• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیر منتشر شد

  • کد خبر : 34667
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
دستورالعمل صادرات برق تجدیدپذیر منتشر شد

اخبار اقتصادی به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی وزارت نیرو صنعت پر انرژی وی افزود: بر اساس این مصوبه در صورت وجود ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور، به سرمایه گذاران متقاضی مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر، برق و حتی زغال سنگ اعطا می شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به دستورالعمل مذکور تصریح کرد: به سرمایه گذاران این نیروگاه ها امکان صادرات برق به مدت 8 ماه در سال داده شده است و سرمایه گذاران می توانند ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور را نیز افزایش دهند. کشور. برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر یا برق آبی.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه تامین برق هموطنان در داخل کشور همواره در اولویت بوده و هست افزود: در 4 ماهه پیک مصرف برق در کشور که با عدم تعادل بین تولید و مصرف مواجه هستیم. این نیروگاه ها موظف به تامین برق مصرفی داخلی در بورس هستند.

رجبی مشهدی ادامه داد: با افزایش ظرفیت شبکه صادرات، سرمایه گذاران می توانند از امتیاز استفاده از آن شبکه برای مدت معینی برخوردار شوند که منجر به درآمد صادراتی نیروگاه ها و با افزایش مبادلات، صادرات کشور می شود. و ظرفیت واردات می تواند به پایداری شبکه برق کشور کمک کند.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: در این بخشنامه مقرر شده است که در بورس انرژی بازاری برای مبادلات مرزی برای صادرات و واردات کشور فراهم شود و مورد استفاده صنایع مختلف یا نیروگاه ها و سرمایه گذاران قرار گیرد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به ماده دیگری که در این دستورالعمل برای سرمایه گذاران درج شده است، افزود: در مواردی که سرمایه گذاران به دلایلی مانند تعمیرات یا موارد مشابه نتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند، وزارت نیرو از سامانه منطقه ای استفاده می کند. بازار برق یا بورس بین المللی برق برق را می خرد و صادر می کند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: وزارت نیرو شرایط لازم را فراهم کرده است تا سرمایه گذاران بتوانند برای مشارکت در تامین برق مورد نیاز کشور در ایام پیک تابستان با مبادله برق یا واردات آن اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان گفت: پیش بینی می شود با ابلاغ این بخشنامه سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور رشد چشمگیری داشته باشد و با توجه به تفاوت قیمت بسیار بالا در کشورهای همسایه با قیمت داخلی، سرمایه گذاران قادر خواهند بود نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر را در کشور بسازند، نیازهای آن کشورها را برطرف کنند و علاوه بر کمک به شبکه برق ملی کشور در مواقع درگیری، از مزایای قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34667

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.