلام کرد که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر به ویژه در شهرهای پرتقاضا مانند پردیس بسیار بالا بوده و این موضوع از آنجایی که واحدها به حد واقعی نرسیده اند، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. متقاضیان تا تکثیر قیمت ها به دلیل تبادل امتیازات، تنها بخشی از این مشکلات است. به نوشته این روزنامه، خرید و فروش امتیاز مسکن مهر به قدری بی ضابطه بود که برخی افراد در حال حاضر بیش از 50 واحد مسکن مهر را در اختیار دارند و سال هاست که این واحدها برای کسب سود بیشتر خالی مانده اند.

گزارش های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد نکته مهم ماجرا، نحوه معامله است. در این مورد نیز همانند معاملات مسکن مهر (زمان ممنوعیت معامله حق الامتیاز واحدها)، از متقاضی اول (فروشنده) تعهد سفته اخذ می شود تا در کنار متقاضی دوم برای گشت و گذار در معابر قانونی حضور داشته باشد. قرارداد ثبت شده است. این در حالی است که مشاوران املاک تاکید دارند چون انتقال حق امتیاز قانونا ممنوع است، این نوع معاملات ریسک های زیادی را به همراه دارد. برای به حداقل رساندن این خطرات، انواع ضمانت ها را تا حد امکان از متقاضیان فروشنده دریافت می کنند تا فروشنده نتواند در آینده قرارداد ببندد.

اگرچه در ماه های اخیر وزارت راه و شهرسازی بیش از 2500 بنگاه املاک متخلف را در زمینه تنظیم قراردادها و سایر اشکال تنظیم قراردادها پلمب کرده است، اما هنوز گزارشی از تمبر معوق املاک در محدوده خرید منتشر نشده است. و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن. گفته می شود بسیاری از دلالان مکان مشخصی برای واسطه گری ندارند، یعنی بخش زیادی از این معاملات در شرکت ها انجام نمی شود و تنها از طریق لیست شماره تماس ها یا مکان هایی غیر از شرکت ها این کلاهبرداری را انجام می دهند.

از دست دادن مستاجران به سفته بازان.

بسیاری از ثبت‌نام‌شدگان در طرح ملی مسکن از اقشار محروم جامعه هستند که تاکنون قادر به خرید مسکن نبوده‌اند و اکنون به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع کافی از سوی بنیاد ملی مسکن، سودجویی برخی از کارکنان و واسطه ها به راحتی این فرصت را با مبالغ کم 20-30 میلیونی می گیرند، می دهند و از خانه دار شدن خودداری می کنند. اکثر این اقدامات صرفاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد قوانین طرح را نمی‌دانند و نمی‌توانند شخصاً پروفایل خود را اصلاح کنند و فرنچایز خود را پیگیری کنند، آن را فعال کنند و تأیید نهایی را دریافت کنند. البته گزارش دهی از طریق بنیاد ملی مسکن شاید مؤثرترین راه باشد که ظاهراً اصلاً انجام نشده است. در هر صورت، مستاجران صاحب امتیاز بزرگترین بازنده این رویدادها هستند. چون خانه ای که دو سه میلیارد تومانی می توانستند داشته باشند بین 20 تا 30 میلیون تومان از آنها می گیرند و در آینده چون امتیاز مسکن گرفته اند دیگر نمی توانند در طرح های مسکن ثبت نام کنند. مسکن دولتی

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36713

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.